Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Legea nr. 187/2015. Sunt aduse noi modificari in Codul fiscal. Se clarifica definitia activitatilor independente

09-Iul-2015
3927

Va informam ca Legea 187/2015 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 6/2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 499 din 7 iulie 2015.

 

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

Art. I. - Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 6 din 7 aprilie 2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 250 din 14 aprilie 2015, cu urmatoarele modificari si completari:

1. La articolul I, inaintea punctului 1 se introduc 4 noi puncte, cu urmatorul cuprins:

"-La articolul 7 alineatul (1), punctele 2.1 si 2.2 se abroga.

- La articolul 7 alineatul (1), punctul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


«4. activitate independenta - orice activitate desfasurata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri, care indeplineste cel putin 4 dintre urmatoarele criterii:
4.1. persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii, precum si a programului de lucru;
4.2. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;
4.3. riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;
4.4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;
4.5. activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;
4.6. persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;
4.7. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.»

- La articolul 11, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: «

Art. 11. -
(1) La stabilirea sumei unui impozit, a unei taxe sau unei contributii sociale obligatorii, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic, ajustand efectele fiscale ale acesteia, sau pot reincadra forma unei tranzactii/activitati pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei/activitatii. Organul fiscal este obligat sa motiveze in fapt decizia de impunere emisa ca urmare a neluarii in considerare a unei tranzactii sau, dupa caz, ca urmare a reincadrarii formei unei tranzactii, prin indicarea elementelor relevante in legatura cu scopul si continutul tranzactiei ce face obiectul neluarii in considerare/reincadrarii, precum si a tuturor mijloacelor de proba avute in vedere pentru aceasta.»

- La articolul 11, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
«(3) Procedura de aplicare a prevederilor alin. (1) se stabileste prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.»"

2. La articolul I, dupa punctul 5 se introduce un nou punct, punctul (51), cu urmatorul cuprins:
" (51) La articolul 127, alineatele (4)-(6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
«(4) Institutiile publice si organismele internationale de drept public nu sunt persoane impozabile pentru activitatile care sunt desfasurate in calitate de autoritati publice, chiar daca pentru desfasurarea acestor activitati se percep cotizatii, onorarii, redevente, taxe sau alte plati, cu exceptia acelor activitati care ar produce distorsiuni concurentiale daca institutiile publice si organismele internationale de drept public ar fi tratate ca persoane neimpozabile, precum si a celor prevazute la alin. (5) si (6). In sensul prezentului articol, prin organisme internationale de drept public se intelege organizatiile internationale interguvernamentale, constituite de catre state care sunt parti la acestea, in baza unor tratate sau a altor instrumente juridice specifice dreptului international public si care functioneaza conform actelor lor constitutive, statutelor lor sau altor documente care emana de la acestea, fiind guvernate de normele dreptului international public, si nu de dreptul intern al vreunui stat

(5) Institutiile publice si organismele internationale de drept public prevazute la alin. (4) sunt persoane impozabile pentru activitatile desfasurate in calitate de autoritati publice, dar care sunt scutite de taxa, conform art. 141
(6) Institutiile publice si organismele internationale de drept public prevazute la alin. (4) sunt, de asemenea, persoane impozabile pentru urmatoarele activitati:
a) telecomunicatii;
b) furnizarea de apa, gaze, energie electrica, energie termica, agent frigorific si altele de aceeasi natura;
c) transport de bunuri si de persoane;
d) servicii prestate in porturi si aeroporturi;
e) livrarea de bunuri noi, produse pentru vanzare;
f) activitatea targurilor si expozitiilor comerciale;
g) depozitarea;
h) activitatile organismelor de publicitate comerciala;
i) activitatile agentiilor de calatorie;
j) activitatile magazinelor pentru personal, cantine, restaurante si alte localuri asemanatoare;
k) operatiunile posturilor publice de radio si televiziune;
l) operatiunile agentiilor agricole de interventie efectuate asupra produselor agricole si in temeiul regulamentelor privind organizarea comuna a pietei respectivelor produse.»"

3. La articolul I punctul 7, la articolul 140 alineatul (2), litera h) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"h) serviciile de restaurant si de catering, cu exceptia bauturilor alcoolice, altele decat berea care se incadreaza la codul NC 22 03 00 10."

4. La articolul I, dupa punctul 7 se introduc trei noi puncte, punctele 8-10, cu urmatorul cuprins:
" 8. La articolul 20610, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

«(2) Pentru berea produsa de mici fabrici de bere independente, a caror productie in anul calendaristic precedent nu a depasit 200.000 hl/an, iar pentru anul in curs antrepozitarul autorizat declara pe propria raspundere ca va produce o cantitate mai mica de 200.000 hl/an se aplica nivelul redus al accizelor specifice prevazut in anexa nr. 1. Pentru micile fabrici de bere independente nou-infiintate pentru care antrepozitarul propus declara pe propria raspundere ca va produce o cantitate mai mica de 200.000 hl/an se aplica nivelul redus al accizelor specifice prevazut in anexa nr. 1. Acelasi regim se aplica si pentru berea livrata pe teritoriul Romaniei de catre mici fabrici de bere situate in alte state membre, potrivit prevederilor din norme.»

9. La articolul 20610, dupa alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alineatele (21)-(23), cu urmatorul cuprins:

«(21) In anul calendaristic urmator celui in care antrepozitarul autorizat a realizat o productie mai mare de 200.000 hl, acesta nu beneficiaza de nivelul redus al accizelor.

(22) Atunci cand antrepozitarul autorizat nu respecta cele declarate prin declaratia pe propria raspundere prevazuta la alin. (2), acesta este obligat la plata unei sume reprezentand diferenta dintre nivelul standard si nivelul redus al accizelor prevazut pentru bere, aferenta cantitatii care depaseste 200.000hl.

(23) Sumele astfel calculate se stabilesc la data de 31 decembrie a anului in care s-a inregistrat depasirea cantitatii declarate si se platesc de catre antrepozitarul autorizat pana la data de 15 ianuarie a anului urmator.»

10. La articolul 20610, alineatele (3) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
«(3) Prin mica fabrica de bere independenta se intelege o fabrica de bere independenta din punct de vedere legal si economic de orice alta fabrica de bere si care foloseste cladiri separate din punct de vedere fizic de orice alta fabrica de bere si care nu lucreaza sub licenta. Atunci cand doua sau mai multe mici fabrici de bere coopereaza, iar productia lor anuala totala nu depaseste 200.000 hl, aceste fabrici de bere sunt considerate o mica fabrica de bere independenta separata..............................................................................................
(4) Fiecare mica fabrica de bere are obligatia de a depune la autoritatea competenta, pana la data de 15 ianuarie a fiecarui an, o declaratie pe propria raspundere privind cantitatea de bere pe care a produs-o in anul anterior si/sau cantitatea de bere pe care urmeaza sa o produca in anul in curs, potrivit prevederilor din normele metodologice.»"

Art. II. - Prevederile art. I pct. 3 si 4 intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.

PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALERIU-STEFAN ZGONEA

PRESEDINTELE SENATULUI
CALIN-CONSTANTIN-ANTON POPESCU-TARICEANU

Bucuresti, 2 iulie 2015.
Nr. 187.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016