Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cum aplicam impozitul pe cladiri pentru institutii si monumente?

06-Nov-2014
1009
In analiza urmatoare referitoare la impozitul pe cladiri, o societate nou-infiintata a concesionat o cladire monument istoric aflata in proprietatea unei institutii decult. Cladirea este in renovare si va fi utilizata in scopuri hoteliere.

Vom vedea daca societatea datoreaza impozit pe cladire de la preluarea cladirii de la proprietar sau pe perioada modernizarii (cand nu desfasuram activitate economica)si daca poate beneficia de scutirea de impozit pe cladire, prevazuta in art.250.2 din Codul fiscal.

Intr-adevar, potrivit art. 251 alin. (1) pct. 2 din Codul fiscal nu se datoreaza impozit, respectiv taxa pe cladiri pentru cladirile care, potrivit legii, sunt clasate ca monumente istorice, de arhitectura sau arheologice, muzee ori case memoriale, indiferent de titularul dreptului de proprietate sau de administrare, cu exceptia incaperilor care sunt folosite pentru activitati economice.

Analizand conditiile stabilite se poate constata faptul ca pe cea referitoare la detinere, inclusiv in temeiul unui contract de concesiune este indeplinita, ramanand de analizat conditia referitoare la regimul de utilizare a cladirii. Textul dispozitie cuprinse in cod este explicita subliniind exceptia de la neimpozitare din perspectiva folosirii sau nu pentru activitati economice.
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii

Prevederile pct. 22 alin. (1) din Normele de aplicare ale art. 251 din Codul fiscal definesc sintagma "incaperi care sunt folosite pentru activitati economice" in sensul spatiilor utilizate pentru realizarea oricaror activitati de productie, comert sau prestari de servicii, astfel cum sunt definite in Codul civil, altele decat destinatiile specifice categoriilor de cladiri care nu sunt supuse impozitului pe cladiri. Alaturi de regimul generator de venituri din activitatile mentionate mai sus se adauga si situatia in care spatiile sunt generatoare de venituri ca urmare a unui contract incheiat de catre detinator cu terti.

Desigur ca definitia data de norme este lacunara limitandu-se la detalierea semnificatiei componentei de activitate economica si nu in ceea ce priveste semnificatia notiunii de utilizare.
Avand in vedere faptul ca detalierea efectuata de norme nu leaga expres in toate situatiile activitatea economica de realizarea de venit se poate considera ca efectuarea operatiunilor preparatorii sunt parte a activitatii economice indiferent de finalizarea sau nu a acestora cu venituri.
Desigur ca intr-o interpretare mai permisiva, in lipsa unei explicitari relevante a notiunii de utilizare, aceasta ar putea sa se rezume la perioada in care incaperile fac obiectul unor raporturi juridice ce au ca si continut activitatile de productie, comert sau prestari de servicii si nu in perioada in care detinatorul doar detine cladirea efectuand sau nu operatiuni de amenajare in perspectiva viitoare de atribuire a regimului de activitate si de realizarea de venituri. In aceasta interpretare detinerea cladirii nu este o conditie suficienta pentru plata taxei pe cladiri ci ea trebuie alaturata celei privind implicarea spatiului in activitatea economica propriu-zisa.

Avand in vedere cele de mai sus consideram ca solutia optima de protectie impotriva unor interpretari diferite ale compartimentului de specialitate a autoritatii administratiei publice locale competente este solicitarea verificarii incadrarii in situatia scutirii dupa ce plata taxei a fost efectuata de la data initierii procedurilor de modernizare pentru a evita acumularea de obligatii fiscale accesorii in cazul interpretarii restrictive.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cum aplicam impozitul pe cladiri pentru institutii si monumente?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noile sfaturi ANAF pentru a completa fara greseli Declaratia 101!
    • Va reamintim ca se apropie data-limita pana la care mai puteti depune Declaratia 101. In privinta acestui formular, ANAF a transmis o serie de recomandari care pot oferi contribuabililor lamuriri suplimentare pentru a completa corect formularul. In felul acesta, evitati posibilele amenzi aferente depunerii incomplete sau incorecte a unei declaratii. Pana la data de 27 martie 2017 trebuie sa depuna formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit". Acesta este si termenul limita de plata a...» citeste mai departe aici

  • Lamuriri de ULTIMA ORA de la Finante privind Impozitul specific!
    • Finantele revin cu precizari referitoare la impozitul specific, reamintind mai intai ca in M. Of. nr. 812/14.10.2016 a fost publicata Legea nr.170/2016 privind impozitul specific unor activitati aplicabil contribuabililor persoane juridice care desfasoara activitati principale si/sau secundare in urmatoarele domenii: a) hoteluri si alte facilitati de cazare similare (CAEN 5510); b) facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata (CAEN 5520); c) parcuri pentru rulote, campinguri...» citeste mai departe aici

  • Fii pregatit: cate modificari va mai suferi Codul Fiscal in 2017?
    • Taxele si impozitele sunt doua notiuni despre care toata lumea ar trebui sa fie informata. Cu atat mai mult daca esti contabil! Pentru tine, acestea nu ar trebui sa mai aiba secrete, insa legislatia fiscala din Romania este imprevizibila si cel mai important act normativ in domeniu, Codul fiscal, sufera modificari esentiale. Pentru evitarea deciziilor incerte, neclaritatilor, semnelor de intrebare sau ambiguitatilor, iti venim in ajutor cu un pachet de servicii special gandit pentru tine....» citeste mai departe aici

  • Afla diferentele dintre IFRS si OMF. Seminar Online
    • Traim intr-o lume in care totul in jurul nostru se intampla pe repede inainte, insa asta nu poate fi niciodata un pretext pentru greselile profesionale pe care le facem uneori, chiar si din neatentie. Situatiile financiare, imobilizarile corporale si necorporale si stuatia stocurilor, reprezinta unele dintre cele mai importante componente pentru realizarea bilantului pentru toate companiile. Asadar, cu privire la aceste aspecte, niciun angajat nu ar trebui sa isi permita luxul de a gresi. Tocmai...» citeste mai departe aici

  • Declaratii si plati cu termen la 27 martie. Util pentru a nu plati amenzi luna aceasta!
    • O noua informare ANAF vine sa reaminteasca persoanelor fizice si juridice lista de obligatii declarative si de plata cu termen la 27 martie a.c. Va reamintim, pe aceasta cale, ca astfel de liste au ca scop prevenirea unor amenzi pentru nerespectarea termenului-limita sau a modalitatii de completare. Astfel, intrucat 25 martie este zi nelucratoare, pana luni, 27 martie, trebuie depuse, dupa caz, la unitatile fiscale, urmatoarele: - Notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.