
Raportul Special
realizat de specialisti
In cazul urmator, se obtin venituri prin plata drepturilor de autor catre o persoana care lucreaza ca textier (independent), avand insa si calitatea de salariat la o societate.
Ce obligatii fiscale si declarative are persoana respectiv pentru suma incasata, dat fiind faptul ca e o persoana fizica, nu persoana fizica autorizata si nici societate.
Intelegem ca veniturile obtinute se incadreaza la venituri din drepturi de proprietate intelectuala, fiind venituri obtinute din difuzarea /cesiunea drepturilor de autor pentru piesa respectiva.
Veniturile obtinute din valorificarea drepturilor de autor, inclusiv a drepturilor conexe dreptului de autor sunt venituri din drepturi de proprietate intelectuala.
In conformitate cu prevederile art. 52 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuala platitorii persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila au obligatia de a calcula, de a retine si de a vira impozit prin retinere la sursa, reprezentand plati anticipate, din veniturile platite.
Beneficiarul veniturilor din drepturi de autor poate opta intre doua modalitati de impozitare, respectiv:
Calendarul contabilului vesel 2026
Excel pentru contabili cu ChatGPT - verificari si reconcilieri rapide
Cartea verde a Contabilitatii 2026
Asadar, daca o persoana realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor si orice alte venituri din desfasurarea unei activitati dependente, venituri din pensii si venituri sub forma indemnizatiilor de somaj sau este asigurata in sistemul public de pensii, in sisteme proprii de asigurari sociale neintegrate in sistemul public de pensii, care nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii, sau are calitatea de pensionar al acestor sisteme, NU datoreaza contributia de asigurari sociale pentru veniturile obtinute din drepturi de proprietate intelectuala.
Persoanele care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte.
In ceea ce priveste exceptiile de la plata contributiei la sistemul asigurarilor sociale de sanatate art. 296 indice 23 alin. (2) din Codul fiscal, prevede ca persoanele care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala NUdatoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri, daca realizeaza venituri de natura celor mentionate la cap. I, venituri sub forma indemnizatiilor de somaj, venituri din pensii mai mici de 740 lei, precum si venituri de natura celor mentionate la art. 296 indice 21 alin. (1) lit. a)-d), g) si h), art. 52 alin. (1) lit. b)-d) si din asocierile fara personalitate juridica prevazute la art. 13 lit. e).
Prin urmare, persoana care realizeaza venituri din drepturi de autor NU datoreaza contributii la sistemul asigurarilor sociale de sanatate daca realizeaza concomitent si venituri din salarii;
Veniturile din drepturi de propietate intelectuala cu retinere la sursa se declara de platitorul venitului in fomularul 112 „Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate”.
Anual, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent pentru anul precedent trebuie sa se depuna declaratia informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit (declaratia 205).
In concluzie pentru persoanele care obtin venituri din salarii veti retine numai impozitul pe venit in cota de 10% sau 16% in functie de optiunea persoanei fizice iar pentru liber profesionisti pe langa acest impozit pe venit veti retine si CAS ( in cazul in care nu sunt asigurati la sistemul de pensii).
Astfel, in cazul Dvs. platitorul de venit trebuia sa va retina la sursa numai impozit pe venit de 10% sau 16% conform optiunii Dvs.
In cazul in care impozitul retinut este de 10%, dvs. va trebui sa depuneti declaratia 200 privind venitul realizat pana la data de 25 mai 2016. Diferenta de impozit datorata se va calcula prin deducerea din venitul brut unei cote forfetare de cheltuieli de 20% conform art. 50 lit.a din Codul fiscal. In urma depunerii Declaratiei 200 de catre beneficiarul de venit, autoritatea fiscala va emite Decizia de impunere finala prin care se determina diferentele de plata sau de restituit.
In cazul in care platitorul de venit retine la sursa impozitul final de 16%, beneficiarului de venit nu ii mai revine nicio o obligatie de declarare si plata.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Coma, consultant fiscal, expert contabil si auditor
Raport GRATUIT
Radierea unei PFA. Noile Studii de Caz cu modificarile din lege
Descarca raportul gratuit
Explicatii clare pentru munca ta zilnica.

Articole similare
Contract prestari servicii. Ce obligatii si declaratii exista?Noutati legislative fiscale si contabile care marcheaza inceputul lui 2019: Explicatii de la cei mai buni specialistiPlata DREPTURI DE AUTOR pentru un produs brevetatPFA-urile care depasesc in 2023 plafonul de 25.000 euro sunt obligate sa determine venitul net anual in sistem real in 2024Conventii civile. Contributii socialeUltimele articole
Fiscalitatea service-urilor auto si comertului cu autoturisme: 5 zone unde o incadrare gresita poate costa scumpContabilitatea organizarii de evenimente: unde gresesc cel mai des firmele din domeniuOFICIAL. E-Factura nu mai este obligatorie pentru persoanele fizice. Legea a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 308/2026ANAF ia la verificat veniturile nedeclarate ale persoanelor fizice. Cine este in vizor, ce instrumente foloseste fiscul si cum ajunge la tineCe inseamna redevente, tipuri si studii de caz utileArticole similare
Se renunta la obligatia de inregistrare prin imputernicit a nerezidentilor cu OBLIGATII DECLARATIVE in RomaniaDe la 26 iulie 2026 prosumatorii functioneaza sub un nou cadru legalPFA. Care sunt obligatiile declarative pentru 2018?Ce mai citim? Circulara Contabilului Roman, evident!PFA incheie contract cu o societate. Ce obligatii de plata si declarative are PFA-ul?Ultimele articole
Importuri de stocuri, imobilizari si servicii: tratamentul TVA si inregistrarea contabilaDeclaratii fiscale ce trebuie depuse in a doua parte a lunii iulie: la ce trebuie sa fii atent!Esti administrator sau contabil de asociatie de proprietari? Iata ce risti daca nu cunosti la zi Legea nr. 196/2018Chestionar de evaluare a riscului fiscal. Identifica nivelul de risc al companiei inaintea ANAFAi suspendat activitatea SRL-ului sau PFA-ului? Iata ce greseli trebuie sa eviti in aceasta perioadaArticole similare
Firmele NU vor mai fi incadrate in categoria marilor contribuabili daca au inregistrat o cifra de afaceri mai mica cu 50%Angajare SALARIAT cu norma intreaga in cursul trimestrului. Ce impozit pe microintreprinderi se datoreaza?OUG 114/2018 privind domeniul constructiilor: Obligatii si facilitati fiscale. Cota CAS si CASSFirmele din HoReCa sunt obligate sa treaca la plata impozitului pe profit din 2024 daca este depasit plafonul de 500.000 euro?Titlul IVUltimele articole
Bilete de odihna si servicii turistice pentru SALARIATi: ai nevoie de factura din SPV pentru justificarea cheltuielii?Amenzi de circulatie recuperate de la SALARIATi. Tratament contabilPilonul III de pensii facultative: deductibilitate fiscala si inregistrari contabileAi o agentie imobiliara? Verifica daca aplici tratamentul fiscal corect si respecti Legea 129/2019Adeverinta de asigurat devine exceptia dupa votul SenatuluiArticole similare
Deductibilitatea cheltuielilor cu serviciile. Inregistrarea contractelor la ANAFDiurna salariati si administrator. Ce tratament fiscal se aplica?Administrarea asociatiei de proprietari. 5 situatii reale care ii pun in dificultate pe administratori, presedinti si cenzoriConditii si contributii aferente conventiilor civileNoile contributii datorate de romanii plecati in strainatate mai mult de 183 de zileUltimele articole
Retragerea unui asociat din SRL cu preluare de active: procedura legala, implicatii fiscale si monografie contabila[GHID] Achizitia unui autoturism de la o PERSOANA FIZICA: contract, plata, documente si tratament fiscal-contabilRegularizarea impozitului pe dividendele platite nerezidentilor. Cum se recupereaza diferenta daca certificatul de rezidenta fiscala este depus ulteriorInchirierea unui imobil de catre un PFA pentru sediul social : care sunt obligatiile de declarare si impozitareInchiriezi pe Airbnb sau Booking? ANAF te controleaza-ce risti daca nu declari veniturileArticole similare
Sediul secundar. Unde se declara si vireaza impozitul pe venitul din salariiANAF: In atentia celor care obtin venituri din activitati independenteCe ar trebui sa stii daca ai un sediu secundarCodul fiscal 2011 - Titlul VII (partea a II-a)Calendar obligatii declarative: Care sunt termenele pentru luna octombrie 2013?Ultimele articole
ANAF pune in dezbatere procedura de anulare a obligatiilor fiscale din Legea 177/2026. Cine beneficiaza si cum se restituie banii deja platitiCum completezi D112 daca ai puncte de lucru cu CIFPunct de lucru FARA angajati. Mai aveti obligatii suplimentare in 2026?PFA in 2026. NU sunt obligate sa detina cont bancar, ci sa accepte mijloace moderne de plataLegea 245/2025. Obligatii noi pentru punctele de lucru cu salariatiSfaturi de la experti
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii Monitorul oficialCodul civilCodul penal Legislatie TVA