Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modificari in evidenta PFA 2016 si prevederi OMFP 170/2015. Declaratii, impozit sediu si alte obligatii

15-Ian-2016
16833

In randurile de mai jos, urmarim ce declaratii trebuie depuse de un PFA conform noului Cod fiscal din 2016, cand si ce impozite se platesc pentru PFA fara salariati, cu mentiunea ca facem referire venituri din profesii liberale - contabil autorizat, membru CECCAR.

De asemenea, in ce priveste impozitele locale, vom vedea daca se plateste impozit pe cladire in functie de suprafata ocupata intr-un apartament ca PFA (de exemplu, o camera) si daca pentru un PFA (contabil autorizat) trebuie declarat mai intai la Administratia Financiara specificand ca acesta detine sediul profesional la adresa X (o camera) sau daca se declara pe proprie raspundere spatiul strict aferent. In plus, vom vedea daca declaratia trebuie depusa de proprietarul imobilului pana pe 29 februarie.

Totodata, vom stabili in ce masura se procedeaza corect daca nu se deduce cheltuiala sediului in evidenta contabila - intretinere, telefonie etc. daca nu se doreste, mai ales in cazul in care spatiul este preluat prin contract de comodat si facturile nu sunt pe numele PFA, precum si daca acesta poate functiona tot cu contabilitate in partida simpla.


1) Dat fiind ca de la 1 ianuarie 2016 pentru veniturile din activitati independente pentru care se estimeaza ca venitul net care se va obtine depaseste 35% din salariul mediu pe economie, se datoreaza CAS de cel putin 10,5% (cine doreste stagiu integral de cotizare va achita 26, 8%), singura "scapare" de la plata CAS este sa se declare un venit net estimat pentru anul 2016 mai mic de 11.260 de lei.
Salariu mediu brut pe economie in anul 2016 a fost stabilit la 2.681 de lei.
2.681 lei x 12 luni x 35% = 11.260 lei

Un cabinet al unui contabil autorizat membru CECCAR care a functionat si anul trecut are urmatoarele obligatii declarative in 2016:

Daca nu va deranjeaza sa platiti contributia la CAS – declaratia 200 privind veniturile realizate din Romania in 2015 pana pe 25 mai 2016.

Daca doriti sa declarati un venit estimat mai mic decat limita ceruta pentru CAS – declaratia 200 se va depune pana pe 31 ianuarie impreuna cu declaratia 220 privind venitul estimat a se obtine in 2016 (declaratia 220 nu se primeste decat impreuna cu 200 – cel putin in Bucuresti) in care veti mentiona un venit mai mic de 11.260 de lei.

Daca venitul realizat din ultima declaratie sau venitul estimat este mai mare decat limita de 35% din salariul mediu pe economie sau doriti sa va asigurati si la CAS trebuie sa depuneti declaratia 600 privind indeplinirea conditiilor de incadrare in categoria persoanelor asigurate obligatoriu in sistemul public de pensii pana pe 31 ianuarie (data nu este limitativa)

In luna februarie va trebui sa mai depuneti formularul 392 Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2015.

Obligatiile de plata vor fi cele din decizia de impunere : 16% impozit pe venit + 5,5% contributia de sanatate.
De asemenea , daca s-a depus declaratia 600 – 10,5 % sau 26,3% (in functie de cat ati optat).

2) Contabilitatea cabinetului se poate tine in partida simpla cu respectarea prevederilor OMFP 170/2015 care contine reglementarile contabile privind contabilitatea in partida simpla.

3) Taxele locale

In situatia in care sediul profesional al cabinetului este intr-o camera din apartamentul unei persoane fizice se aplica regulile de la art. 459 din Noul Cod fiscal:

"ART. 459 - Calculul impozitului pe cladirile cu destinatie mixta aflate in proprietatea persoanelor fizice
(1) in cazul cladirilor cu destinatie mixta aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul se calculeaza prin insumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop rezidential conform art. 457 cu impozitul determinat pentru suprafata folosita in scop nerezidential, conform art. 458.
(2) in cazul in care la adresa cladirii este inregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfasoara nicio activitate economica, impozitul se calculeaza conform art. 457.
(3) Daca suprafetele folosite in scop rezidential si cele folosite in scop nerezidential nu pot fi evidentiate distinct, se aplica urmatoarele reguli:
a) in cazul in care la adresa cladirii este inregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfasoara nicio activitate economica, impozitul se calculeaza conform art. 457;
b) in cazul in care la adresa cladirii este inregistrat un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitatea economica, iar cheltuielile cu utilitatile sunt inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica, impozitul pe cladiri se calculeaza conform prevederilor art. 458."

Practic, daca in camera respectiva nu se desfasoara activitate economica – pentru ca ati metionat ca utilitatile nu sunt pe numele cabinetului - (nu aveti angajati, lucrati la sediul clientilor) proprietarul nu are nicio obligatie.

Daca in camera respectiva desfasurati activitate economica, proprietarul va declara pana pe 31 martie 2015 la Taxele locale ca detine o proprietate cu destinatie mixta , delimiteaza spatiul utilizat in scop nerezidential in declaratie si va primi decizia deimpunere calculata conform articolului citat mai sus.

4) Pentru analiza deductibilitatii cheltuielilor cabinetului se vor aplica prevederile art. 68 - Reguli generale de stabilire a venitului net anual din activitati independente, determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitate din Noul Cod fiscal.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Anca Ivanov - Expert contabil

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016