Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Titlul VIII, Capitolul 1

01-Oct-2008
4201

TITLUL VIII


Masuri speciale privind supravegherea productiei, importului si circulatiei unor produse accizabile

CAP. I
Sistemul de supraveghere a productiei de alcool etilic

Sfera de aplicare
ART. 222

Sistemul de supraveghere se aplica tututor antrepozitarilor autorizati pentru productia de alcool etilic nedenaturat si distilate.

Supraveghetorii fiscali


ART. 223

(1) Pentru fiecare antrepozit fiscal de productie de alcool etilic si de distilate vor fi desemnati reprezentanti permanenti ai autoritatii fiscale competente, denumiti in continuare supraveghetori fiscali. Prezenta supraveghetorilor fiscali va fi asigurata pe tot parcursul desfasurarii procesului de productie, respectiv pe cele trei schimburi si in zilele de sarbatori legale.

(2) Antrepozitarii autorizati pentru productia de alcool etilic si de distilate vor intocmi si vor depune la autoritatea fiscala competenta, o data cu cererea de autorizare, un program de lucru defalcat pe luni, care sa prevada cantitatea estimata a se obtine intr-un an, in functie de capacitatea instalata.

Mijloace de masurare a productiei de alcool
ART. 224

(1) In vederea inregistrarii corecte a intregii productii de alcool etilic si de distilate obtinute, fiecare antrepozit fiscal de productie de alcool etilic si de distilate trebuie sa fie dotat obligatoriu de catre antrepozitarul autorizat cu mijloace de masurare, denumite in continuare contoare, avizate de Biroul Roman de Metrologie Legala, necesare pentru determinarea cantitatii de alcool etilic si de distilate, precum si cu mijloace de masurare legale pentru determinarea concentratiei alcoolice pentru fiecare sortiment de aclool etilic si de distilate. Mijloacele de masurare si masuratorile efectuate cu acestea se supun, in mod obligatoriu, controlului metrologic al statului, conform legii in domeniu.

(2) In cazul antrepozitarilor autorizati pentru productia de alcool etilic, contoarele vor fi amplasate la iesirea din coloanele de distilare pentru alcoolul brut, la iesirea din coloanele de rafinare pentru alcoolul etilic rafinat si la iesirea din coloanele aferente alcoolului tehnic, astfel incat sa fie contorizate toate cantitatile de alcool rezultate.

(3) In cazul antrepozitarilor autorizati pentru productia de distilate, contoarele vor fi amplasate la iesirea din coloanele de distilare sau, dupa caz, la iesirea din instalatiile de distilare.

(4) Folosirea conductelor mobile, a furtunurilor elastice sau a altor conducte de acest fel, utilizarea rezervoarelor necalibrate, precum si amplasarea inaintea contoarelor a unor canele sau robinete, prin care se pot extrage cantitati de alcool sau distilate necontorizate, sunt interzise.

Certificate de calibrare
ART. 225

Antrepozitarii autorizati pentru productia de alcool si de distilate sunt obligati sa prezinte supraveghetorilor fiscali certificate de calibrare, eliberate de un laborator de metrologie agreat de Biroul Roman de Metrologie Legala, pentru toate rezervoarele si recipientele in care se depoziteaza alcoolul, distilatele si materiile prime din care provin acestea, indiferent de natura lor.

Sigilii
ART. 226

(1) Pe intregul flux tehnologic de la iesirea alcoolului brut, rafint si tehnic din coloanele de distilare, respectiv de rafinare, si pana la contoare, inclusiv la acestea, se vor aplica sigilii. In cazul antrepozitarilor autorizati pentru productia de distilate, sigiliile se vor aplica la iesirea distilatelor din coloanele de distilare sau din instalatiile de distilare. In toate situatiile, sigiliile vor fi aplicate si pe toate elementele de asamblare-racordare ale aparatelor de masura si control, pe orice orificii si robineti existenti pe intregul flux tehnologic continuu sau discontinuu.

(2) Aparatele si piesele de pe tot circuitul coloanelor de distilare, rafinare, precum si de pe tot circuitul instalatiilor de distilare trebuie imbinate in asa fel incat sa poata fi sigilate. Sigiliile apartin autoritatii fiscale competente, vor fi inseriate si vor purta, in mod obligatoriu, insemnele acesteia. Operatiunile de sigilare si desigilare se vor efectua de catre supraveghetorul fiscal desemnat, astfel incat sa nu se deterioreze aparatele si piesele componente. Amprentele sigiliilor aplicate trebuie sa fie mentinute intacte. Sigilarea si desigilarea vor fi consemnate intr-un proces-verbal.

(3) Sigiliile prevazute la alin. (2) sunt complementare sigiliilor metrologice aplicate contoarelor, conform reglementarilor specifice stabilite de Biroul Roman de Metrologie Legala.

(4) Stabilirea tipului de sigilii, prevazut la alin. (2), si a caracteristicilor acestora, uniformizarea si/sau personalizarea, precum si coordonarea tuturor operatiunilor ce se impun revin Ministerului Finantelor Publice, respectiv directiei cu atributii administrative.

Receptia materiilor prime
ART. 227

(1) Receptia cantitativa a materiilor prime intrate in antrepozitul fiscal, precum si introducerea lor in procesul de fabricatie se fac cu mijloace de masurare legale.

(2) In cazul in care, pentru producerea alcoolului etilic si a distilatelor, se achizitioneaza materii prime de la persoane fizice, borderourile de achizitie si documentele de receptie se intocmesc in 2 exemplare si vor purta, in mod obligatoriu, viza supraveghetorului fiscal. Un exemplar al acestor documente ramane la antrepozitul fiscal care a achizitionat materia prima, iar exemplarul 2, la persoana fizica furnizoare.

Obligatiile supraveghetorilor fiscali
ART. 228

(1) Supraveghetorii fiscali au obligatia sa verifice:

a) existenta certificatelor de calibrare pentru rezervoarele si recipientele de depozitare a alcoolului, a distilatelor si a materiilor prime din care provin acestea;

b) inregistrarea corecta a intrarilor de materii prime;

c) inscrierea corecta a alcoolului si a distilatelor obtinute, in raporatele zilnice de productie si in documentele de transfer-predare catre antrepozite de prelucrare sau de depozitare de produse finite, in concordanta cu inregistrarile mijloacelor de masurare;

d) concordanta dintre normele de consum de materii prime, consumul energetic lunar si productia de alcool si distilate obtinuta;

e) realitatea stocurilor zilnice de alcool brut, rafinat, alcool denaturat, tehnic si distilate, inscrise in evidentele operative ale antrepozitelor de depozitare de astfel de produse;

f) centralizatorul lunar al documentelor de transfer catre antrepozitele de prelucrare a alcoolului si a distilatelor;

g) concordanta dintre cantitatile de alcool si de distilate eliberate din antrepozitul fiscal de productie cu cele inscrise in documentele fiscale;

h) modul de calcul, de evidentiere si de virare a accizelor datorate pentru alcool si distilate, precum si pentru bauturile spirtoase realizate de catre antrepozitarul autorizat de productie, care isi desfasoara activitatea in sistem integrat;

i) depunerea la termen, la organele fiscale teritoriale, a declaratiilor privind obligatiile de plata cu titlu de accize si a decontului de accize, in conformitate cu prevederile legale;

j) orice alte documente si operatiuni care sa conduca la determinarea exacta a obligatiilor catre bugetul de stat;

k) inregistrarea corecta a operatiunilor de import si export, in situatia in care antrepozitarul autorizat desfasoara astfel de operatiuni.

(2) De asemenea, supraveghetorii fiscali au obligatia de a inregistra, intr-un registru special, toate cererile antrepozitarilor autorizati de productie sau ale organelor de control privind sigilarea sau desigilarea instalatiilor.

(3) In vederea certificarii realitatii tuturor operatiunilor reflectate in documentele aferente productiei de alcool si de distilate, incepand de la intrarea materiei prime pana la livrarea alcoolului si a distilatelor catre sectiile de prelucrare sau catre terti, toate documentele intocmite, inclusiv documentele fiscale, vor fi prezentate obligatoriu supraveghetorului fiscal desemnat pentru a fi vizate de acesta.

Desigilarea instalatiilor
ART. 229

(1) Desigilarea aparatelor si a pieselor de pe tot fluxul tehnologic se face numai in baza unei solicitari scrise, justificate, din partea antrepozitului fiscal de productie de alcool si de distilate sau in situatii de avarie.

(2) Cererea de desigilare se transmite supraveghetorului fiscal cu cel putin trei zile inainte de termenul stabilit pentru efectuarea operatiunii propriu-zise, care va proceda la desigilare. La desigilare, supraveghetorul fiscal intocmeste un proces-verbal de desigilare. In procesul-verbal se vor consemna data si ora desigilarii, cantitatea de alcool si de distilate - in litri si in grade - inregistrata de contoare la momentul desigilarii, precum si stocul de alcool si de distilate, pe sortimente, aflat in rezervoare si in recipiente.

(3) Se interzice antrepozitarilor autorizati deteriorarea sigiliilor aplicate de catre supraveghetorul fiscal. In cazul in care sigiliul este deteriorat accidental sau in caz de avarie, antrepozitarul autorizat este obligat sa solicite prezenta supraveghetorului fiscal pentru constatarea cauzelor deteriorarii accidentale a sigiliului sau ale avariei.

(4) Daca antrepozitarul autorizat constata un incident sau o disfunctie in functionarea unui contor, acesta trebuie sa faca imediat o declaratie supraveghetorului fiscal, care va fi consemnata intr-un registru special destinat acestui scop, procedandu-se imediat la remedierea defectiunii. Totodata, antrepozitarul autorizat va solicita prezenta reprezentantului autorizat de catre Biroul Roman de Metrologie Legala pentru activitati de reparatii ale mijloacelor de masurare din categoria respectiva, in vederea desigilarii mijloacelor de masurare, a repunerii lor in stare de functionare si a resigilarii.

(5) Contoarele defecte pot fi inlocuite, sub supraveghere metrologica, cu alte contoare de rezerva, cu specificarea, intr-un proces-verbal de inlocuire, intocmit de supraveghetorul fiscal, a indicilor de la care se reia activitatea.

(6) Daca timpul de remediere a contoarelor depaseste 24 de ore, se suspenda activitatea de productie a alcoolului si a distilatelor. Instalatiile respective vor fi sigilate.

(7) Suspendarea se face in baza unui proces-verbal de suspendare, incheiat in 3 exemplare de catre supraveghetorul fiscal, in prezenta reprezentantului legal al antrepozitarului autorizat.

(8) In procesul-verbal incheiat se vor mentiona cauzele accidentului sau ale avariei care au generat intreruperea activitatii, data si ora intreruperii acesteia, stocul de alcool si de distilate existent la acea data si indicii inregistrati de contoare in momentul suspendarii activitatii.

(9) Originalul procesului-verbal de desigilare sau de suspendare, dupa caz, se depune la autoritatea fiscala competenta, in termen de 24 de ore de la incheierea acestuia. Al doilea exemplar al procesului-verbal ramane la antrepozitarul autorizat, iar exemplarul al treilea se pastreaza de catre supraveghetorul fiscal.

(10) Reluarea activitatii dupa desigilarea instalatiilor respective se va face in baza unei declaratii de remediere a defectiunii, intocmita de antrepozitarul autorizat si vizata de supraveghetorul fiscal, insotita de un aviz eliberat de specialistul care a efectuat remedierea. Supraveghetorul fiscal va proceda la sigilarea intregului flux tehnologic.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016