
Raportul Special
realizat de specialisti
Va informam ca Legea 187/2015 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 6/2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 499 din 7 iulie 2015.
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. I. - Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 6 din 7 aprilie 2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 250 din 14 aprilie 2015, cu urmatoarele modificari si completari:
1. La articolul I, inaintea punctului 1 se introduc 4 noi puncte, cu urmatorul cuprins:
"-La articolul 7 alineatul (1), punctele 2.1 si 2.2 se abroga.
- La articolul 7 alineatul (1), punctul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Cartea Verde a Contabilitatii
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
- La articolul 11, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: «
Art. 11. -
(1) La stabilirea sumei unui impozit, a unei taxe sau unei contributii sociale obligatorii, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic, ajustand efectele fiscale ale acesteia, sau pot reincadra forma unei tranzactii/activitati pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei/activitatii. Organul fiscal este obligat sa motiveze in fapt decizia de impunere emisa ca urmare a neluarii in considerare a unei tranzactii sau, dupa caz, ca urmare a reincadrarii formei unei tranzactii, prin indicarea elementelor relevante in legatura cu scopul si continutul tranzactiei ce face obiectul neluarii in considerare/reincadrarii, precum si a tuturor mijloacelor de proba avute in vedere pentru aceasta.»
- La articolul 11, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
«(3) Procedura de aplicare a prevederilor alin. (1) se stabileste prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.»"
2. La articolul I, dupa punctul 5 se introduce un nou punct, punctul (51), cu urmatorul cuprins:
" (51) La articolul 127, alineatele (4)-(6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
«(4) Institutiile publice si organismele internationale de drept public nu sunt persoane impozabile pentru activitatile care sunt desfasurate in calitate de autoritati publice, chiar daca pentru desfasurarea acestor activitati se percep cotizatii, onorarii, redevente, taxe sau alte plati, cu exceptia acelor activitati care ar produce distorsiuni concurentiale daca institutiile publice si organismele internationale de drept public ar fi tratate ca persoane neimpozabile, precum si a celor prevazute la alin. (5) si (6). In sensul prezentului articol, prin organisme internationale de drept public se intelege organizatiile internationale interguvernamentale, constituite de catre state care sunt parti la acestea, in baza unor tratate sau a altor instrumente juridice specifice dreptului international public si care functioneaza conform actelor lor constitutive, statutelor lor sau altor documente care emana de la acestea, fiind guvernate de normele dreptului international public, si nu de dreptul intern al vreunui stat
(5) Institutiile publice si organismele internationale de drept public prevazute la alin. (4) sunt persoane impozabile pentru activitatile desfasurate in calitate de autoritati publice, dar care sunt scutite de taxa, conform art. 141
(6) Institutiile publice si organismele internationale de drept public prevazute la alin. (4) sunt, de asemenea, persoane impozabile pentru urmatoarele activitati:
a) telecomunicatii;
b) furnizarea de apa, gaze, energie electrica, energie termica, agent frigorific si altele de aceeasi natura;
c) transport de bunuri si de persoane;
d) servicii prestate in porturi si aeroporturi;
e) livrarea de bunuri noi, produse pentru vanzare;
f) activitatea targurilor si expozitiilor comerciale;
g) depozitarea;
h) activitatile organismelor de publicitate comerciala;
i) activitatile agentiilor de calatorie;
j) activitatile magazinelor pentru personal, cantine, restaurante si alte localuri asemanatoare;
k) operatiunile posturilor publice de radio si televiziune;
l) operatiunile agentiilor agricole de interventie efectuate asupra produselor agricole si in temeiul regulamentelor privind organizarea comuna a pietei respectivelor produse.»"
3. La articolul I punctul 7, la articolul 140 alineatul (2), litera h) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"h) serviciile de restaurant si de catering, cu exceptia bauturilor alcoolice, altele decat berea care se incadreaza la codul NC 22 03 00 10."
4. La articolul I, dupa punctul 7 se introduc trei noi puncte, punctele 8-10, cu urmatorul cuprins:
" 8. La articolul 20610, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
«(2) Pentru berea produsa de mici fabrici de bere independente, a caror productie in anul calendaristic precedent nu a depasit 200.000 hl/an, iar pentru anul in curs antrepozitarul autorizat declara pe propria raspundere ca va produce o cantitate mai mica de 200.000 hl/an se aplica nivelul redus al accizelor specifice prevazut in anexa nr. 1. Pentru micile fabrici de bere independente nou-infiintate pentru care antrepozitarul propus declara pe propria raspundere ca va produce o cantitate mai mica de 200.000 hl/an se aplica nivelul redus al accizelor specifice prevazut in anexa nr. 1. Acelasi regim se aplica si pentru berea livrata pe teritoriul Romaniei de catre mici fabrici de bere situate in alte state membre, potrivit prevederilor din norme.»
9. La articolul 20610, dupa alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alineatele (21)-(23), cu urmatorul cuprins:
«(21) In anul calendaristic urmator celui in care antrepozitarul autorizat a realizat o productie mai mare de 200.000 hl, acesta nu beneficiaza de nivelul redus al accizelor.
(22) Atunci cand antrepozitarul autorizat nu respecta cele declarate prin declaratia pe propria raspundere prevazuta la alin. (2), acesta este obligat la plata unei sume reprezentand diferenta dintre nivelul standard si nivelul redus al accizelor prevazut pentru bere, aferenta cantitatii care depaseste 200.000hl.
(23) Sumele astfel calculate se stabilesc la data de 31 decembrie a anului in care s-a inregistrat depasirea cantitatii declarate si se platesc de catre antrepozitarul autorizat pana la data de 15 ianuarie a anului urmator.»
10. La articolul 20610, alineatele (3) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
«(3) Prin mica fabrica de bere independenta se intelege o fabrica de bere independenta din punct de vedere legal si economic de orice alta fabrica de bere si care foloseste cladiri separate din punct de vedere fizic de orice alta fabrica de bere si care nu lucreaza sub licenta. Atunci cand doua sau mai multe mici fabrici de bere coopereaza, iar productia lor anuala totala nu depaseste 200.000 hl, aceste fabrici de bere sunt considerate o mica fabrica de bere independenta separata..............................................................................................
(4) Fiecare mica fabrica de bere are obligatia de a depune la autoritatea competenta, pana la data de 15 ianuarie a fiecarui an, o declaratie pe propria raspundere privind cantitatea de bere pe care a produs-o in anul anterior si/sau cantitatea de bere pe care urmeaza sa o produca in anul in curs, potrivit prevederilor din normele metodologice.»"
Art. II. - Prevederile art. I pct. 3 si 4 intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALERIU-STEFAN ZGONEA
PRESEDINTELE SENATULUI
CALIN-CONSTANTIN-ANTON POPESCU-TARICEANU
Bucuresti, 2 iulie 2015.
Nr. 187.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Codul fiscal dupa Legea 187 din 2015. Analiza punctuala emisa de FinanteCele 7 noi criterii care definesc activitatea independenta in raport cu cea dependentaZoom fiscal: Munca independenta in noul Cod fiscalModificari in Codul fiscal referitor la impozitul pe venitRaspunderea in cazul reincadrarii activitatii si recuperare prejudiciu. Cum se vor achita impozitele?Ultimele articole
Cum afli daca IT-istul firmei desfasoara activitate dependenta sau nu si cum impoziteziArticole similare
Asociatie de locatari fara statut de persoana juridica. Plata AdministratorNorma anuala de venit pentru inchirierea de camere in scop turistic pentru anul 2014Salariati part time, in concediu medical. Cifra de afaceri. Facilitati aplicabile in constructiiS-a modificat legislatia privind timbrul de mediu pentru autovehiculeFirme in domeniul HoReCA. Ce regim de impozitare va fi aplicat incepand cu 2023?Ultimele articole
CRITERIIle pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFSituatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilorSituatii financiare pentru 2024. Modificari importante aduse prin Ordinul 107/2025SAF-T. Ce amenzi se aplica pentru contribuabilii mici care NU depun D406 din ianuarie 2025Accize mai mari din 2025! Ultimele reglementari si noutati pentru anul acestaArticole similare
Factura simplificata - noile reguli din CODUL FISCAL actualizatComunicat MFP privind instituirea unor amenzi pentru necompletarea declaratiilor de catre cetatenii care pleaca din RomaniaFirme care aplica OG 16/2022 pentru facilitatile fiscale din constructii. MONOGRAFIE CONTABILA stat de salariiCum a modificat OpANAF 20148/2016 din nou Formularul 088?PFA - Ajustarea normelor de venit. Studiu de cazUltimele articole
Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFMicrointreprindere in 2025. Cum se calculeaza bonificatia introdusa prin OUG 153/2020Taxa pe stalp 2025. Contribuabilii care au aceasta obligatie trebuie sa modifice vectorul fiscalDividende distribuite in cursul anului 2024. Ce cota de impozitare se aplicaDeducerea personala de baza a crescut din ianuarie 2025. Impact asupra salariilor si impozitului pe venitArticole similare
Retinerea la sursa a impozitului pe venit in cazul PFAANAF: O noua sesiune de asistenta online pe tema Declaratiei UniceObligatii privind veniturile platite lectorilor. Ce contributii se retin pentru ACTIVITATI INDEPENDENTE?Codul fiscal 2011 (Partea II.1): Modificari si completari aduse Legii nr.571 din 2003 prin OG nr. 30 din 2011Declaratia Unica 2021. Model de completare pentru venituri obtinute din ACTIVITATI INDEPENDENTE impuse la norma de venitUltimele articole
Depunere Declaratie Unica. Care este plafonul minim si valoarea de plata a CASS pentru 2024Declaratia Unica 2025. 6 noutati legislative cu impact asupra completarii declaratieiD205 in 2025. ANAF a modificat, prin Ordinul 102/2025, modelul formularului. Instructiuni de completareNorme de venit 2025. LISTELE pe judeteDeclaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uriArticole similare
Titlul III, Capitolul II pct. 18 - 661Plata drepturi de autor pentru un produs brevetatProfesiile libere si impozitele aplicate in Romania. Dosar fiscal ANAFTitlul III, Capitolul XII pct. 190 - 211Tratament de impozitare: salarii obtinute de un cetatean roman, rezident, cu activitate in strainatateUltimele articole
Declaratia 112 - Ghid Complet: Obligatii, Sanctiuni si ModelImpozitul pe venit. Cine si cand plateste impozitul pe venitDeclaratia 112 in 2023: Avantaje in natura si/sau venituri neimpozabile care se declara in formularPensie anticipata partial. Se poate cumula aceasta cu venituri obtinute din ACTIVITATI DEPENDENTE?26 OCTOMBRIE - ultima zi pentru depunerea mai multor declaratii fiscaleSfaturi de la experti
Intrebare: Este obligatorie descarcarea facturilor emise pe numele sindicatului din e-Factura, avand in vedere ca sindicatul nu are activitate economica si nu este inregistrat la Registrul Comertului? Cum se procedeaza in caz afirmativ? Am...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Apartament detinut de angajator, pus la dispozitia salariatului
Intrebare: O societate platitoare de impozit pe profit detine un apartament pe care decide sa-l ofere unui angajat spre folosinta in mod gratuit. Societatea achita toate utilitatile si cheltuielile de intretinere ale apartamentului. Trebuie...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare
Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!
Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante
Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024
Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA