Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum facem ajustare de TVA in cazul contractului de creditare?

12-Mar-2014
2364
Vom identifica in ce masura trebuie ajustat TVA-ul in urmatoarea situatie: exista contract de creditare a firmei de catre persoana fizica asociat, contract incheiat la notar, in care se stipuleaza ca pana in data de... firma este obligata sa restituie creditarea, in caz contrar imobilul firmei urmand sa treaca in proprietatea asociatului in schimbul datoriei respective.

Data respectiva a trecut, firma este somata si apoi executat imobilul in sensul ca va trece in proprietatea asociatului.

Prin intrebarea formulata nu ati precizat daca imobilul respectiv a fost construit sau achizitionat dupa data de 31.12.2006 si daca societatea a exercitat dreptul de deducere a sumei TVA deductibile inscrise in factura emisa pe numele sau pe parcursul construirii sau la momentul achizitiei.
Din situatia prezentata, rezulta ca transferul dreptului de proprietate asupra bunului imobil s-a efectuat in forma autentica, fiind incheiat un contract la notariat.

Deoarece a a avut loc un transfer al dreptului de proprietate asupra bunului imobil, la momentul executarii silite, proprietarul debitor ar fi trebuit sa emita o factura pe numele creditorului. In acest caz, valoarea facturii emise trebuia compensata cu suma creditului nerambursat la scadenta, inclusiv cu valoarea majorarilor aferente.

Avand in vedere ca factura nu a fost emisa si nu s-a colectat TVA , proprietarul bunului imobil este obligat sa ajusteze suma TVA dedusa in cadrul perioadei de ajustare de 20 de ani. Ajustarea se efectueaza conform art. 149 si pct. 54 din normele de aplicare ale acestui articol.

De exemplu, daca bunul imobil a fost achizitionat in anul 2007, ajustarea se efectueaza pentru o perioada de 13 ani deoarece se considera ca bunul imobil a fost exploatat timp de 7 ani pentru realizarea de operatiuni taxabile sau neimozabile sau scutite cu drept de deducere.

Ajustarea TVA nu trebuie efectuata daca:

- bunul imobil a fost construit/achizitionat anterior datei de 1.01.2007 si ulterior acestei date nu s-au mai efectuat lucrari de modernizare/transformare;

- nu s-a exercitat dreptul de deducere la momentul constructiei/achizitiei;
- la momentul executarii silite s-a emis o factura cu TVA colectata.
 
D.p.d.v. contabil, ajustarea taxei se evidentiaza prin formula contabila
635 sau 658 (analitic distinct) = 4426.


D.p.d.v. fiscal, ajustarea se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari si se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 31 denumit "Ajustari conform pro-rata/ajustari pentru bunurile de capital".

Cheltuiala astfel inregistrata in evidenta contabila, inclusiv cheltuiala cu valoarea neamortizata este considerata nedeductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil deoarece nu este aferenta veniturilor impozabile.

In concluzie, pentru bunul imobil respectiv se efectueaza ajustarea numai daca, la momentul constructiei/achizitiei, s-a exercitat dreptul de deducere a TVA.

Ajustarea sumei TVA care se efectueaza trebuie evidentiata d.p.d.v. fiscal si in registrul bunurilor de capital in situatia in bunul imobil construit a fost pus in functiune dupa data de 31 decembrie 2006.


Raspuns oferit de specialistii www.portaldecontabilitate.ro


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Scoatere din evidenta clienti neincasati. MONOGRAFIE si reglementari cheie

    • Scoaterea din evidenta a creantelor neincasate se realizeaza atunci cand anumite sume datorate de clienti nu mai pot fi recuperate, fie din cauza falimentului acestora, fie din motive juridice sau economice. In aceste situatii, firmele trebuie sa le elimine din contabilitate, respectand reglementarile contabile si fiscale in vigoare. In acest articol vom analiza principalele reglementari legislative cu privire la procesul de scoatere din evidenta a clientilor neincasati si vom prezenta...» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Contract de administrare/mandat si reglementari cheie pentru antreprenori

    • Contractul de admninistrare sau mandat se foloseste ca instrument juridic pentru delegarea puterii de reprezentare si luare a deciziilor in cadrul unei organizatii sau societati comerciale. Acesta este utilizat preponderent pentru numirea administratorilor, directorilor, membrilor consiliului de administratie sau altor persoane care asigura conducerea unei entitati juridice, conferindu-le dreptul de a actiona in numele mandantului (societate, actionar etc.). In acest articol, vom analiza...» citeste mai departe aici

  • Registrul de casa. PFA-urile si II-urile au obligatia completarii lui?

    • Atunci cand ti-ai infiintat un PFA sau un II, sau daca detii deja unul, trebuie sa fii la curent cu documentele pe care trebuie sa le intocmesti, pentru a te asigura ca respecti legea si ca nu vei fi sanctionat de autoritati. In acest context, un contribuabil se intreaba daca PFA-urile si II-urile au obligatia de a tine Registrul de casa. Vom vedea in continuarea articolului daca exista sau nu aceasta responsabilitate, dar si restul documentelor care trebuie intocmite de aceste entitati.» citeste mai departe aici

  • ONPCSB si prevenirea spalarii banilor. Noutati introduse prin OUG 10/2025

    • OUG 10/2025 a fost publicat recent in Monitorul Oficial. Acesta aduce mai mult schimbari in privinta regulilor nationale pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor. Vizati de modificari sunt furnizorii de criptoactive in Romania.» citeste mai departe aici

  • Impozit micro. 4 exemple de calcul UTILE pentru anul 2025

    • Impozitul pe veniturile micro a fost modificat de mai multe ori in ultimii ani, de aceea calcularea lui sau aplicarea acestui regim fiscal nu sunt intotdeauna usoare pentru contribuabili. In acest articol vom vedea cand se aplica acest tip de impozit, ce cota de impozitare trebuie sa plateasca firmele, dar si 4 exemple utile de calcul pentru anul 2025.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016