Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozitarea veniturilor realizate de catre nerezidenti. Cum procedam?

15-Iul-2016
4873

In analiza de mai jos, discutam despre o societate care a incheiat un contract prestari servicii in vanzari (incheiere contracte clienti, promovare produse, monitorizare piata produse similare etc.) cu o societate rezidenta in Turcia. Serviciul se realizeaza pe teritoriul Turciei. Vom vedea daca aceasta tranzactie este supusa retinerii la sursa de catre societatea romana si daca tranzactia poate fi reinterpretata ca fiind comision (contract de agent) si inplicit poate avea o alta interpretate si impozitare. Societatea detine certificatul de rezidenta al firmei din Turcia.

Impozitarea veniturilor realizate de catre nerezidenti in conformitate cu Titlul V din Codul fiscal are ca obiect veniturile veniturile obtinute din Romania insa art. 222 din Codul fiscal circumstantiaza necesitatea ca aceste venituri sa se plaseze in sfera celor impozabile. Enumerarea tipurilor de venituri impozabile este realizata in cadrul art. 223 din Codul fiscal in care spre exemplu la lit. k) este precizat ca sunt venituri impozabile obtinute din Romania veniturile din servicii prestate in Romania, dupa cum, potrivit lit. i) sunt impozabile veniturile de natura serviciilor de management sau de consultanta in orice domeniu indiferent de locul prestarii. Aceeasi situatie este si in cazul veniturilor din comisioane care se regasesc in sfera veniturilor impozabile in Romania conform art. 223 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal.

In ceea ce priveste termenul comision art. 7 pct. 9. din Codul fiscal il defineste ca fiind orice plata in bani sau in natura efectuata catre un broker, un agent comisionar general sau catre orice persoana asimilata unui broker sau unui agent comisionar general, pentru serviciile de intermediere efectuate in legatura cu o operatiune comerciala.

Distinctia dintre venitul din comision si cel generat de un serviciu prestat de catre societatea nerezidenta nu determina, in cazul Conventiei pentru evitarea dublei impuneri dintre Romania si Turcia ratificata prin Decretul nr. 331/1986, o diferenta de impozitare a acestora deoarece veniturile din comisioane nu sunt reglementate distinct in cadrul Conventiei astfel incat veniturile platite societatii din Turcia pentru activitatea desfasurata in acest stat, ca urmare a prezentarii certificatului de rezidenta fiscala, vor face obiectul analizei din perspectiva art. 7 din Conventie potrivit caruia in cazul serviciilor care nu sunt prestate prin intermediul unui sediu permanent in Romania, veniturile nu vor face obiectul impunerii in Romania. In aceste conditii societatea romana platitoare de venit nu va avea obligatia de retinere a impozitului pe veniturile nerezidentilor ca urmare a aplicarii prevederilor Conventiei potrivit art. 230 din Codul fiscal.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu - Jurist si expert in proceduri fiscale

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici