Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozitarea contractelor de servicii prestate in Romania. Ce trebuie sa stim daca avem firma?

11-Mar-2014
9475
Pentru clarificarea modului in care se face impozitarea corecta a contractelor de prestari servicii efectuate de nerezidenti, vom lua ca exemplu o societate romana care incheie cu societatea-mama dintr-un alt stat UE (Germania) un contract de management.

Directorul general al firmei din Romania este angajat la firma-mama din Germania cu contract individual de munca, iar costurile acestuia (salarii, bonusuri, obligatii peste salarii ) se refactureaza integral catre firma din Romania. Activitatea acestuia se desfasoara in Romania.

Vom stabili astfel daca la momentul achitarii/compensarii facturii de management trebuie sa se retina impozit pe nerezidenti. De asemenea, in conditiile in care firma-mama din Germania prezinta certificat de rezidenta fiscala, se va vedea in ce masura contractul de management trebuie sa declarat la Finante.


In primul rand, in conformitate cu prevederile art. 115 lit. k) din Codul fiscal sunt venituri impozabile obtinute din Romania veniturile din servicii prestate in Romania de orice natura si in afara Romaniei de natura serviciilor de management, de consultanta in orice domeniu, de marketing, de asistenta tehnica, de cercetare si proiectare in orice domeniu, de reclama si publicitate indiferent de forma in care sunt realizate si celor prestate de avocati, ingineri, arhitecti, notari publici, contabili, auditori. Avand in vedere cele de mai sus urmeaza ca activitatea nerezidentului sa fie analizata mai intai din perspectiva locului de prestare a serviciului si de asemenea masura in care activitatea reprezinta sediu permanent potrivit art. 8 din Codul fiscal.

Daca activitatea se desfasoara pe teritoriul Romaniei va face obiectul impunerii potrivit temeiului indicat mai sus. In egala masura, daca activitatea este prestata in strainatate, avand in vedere natura activitatii in raport cu enumerarea serviciilor efectuata mai sus, veniturile nu vor face doar in parte obiectul impunerii in Romania.

Daca activitatea este prestata pe teritoriul Romaniei si nu indeplineste conditiile pentru a fi sediu permanent urmeaza ca venitul sa fie impozabil potrivit art. 115 lit. k) si, in conformitate cu prevederile art. 116 alin. (2) lit. d), sa fie supuse cotei de 16%, cu exceptia cazului in care nerezidentul prezinta un certificat de rezidenta fiscala facand astfel aplicabile prevederile Conventiei respectiv cele referitoare la profiturile intreprinderii care vor determina neimpozitarea acestuia in Romania.

Asadar, prin prezentarea certificatului de rezidenta fiscala veniturile nerezidentului nu vor mai face obiectul retinerii la sursa, subliniind insa necesitatea analizei circumstantelor in care sunt prestate serviciile pentru a nu fi in prezenta unui sediu permanent.

In al doilea rand, in ceea ce priveste obligatiile societatii romane trebuie mentionata cea referitoare la inregistrarea la organul fiscal a contractului incheiat cu societatea germana trebuie avute in vedere dispozitiile art. 8 alin.(7) indice 1 din Codul fiscal si prevederile corespunzatoare cuprinse in OPANAF nr. 1400/2012 emis in aplicarea acestora.

Potrivit acestor dispozitii persoanele juridice romane, persoanele fizice rezidente, precum si sediul permanent/sediul permanent desemnat din Romania apartinand persoanelor juridice straine beneficiare ale unor prestari de servicii de natura activitatilor de lucrari de constructii, montaj, supraveghere, consultanta, asistenta tehnica si orice alte activitati, executate de persoane juridice straine sau fizice nerezidente pe teritoriul Romaniei, au obligatia sa inregistreze contractele incheiate cu acesti parteneri la organele fiscale competente, potrivit procedurii instituite prin ordin al presedintelui ANAF. Contractele incheiate pentru activitati desfasurate in afara teritoriului Romaniei nu fac obiectul inregistrarii potrivit prezentelor dispozitii.

Se poate constata atfel ca obligatia este conditionata de existanta unui loc de prestare a activitatii pe teritoriul Romaniei cu scopul ca organele fiscale sa urmareasca indeplinirea conditiilor ca astfel de locuri sa devina sedii permanente si sa modifice regimul de impunere a nerezidentului care obtine venituri in acest mod.

Distinct de aceasta obligatie administrativa se plaseaza si cea prevazuta de art. 116 alin. (2) lit. d) raportat la art. 115 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal de retinere la sursa a impozitului pe veniturile nerezidentilor urmata de depunerea corespunzatoare a Declaratiei 100 si a Declaratiei informative privind impozitul retinut si platit pentru veniturile cu regim de retinere la sursa/venituri scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti reglementata prin HG nr. 50/2012.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016