Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Procedura privind veniturile (despagubiri) primite prin sentinta judecatoreasca

22-Oct-2013
2656
Analizam mai jos cazul unei asociatii fara scop patrimonial care este despagubita de catre Guvern, ca urmare a unei sentinte judecatoresti definitive si irevocabile, pentru daune cauzate unor active ale asociatiei (inundare controlata). Vom stabili ce tratament fiscal se aplica pentru aceste venituri din punct de vedere al impozitului pe profit.

Prin organizatie nonprofit se intelege orice asociatie, fundatie sau federatie infiintata in Romania, potrivit legislatiei in vigoare, care utilizeaza veniturile si activele proprii pentru o activitate de interes general, comunitar sau non-patrimonial.

Actul normativ in baza caruia se infiinteaza si functioneaza acestea este OG 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare.

Conform dispozitiilor Legii 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 15, alin. (2), organizatiile nonprofit sunt scutite de la plata impozitului pe profit pentru venituri de natura:

cotizatiilor, taxelor de inscriere, contributiilor banești sau in natura ale membrilor,
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii

- taxelor de inregistrare stabilite potrivit legislatiei in vigoare;

- donatiilor sub forma de bunuri si bani primite prin sponsorizare;

- dividendelor si dobanzilor obtinute din plasarea disponibilitatilor rezultate din venituri scutite etc.

- veniturilor pentru care se datoreaza impozit pe spectacole;

- resurselor obtinute din fonduri publice sau din finantari nerambursabile;

- sumelor realizate din actiuni ocazionale precum: evenimente de strangere de fonduri cu taxa de participare, serbari, tombole, conferinte, utilizate in scop social sau profesional, potrivit statutului acestora;

- veniturilor exceptionale rezultate din cedarea activelor corporale aflate in proprietatea organizatiilor nonprofit, altele decat cele care sunt sau au fost folosite intr-o activitate economica;

- sumelor primite din impozitul pe venit datorat de persoanele fizice, potrivit prevederilor Titlului III (2%);

- altele expres prevazute.


Organizatiile nonprofit care desfasoara si activitate economica, trebuie sa evidentieze distinct veniturile si cheltuielile aferente acestei activitati derulate in scopul obtinerii de profit, conform reglementarilor contabile. In scopul aplicarii acestor prevederi sunt in vigoare dispozitiile OMEF 1969/2007 privind aprobarea reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial. 

Pentru activitatea economica se folosesc aceleasi grupe de cheltuieli si venituri utilizate si de societatile comerciale, asa cum sunt prezentate acestea de OMFP 3055/2009, cu modificarile ulterioare.

Organizarea contabilitatii de gestiune este obligatorie atunci cand se desfasoara si activitati economice deoarece in acest mod se colecteaza si se repartizeaza cheltuielile pe destinatii. Modul de organizare a contabilitatii de gestiune este la latitudinea fiecarei organizatii nonprofit, in functie de specificul activitatii si necesitatilor proprii. Repartizarea cheltuielilor comune se face prin contul 489 " Decontari intre activitatile fara scop patrimonial si activitatile economice". Cheile de repartizare sunt la latitudinea fiecarei organizatii nonprofit, in functie de activitatea derulata.

Organizatiile nonprofit, datoreaza impozit pe profit numai pentru partea din profitul impozabil ce corespunde veniturilor, altele decat cele scutite. Pentru veniturile din activitati economice realizate pana la nivelul echivalentului in lei a 15.000 euro, intr-un an fiscal, care nu reprezinta mai mult de 10 % din veniturile totale scutite de la plata impozitului pe profit, organizatiile nonprofit nu datoreaza impozit.

Din punct de vedere al impozitului pe profit, organizatiile nonprofit sunt considerate "contribuabili", potrivit dispozitiilor art. 13 din Codul fiscal si pct. 1 din Normele metodologice aprobate prin HG 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

Conform prevederilor art. 34, alin. (5) din Codul fiscal, toate organizatiile nonprofit, indiferent ca desfasoara sau nu activitati economice, au obligatia sa declare impozitul pe profit anual, pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul, prin formularul 101. Pentru calculul impozitului pe profit organizatia trebuie sa completeze registrul de evidenta fiscala (OMFP 870/2005 cu modificarile aduse de OG 8/2013).

In ceea ce priveste tratamentul fiscal al veniturilor din despagubiri, mentionam ca potrivit prevederilor art. 20 lit. c). din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare sunt neimpozabile la calculul profitului impozabil veniturile din anularea cheltuielilor pentru care nu s-a acordat deducere, veniturile din reducerea sau anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat deducere, precum si veniturile din recuperarea cheltuielilor nedeductibile.

Daca anterior primirii despagubirilor ati inregistrat cheltuieli cu activele distruse (deprecieri), care din punct de vedere fiscal au fost nedeductibile, atunci veniturile din despagubiri sunt venituri neimpozabile.

Sursa: PortalContabilitate.ro




Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Procedura privind veniturile (despagubiri) primite prin sentinta judecatoreasca":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Sinteza Fiscalitatea.ro: Noutati din legislatia fiscala si modificari TVA
    • In ultima perioada au fost propuse mai multe modificari legislative si au fost adoptate masuri noi care schimba din nou reglementarile din domeniul fiscal. Avem astfel o procedura clarificata de ANAF in ce priveste anularea codului de TVA, beneficii noi pentru bugetari, un termen-limita de depunere pentru unele declaratii si, totodata, se va aplica TVA zero pentru vanzarea de cladiri si alte tranzactii. ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA ANAF a transmis recent...» citeste mai departe aici

  • In ce conditii se poate incheia un contract de antrepriza reglementat de Codul civil?
    • Regasiti mai jos conditiile in care se poate incheia un contract de antrepriza, reglementat de Codul Civil, art. 1851-1873, cu o persoana fizica, cu exceptia persoanei fizice autorizate. Iata raspunsul oferit de specialist: In functie de tipul activitatii, se va putea incheia fie un contract individual de munca, fie un contract de antrepriza incheiat in baza Codului civil. Daca activitatea este dependenta se va incheia contract individual de munca cu timp partial sau norma intreaga. Daca...» citeste mai departe aici

  • Acordare tichete de incentivare. Care e regimul fiscal?
    • Stabilim prin cele de mai jos ce tratament fiscal se aplica la acordarea de tichete incentivare catre partenerii comerciali in vederea stimularii vanzarilor si care este cadrul legal. Tichetele de incentivare se acorda in cadrul campaniilor pentru fidelizarea clientilor care, pentru un numar de achizitii, beneficiaza de aceste tichete in locul reducerilor comerciale. Potrivit punctului 437 alin. (3) din OMFP 1802/2014, in cazul in care entitatea practica alte sisteme de fidelizare a clientilor...» citeste mai departe aici

  • Ce regim TVA se aplica pentru bunuri expediate in afara UE de catre furnizor in contul cumparatorului din UE?
    • In randurile de mai jos, stabilim cum se procedeaza in situatia unui contract cu un partener din Austria, iar marfa este transportata in Turcia in calitate de furnizor sau o persoana in contul meu (firma transportatoare). Stabilim daca factura emisa catre partenerul din statul strain UE va fi fara TVA, caz in care vom vedea daca se va mentiona pe factura locul livrarii (Turcia). De asemenea, stabilim ce documente sunt necesare pentru a justifica scutirea de TVA. Iata raspunsul specialistului:...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.