Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cum aplicam impozitul pe cladiri pentru institutii si monumente?

06-Nov-2014
1078
In analiza urmatoare referitoare la impozitul pe cladiri, o societate nou-infiintata a concesionat o cladire monument istoric aflata in proprietatea unei institutii decult. Cladirea este in renovare si va fi utilizata in scopuri hoteliere.

Vom vedea daca societatea datoreaza impozit pe cladire de la preluarea cladirii de la proprietar sau pe perioada modernizarii (cand nu desfasuram activitate economica)si daca poate beneficia de scutirea de impozit pe cladire, prevazuta in art.250.2 din Codul fiscal.

Intr-adevar, potrivit art. 251 alin. (1) pct. 2 din Codul fiscal nu se datoreaza impozit, respectiv taxa pe cladiri pentru cladirile care, potrivit legii, sunt clasate ca monumente istorice, de arhitectura sau arheologice, muzee ori case memoriale, indiferent de titularul dreptului de proprietate sau de administrare, cu exceptia incaperilor care sunt folosite pentru activitati economice.

Analizand conditiile stabilite se poate constata faptul ca pe cea referitoare la detinere, inclusiv in temeiul unui contract de concesiune este indeplinita, ramanand de analizat conditia referitoare la regimul de utilizare a cladirii. Textul dispozitie cuprinse in cod este explicita subliniind exceptia de la neimpozitare din perspectiva folosirii sau nu pentru activitati economice.
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Vezi detalii
Agricultura. Monografii contabile specifice
Agricultura. Monografii contabile specifice
Vezi detalii

Prevederile pct. 22 alin. (1) din Normele de aplicare ale art. 251 din Codul fiscal definesc sintagma "incaperi care sunt folosite pentru activitati economice" in sensul spatiilor utilizate pentru realizarea oricaror activitati de productie, comert sau prestari de servicii, astfel cum sunt definite in Codul civil, altele decat destinatiile specifice categoriilor de cladiri care nu sunt supuse impozitului pe cladiri. Alaturi de regimul generator de venituri din activitatile mentionate mai sus se adauga si situatia in care spatiile sunt generatoare de venituri ca urmare a unui contract incheiat de catre detinator cu terti.

Desigur ca definitia data de norme este lacunara limitandu-se la detalierea semnificatiei componentei de activitate economica si nu in ceea ce priveste semnificatia notiunii de utilizare.
Avand in vedere faptul ca detalierea efectuata de norme nu leaga expres in toate situatiile activitatea economica de realizarea de venit se poate considera ca efectuarea operatiunilor preparatorii sunt parte a activitatii economice indiferent de finalizarea sau nu a acestora cu venituri.
Desigur ca intr-o interpretare mai permisiva, in lipsa unei explicitari relevante a notiunii de utilizare, aceasta ar putea sa se rezume la perioada in care incaperile fac obiectul unor raporturi juridice ce au ca si continut activitatile de productie, comert sau prestari de servicii si nu in perioada in care detinatorul doar detine cladirea efectuand sau nu operatiuni de amenajare in perspectiva viitoare de atribuire a regimului de activitate si de realizarea de venituri. In aceasta interpretare detinerea cladirii nu este o conditie suficienta pentru plata taxei pe cladiri ci ea trebuie alaturata celei privind implicarea spatiului in activitatea economica propriu-zisa.

Avand in vedere cele de mai sus consideram ca solutia optima de protectie impotriva unor interpretari diferite ale compartimentului de specialitate a autoritatii administratiei publice locale competente este solicitarea verificarii incadrarii in situatia scutirii dupa ce plata taxei a fost efectuata de la data initierii procedurilor de modernizare pentru a evita acumularea de obligatii fiscale accesorii in cazul interpretarii restrictive.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cum aplicam impozitul pe cladiri pentru institutii si monumente?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF implementeaza poprirea electronica
    • Poprirea electronica - Sistemul de comunicare a actelor de executare catre institutiile de credit prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta este functionala din data de 23.06.2017. Prin intermediul acestui sistem este asigurata o comunicare rapida si eficienta a actelor de executare si sunt inlaturate deficientele legate de intarzierea ridicarii masurii popririi conturilor bancare in cazul stingerii obligatiilor fiscale, astfel incat activitatea contribuabililor sa fie...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Raportarilor contabile la 30 iunie se face pana la 16 august 2017
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr.463/ 21.06.2017 a fost publicat OMFP nr.895/ 2017 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2017 a operatorilor economici, precum si pentru reglementarea unor aspecte contabile. Actul normativ mentionat a intrat in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial. In conformitate cu prevederile acestui OMFP, operatorii economici care in exercitiul financiar precedent au inregistrat o cifra de afaceri de peste 220.000 lei vor trebui sa...» citeste mai departe aici

  • Noua procedura de corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale
    • Va informam ca a fost modificata Procedura de corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale depuse de operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial. In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 467/21.06.2017, a fost publicat Ordinul ministrului finantelor publice nr. 894 din 16 iunie 2017 privind completarea Ordinul ministrului finantelor publice nr. 450/2016 pentru aprobarea Procedurii de corectare a erorilor...» citeste mai departe aici

  • Amortizarea unui domeniu web. Care e tratamentul fiscal?
    • Toate analizele prezentate tin cont de situatii actuale, obstacole si nelamuriri aduse de legislatia in vigoare si acorda mare atentie unor situatii de care se lovesc multe societati in practica. Un studiu de caz pe care il propunem prin cele de mai jos face referire la amortizarea unui domeniu web, in contextul numarului in crestere de afaceri online. Astfel, in ce priveste incadrarea la art. 28 din Codul fiscal alin (4) lit. h) privind achizitia unui domeniu pe internet pe perioada...» citeste mai departe aici

  • Frauda de peste 35 milioane de lei, identificata de inspectorii
    • In perioada 06.12.2016 - 24.04.2017, inspectorii antifrauda din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala au procedat la verificarea operatiunilor de comercializare a marfurilor, derulate in anul 2015, pe teritoriul Romaniei, de catre un operator economic, prin raportare la importurile realizate de acesta, in vederea estimarii bazei de impozitare. In urma verificarilor efectuate asupra documentelor de livrare marfa, intocmite si inregistrate, in evidenta contabila, in cursul anului 2015, de...» citeste mai departe aici

  • Servicii de promovare. Cum facturam, in ce priveste TVA-ul, factura catre firma straina?
    • In analiza urmatoare, o societate din Romania va incheia un acord de parteneriat pentru o conferinta organizata in Romania. Acordul incheiat cu o firma din alt stat non-UE. Obiectul acordului de parteneriat este acela de promovare a firmei straine in cadrul conferintei. Promovarea va consta si intr-o prezentare pe care o va tine un lector al firmei straine in timpul conferintei. Vom vedea daca factura emisa de catre firma din Romania va fi purtatoare sau nu de TVA. Potrivit intelegerii noastre,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.