
Raportul Special
realizat de specialisti

Update 2020 pentru anumite certificate de rezidenta fiscala:
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
Cartea Verde a impozitului pe profit
Facebook Ireland – Romania Double Taxation Agreement 2020
Aici este certificatul de rezidenta fiscala de la Twitter pentru anul 2019:
Twitter International Company - Romania Double Taxation Agreement 2019
Aici este certificatul de rezidenta fiscala de la LinkedIn pentru anul 2019:
Twitter International Company – Romania Double Taxation Agreement 2019
Urmatoarele venituri obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate, sunt venituri impozabile in Romania in conformitate cu prevederile Titlului VI din Codul fiscal:
- dividende de la un rezident;
• dobanzi de la un rezident;
• dobanzi de la un nerezident care are un sediu permanent in Romania, daca dobanda este o cheltuiala a sediului permanent/a sediului permanent desemnat;
• redevente de la un rezident;
• redevente de la un nerezident care are un sediu permanent in Romania, daca redeventa este o cheltuiala a sediului permanent/a sediului permanent desemnat;
• comisioane de la un rezident;
• comisioane de la un nerezident care are un sediu permanent in Romania, daca comisionul este o cheltuiala a sediului permanent/a sediului permanent desemnat;
• venituri din activitati sportive si de divertisment desfasurate in Romania, indiferent daca veniturile sunt primite de catre persoanele care participa efectiv la asemenea activitati sau de catre alte persoane;
• venituri din prestarea de servicii de management sau de consultanta din orice domeniu, daca aceste venituri sunt obtinute de la un rezident sau daca veniturile respective sunt cheltuieli ale unui sediu permanent in Romania;
• venituri reprezentand remuneratii primite de persoane juridice straine care actioneaza in calitate de administrator, fondator sau membru al consiliului de administratie al unei persoane juridice romane;
• venituri din servicii prestate in Romania, exclusiv transportul international si prestarile de servicii accesorii acestui transport;
• venituri din profesii independente desfasurate in Romania - medic, avocat, inginer, dentist, arhitect, auditor si alte profesii similare - in cazul cand sunt obtinute in alte conditii decat prin intermediul unui sediu permanent sau intr-o perioada ori in mai multe perioade care nu depasesc in total 183 de zile pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive care se incheie in anul calendaristic vizat;
• venituri din premii acordate la concursuri organizate in Romania;
• venituri realizate de nerezidenti din lichidarea unei persoane juridice romane.
• venituri realizate din transferul masei patrimoniale fiduciare de la fiduciar la beneficiarul nerezident in cadrul operatiunii de fiducie.
Impozitul datorat de nerezidenti pentru veniturile impozabile obtinute din Romania se calculeaza, se retine si se plateste la bugetul de stat de catre platitorii de venituri.
Impozitul datorat se calculeaza prin aplicarea urmatoarelor cote asupra veniturilor brute:
- 5% pentru veniturile din dividende;
- 50% pentru veniturile prevazute la art. 223 alin. (1) lit. b) -g), i), k), l) si o) din Codul fiscal, daca veniturile sunt platite intr-un cont dintr-un stat cu care Romania nu are incheiat un instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatii. Aceste prevederi se aplica numai in situatia in care veniturile de natura celor prevazute la art. 223 alin. (1) lit. b) -g), i), k), l) si o) sunt platite ca urmare a unor tranzactii calificate ca fiind artificiale conform art. 11 alin. (3);
- 16% in cazul oricaror altor venituri impozabile obtinute din Romania.
Prevederile titlului V din Codul fiscal se aplica atunci cand:
- beneficiarul venitului obtinut din Romania este rezident al unui stat cu care Romania nu are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri
- beneficiarul venitului obtinut din Romania, rezident al unui stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, nu prezinta certificatul de rezidenta fiscala
- impozitul datorat de nerezident este suportat de catre platitorul de venit.
Daca un contribuabil este rezident al unei tari cu care Romania a incheiat o conventie pentru evitarea dublei impuneri, cota de impozit care se aplica venitului impozabil obtinut de catre acel contribuabil din Romania nu poate depasi cota de impozit prevazuta in conventie care se aplica asupra acelui venit. In situatia in care sunt cote diferite de impozitare in legislatia interna sau in conventiile de evitare a dublei impuneri, se aplica cotele de impozitare mai favorabile.
Astfel, pentru aplicarea prevederilor din conventiile/acordurile de evitare a dublei impuneri nerezidentii care obtin venituri impozabile din Romania trebuie sa prezinte platitorului de venit certificatul de rezidenta fiscala.
Certificatul de rezidenta fiscala se elibereaza de autoritatea fiscala care are atributii in domeniul certificarii rezidentei conform legislatiei interne a statului de rezidenta. Acesta se prezinta platitorului de venit de catre nerezidentii care obtin venituri impozabile intr-un stat pentru a beneficia de prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate intre statul din care se obtine venitul si statul sau de rezidenta.
Atentie! Platitorul de venit este raspunzator pentru primirea in termenul stabilit a originalului sau a copiei certificatului de rezidenta fiscala si pentru aplicarea prevederilor din conventiile de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu diverse state.
In situatia prezentarii, in termenul de prescriptie, a certificatului de rezidenta fiscala care atesta ca beneficiarul venitului are rezidenta fiscala intr-un stat semnatar al conventiei de evitare a dublei impuneri cu Romania, veniturile obtinute de acest nerezident din Romania sunt impozabile potrivit conventiei, in conditiile in care certificatul de rezidenta fiscala mentioneaza ca beneficiarul venitului a avut, in termenul de prescriptie, rezidenta fiscala in acel stat contractant pentru toata perioada in care s-au realizat veniturile, producand efecte inclusiv asupra calculului de obligatii fiscale accesorii aferente, acestea calculandu-se numai pentru impozitul calculat conform conventiei si neachitat in termen.
Nerezidentii care sunt beneficiarii veniturilor din Romania vor depune la platitorul de venit originalul sau copia legalizata a certificatului de rezidenta fiscala, insotit de o traducere autorizata in limba romana. In situatia in care autoritatea competenta straina emite certificatul de rezidenta fiscala in format electronic sau online, acesta reprezinta originalul certificatului de rezidenta fiscala avut in vedere pentru aplicarea conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si statul de rezidenta al beneficiarului veniturilor obtinute din Romania, respectiv pentru aplicarea legislatiei Uniunii Europene, dupa caz.
In ipoteza in care nerezidentul beneficiar al veniturilor din Romania transmite un singur original al certificatului de rezidenta fiscala unui platitor de venituri rezident roman care are filiale, sucursale ori puncte de lucru in diferite localitati din Romania si care fac plati, la randul lor, catre beneficiarul de venituri nerezident, primitorul originalului certificatului de rezidenta va transmite la fiecare subunitate o copie legalizata a certificatului de rezidenta fiscala, insotita de o traducere autorizata in limba romana. Pe copia legalizata primitorul originalului certificatului de rezidenta fiscala va semna cu mentiunea ca detine originalul acestuia. In situatia in care nerezidentul beneficiar al veniturilor din Romania are infiintata o filiala in Romania care are relatii contractuale cu diversi clienti din localitati diferite din Romania si primeste un singur original al certificatului de rezidenta fiscala filiala apartinand persoanei nerezidente va face copii legalizate pe care le va distribui clientilor romani.
In certificatul de rezidenta fiscala prezentat de nerezidentii care au obtinut venituri din Romania, trebuie sa se ateste ca acestia au fost rezidenti in statele cu care Romania are incheiate conventii de evitare a dublei impuneri, in anul/perioada obtinerii veniturilor sau in anul/perioada pentru care a fost emis certificatul de rezidenta fiscala.
Forma si continutul certificatului de rezidenta fiscala pentru nerezidenti sunt cele emise de autoritatea din statul de rezidenta al beneficiarului venitului. Certificatul de rezidenta fiscala trebuie sa cuprinda, in principal, elemente de identificare a nerezidentului, precum si a autoritatii care a emis certificatul de rezidenta fiscala, de exemplu:
- numele, denumirea, adresa,
- codul de identificare fiscala,
- mentiunea ca este rezident fiscal in statul emitent,
- data emiterii certificatului sau a documentului.
Macheta certificatului de rezidenta fiscala pentru persoane rezidente in Romania este aprobata prin OMFP 583/2016 pentru aprobarea formularisticii prevazute de art. 230 si 232 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Lista completa a Conventiilor de evitare a dublei impuneri si protocoalele de modificare a acestora incheiate de Romania cu alte state, se poate consulta pe site-ul ANAF, AICI >>
Raport GRATUIT
Radierea unei PFA. Noile Studii de Caz cu modificarile din lege
Descarca raportul gratuit
Explicatii clare pentru munca ta zilnica.

Articole similare
Cand devin impozabile veniturile obtinute din Romania de persoanele nerezidente? Ghid practic privind obligatiile fiscale si declarativeCoroborarea Codului fiscal cu prevederile conventiilor de evitare a dublei impuneriOrdinul nr. 1830/2020. Noi formulare cu completare si depunere electronicaAchizitii intracomunitare: Obligatiile la impozitul pe nerezidenti si TVANoutati Legislatie Fiscala 01 - 05 decembrie 2008Ultimele articole
Regularizarea impozitului pe dividendele platite nerezidentilor. Cum se recupereaza diferenta daca CERTIFICATUL DE REZIDENTA FISCALA este depus ulteriorCompania ta lucreaza cu Booking sau Airbnb? Afla cate obligatii fiscale ascunde un simplu comision de platformaFiscalitate si contabilitate pentru Uber si Bolt in 2026. Ce trebuie sa faci pentru a evita problemele cu ANAFExamenul de Consultant Fiscal: doar 1 din 4 candidati il promoveaza din prima. Ce trebuie sa faci ca sa-l treci cu brioDistribuire dividende in 2025 catre nerezidenti: Cand poti fi scutit de plata impozituluiArticole similare
A fost anuntata data oficiala pentru sustinerea examenului de consultant fiscalCamera Consultantilor Fiscali organizeaza cursuri de pregatire pentru examenul din 2 noiembrieBolt taxi. Tratament fiscal util in cazul unui raport BoltStudiu de caz: IMPOZITUL PE VENITURILE NEREZIDENTILOR pentru servicii de instruireModificari CF. IMPOZITUL PE VENITURILE NEREZIDENTILORUltimele articole
Impozit pe profit: 5 situatii cu impact semnificativ asupra rezultatului fiscal si al impozitului datoratCompania ta lucreaza cu Booking sau Airbnb? Afla cate obligatii fiscale ascunde un simplu comision de platformaWebinar TVA in practica. Studii de caz si interpretari fiscale[IMPOZIT nerezidenti BOLT] Reglementari cheie si studii de caz utileAu fost publicate in Monitor cele mai noi modificari fiscale! Ce s-a schimbat (OG 8/2021 si OG 11/2021)Articole similare
Ce declaratii se depun pana la 25 mai 2014?Penalitati platite nerezidentilorZoom fiscal: Impozitarea veniturilor obtinute din Romania de nerezidentiCum procedam la inregistrarea rezultatelor controlului fiscal?Plafon zilnic in casierie de pana la 50.000 lei. Noua lege se aplica in noiembrie 2023?Ultimele articole
Impozit pe profit: 5 situatii cu impact semnificativ asupra rezultatului fiscal si al impozitului datoratDIVIDENDE nete neachitate lasate la dispozitia societatii: cum se inregistreaza corectCum poti intra in vizorul ANAF din cauza achizitiilor efectuate pe firmaRegularizarea impozitului pe DIVIDENDEle platite nerezidentilor. Cum se recupereaza diferenta daca certificatul de rezidenta fiscala este depus ulteriorCum evita expertii contabili erorile de interpretare in situatiile fiscale atipiceArticole similare
Impozitarea corecta a veniturilor din comisioane pentru neREZIDENTiStabilirea REZIDENTei fiscale a persoanelor fizice la sosirea in/plecarea din RomaniaMajorarea capitalului social. Cum tratam impozitul pe veniturile neREZIDENTilor?Dati doar cate un loc de parcare, sa ajunga la toti!Proiect: ANAF face primii pasi pentru implementarea DAC7. Vor exista si controale pentru verificarea respectarii obligatiei de raportareUltimele articole
Contabilitatea organizarii de evenimente: unde gresesc cel mai des firmele din domeniuImpozit pe profit: 5 situatii cu impact semnificativ asupra rezultatului fiscal si al impozitului datoratCrazy Days pentru contabili: ce ghiduri practice poti cumpara acum cu reduceri de pana la 80%Cum poti intra in vizorul ANAF din cauza achizitiilor efectuate pe firmaEmiterea facturii in euro intre REZIDENTi romani: reguli de facturare, decontare si reevaluare contabilaArticole similare
Liderul global eBay vine in premiera la Tecomm ClujDin 15 iulie 2024 MF si ANAF lanseaza aplicatia de monitorizare GPS e-TransportDepunerea Declaratiei Unice: Instructiuni necesare inscrierii in SPVModel declaratie inactivitate 2012 | Termen limita la 28 februarie 2013Afla diferentele dintre IFRS si OMF. Seminar OnlineUltimele articole
Compania ta lucreaza cu Booking sau Airbnb? Afla cate obligatii fiscale ascunde un simplu comision de platformaANAF lanseaza aplicatia iBon: verifici bonul fiscal cu telefonul si sesizezi direct fisculCum obtii un Certificat Constatator ONRC sau Extras Carte Funciara ANCPI in 5 minute, fara deplasareChatGPT pentru contabili: cum sa-ti reduci timpul de munca in fiecare saptamanaCum sa iti conectezi telefonul la televizor? 6 sfaturi utileSfaturi de la experti
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii Monitorul oficialCodul civilCodul penal Legislatie TVA