Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Aspecte fiscale de care trebuie tinut cont pentru ca acordarea diurnei sa fie valabila. Monografie contabila

08-Iul-2019
14603

"Care este monografia contabila pentru acordarea diurnei si cazarii pentru salariatii plecati in delegatie? De asemenea, care sunt documentele justificative pe care trebuie sa le prezinte la intoarcerea in unitate? Care este reglementarea legala referitor la completarea ordinului de deplasare pentru a fi valabila diurna acordata?". Aceastea sunt intrebarile la care veti gasi raspuns avizat in materialul de fata. In cele ce urmeaza redam opinia unuia dintre specialistii nostri.

Raspunsul specialistului

Inregistrarile contabile sunt:

- acordarea avansului la plecarea in delegatie in conformitate cu ordinul de deplasare si pe baza dispozitiei de plata catre casierie

542 „Avansuri de trezorerie” = 5311 „Casa in lei”

- justificarea avansului acordat pe baza decontului intocmit pe verso-ul ordinului de deplasare si a facturii (pentru diurna, singurul document justificativ este ordinul de deplasare; pentru cazare, documentele justificative sunt factura primita de la unitatea de cazare si ordinul de deplasare)



625 „Cheltuieli cu deplasari, detasari, transferari” = 542 „Avansuri de trezorerie”

- restituirea avansului neutilizat la intoarcerea din delegatie in conformitate cu ordinul de deplasare si pe baza dispozitiei de incasare catre casierie

5311 „Casa in lei” = 542 „Avansuri de trezorerie”

Ordinul de deplasare (delegatie) cod 14-5-4 se completeaza conform Normelor specifice de utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobate prin OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile.

La acordarea diurnei se vor avea in vedere prevederile legale care reglementeaza acordarea diurnei, si anume: pentru deplasarile interne - HG 714/2018 privind drepturile si obligatiile personalului autoritatilor si institutiilor publice pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, precum si in cazul deplasarii in interesul serviciului; pentru deplasarile externe – HG 518/1995 privind unele drepturi si obligatii ale personalului roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor masuri cu caracter temporar, cu modificarile ulterioare.

Spre exemplu, in cazul deplasarilor in tara, diurna (denumita indemnizatie de delegare) se acorda pentru persoana delegata intr-o localitate situata la o distanta cuprinsa intre 5 si 50 km de localitatea in care isi are locul permanent de munca, in cuantum de 20 de lei/zi, fara a fi necesara prezentarea de documente justificative pentru a justifica utilizarea/consumarea diurnei. Pentru delegarea cu o durata de o singura zi, precum si pentru ultima zi, in cazul delegarii dispuse pentru o perioada mai lunga de o zi, indemnizatia de delegare se acorda numai daca durata delegarii este de cel putin 12 ore. Numarul zilelor calendaristice in care persoana se afla in delegare se calculeaza de la data si ora plecarii pana la data si ora inapoierii mijlocului de transport din si in localitatea unde isi are locul permanent de munca, considerandu-se fiecare 24 de ore cate o zi de delegare.

Din punct de vedere fiscal, angajatii operatorilor economici privati pot beneficia de diurna in cuantum nelimitat, daca este acordata cu respectarea celorlalte conditii prevazute de legislatia care reglementeaza diurna la institutiile publice, dar valoarea diurnei care nu este considerata venit salarial impozabil este de 2,5 ori nivelul pentru institutiile publice (spre exemplu, maxim 20 lei/zi x 2,5 = 50 lei/zi pentru deplasarile interne).

Daca diurna zilnica depaseste acest plafon neimpozabil de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru institutiile publice, partea care depaseste acest plafon reprezinta venit asimilat salariilor si este supusa impozitului pe veniturile din salarii (art. 76 alin. 2 lit. k din Codul fiscal) si contributiilor sociale obligatorii: CAS (art. 139 alin. lit. j din Codul fiscal), CASS (art. 157 alin. 1 lit. m din Codul fiscal) si contributiei asiguratorii pentru munca CAM (art. 220 4 alin. 1 lit. h din Codul fiscal).

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici