Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Deducere TVA si anulare cod TVA. Cum declaram in D 311 si cum inregistram in D 300?

03-Ian-2017
8773

In analiza de mai jos, facem referire la o societate A care a fost platitoare de TVA la incasare insa din data de 31.10.2016 din cauza expirarii sediului social aceasta a fost declarata inactiva fiscal si implicit i-a fost suspendat codul de TVA. Conform Codului fiscal pe perioada in care figureaza inctiva aceasta are dreptul de a colecta TVA, dar nu poate deduce nicio cheltuiala si TVA aferenta acesteia.

Vom vedea ce se intampla cu TVA-ul aferent livarilor anterioare datei de 31.20.2016 si anume incasarea in decembrie a unei facturi emise in septembrie cu TVA in valoare de 10 000 lei. In mod normal acest TVA este exigibil si trebuie platit in decembrie. Vom vedea cum se precedeaza atat in cazul societatii A, cat si in cazul clientului care efectueaza plata daca acesta din urma deduce TVA de 10.000 lei tinand cont ca factura platita provine din perioada in care societatea A era activa fiscal. De asemenea, vom vedea cum se declara in D311 in cazul societatii A si cum se inregistreaza in D300 in cazul clientului care plateste.


Asa cum in mod corect ati remarcat societatea ANA depune declaratia 311 aferenta lunii decembrie (luna in care TVA devine exigibila) pana pe 25 ianuarie 2017, data pana la care achita si TVA de plata.
Extras din Instructiunile D311 :
"Declaratia se depune :
(…)
- pana la 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei pentru livrari de


bunuri/prestari de servicii, efectuate inainte de anularea inregistrarii in scopuri de TVA, potrivit prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) - e), g) sau h) din Codul fiscal, in situatia in care exigibilitatea taxei pentru aceste operatiuni intervine, potrivit sistemului TVA la incasare, in perioada in care persoanele impozabile nu au cod valabil de TVA.”

"B. Livrari de bunuri si/sau prestari de servicii efectuate inaintea anularii inregistrarii in scopuri de TVA in conditiile art. 316 alin. (11) lit. a) - e), g) sau h) din Codul fiscal, dar a caror exigibilitate intervine, potrivit sistemului TVA la incasare, in perioada in care persoana impozabila nu are cod valabil de TVA - se completeaza de catre persoanele impozabile care au aplicat sistemul TVA la incasare si carora le-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA, conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) - e), g) sau h) din Codul fiscal, dupa caz, pentru livrari de bunuri si/sau prestari de servicii efectuate inaintea anularii inregistrarii in scopuri de TVA, dar a caror exigibilitate intervine, potrivit sistemului TVA la incasare, in perioada in care persoana impozabila nu are cod valabil de TVA.
Coloana „Baza impozabila” - se completeaza cu baza de impozitare, exclusiv taxa, aferenta tuturor livrarilor de bunuri si/sau prestarilor de servicii efectuate inaintea anularii inregistrarii in scopuri de TVA, a caror exigibilitate intervine, potrivit sistemului TVA la incasare, in perioada in care persoana impozabila nu are cod valabil de TVA.

Coloana "TVA de plata" - se completeaza suma totala a taxei colectate care trebuie platita pentru livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii efectuate inaintea anularii inregistrarii in scopuri de TVA, a caror exigibilitate intervine, potrivit sistemului TVA la incasare, in perioada in care persoana impozabila nu are cod valabil de TVA."

In ceea ce il priveste pe client, pe acesta nu ar trebui sa il afecteze faptul ca dvs. v-ati pierdut intre data emiterii facturii si data achitarii ei codul de TVA.

Conform art. 299 din Codul fiscal "Conditii de exercitare a dreptului de deducere", pentru a isi putea exercita dreptul de deducere , clientul dvs. trebuie sa detina factura in original si dovada platii.

Cum factura pe care o detine are mentionat pe ea atributul RO - dvs. fiind platitor de TVA la emiterea facturii - si acum clientul detine si dovada platii - acesta are dreptul sa deduca in mod normal TVA care devine exigibil la data platii.

Nu exista nicaieri reglementata obligatia de a verifica starea furnizorului la momentul platii unei facturi, ci numai la momentul primirii acesteia.

Deci clientul va proceda in mod obisnuit, la momentul platii situatia dvs. fiind irelevanta pentru deducerea de catre acesta a TVA.

(Daca factura ar fi fost emisa in decembrie si platita tot in decembrie clientul nu ar fi putut deduce TVA deoarece pe factura detinuta de el nu ar fi figurat atributul RO in dreptul CUI-ului dvs.)

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Anca Ivanov - Expert contabil

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici