Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Persoanele cu handicap grav si accentuat nu vor mai plati impozit pe venit pentru veniturile din activitati independente

22-Dec-2014
5031
In Monitorul Oficial, Partea I nr. 889 din 08/12/2014 a fost publicata Decizia Curtii Constitutionale nr. 681/2014 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 55 alin. (4) lit. k1) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal care exclud din baza de calcul al impozitului pe venit numai veniturile realizate de persoanele cu handicap grav si accentuat.

In cadrul unui litigiu aflat pe rolul Tribunalului Cluj, o persoana care realizeaza venituri din activitati independente a invocat exceptia de neconsitutionalitate a acestor prevederi motivand discriminarea persoanelor incadrate in grad de handicap care realizeaza venituri din profesii liberale fata de persoanele care realizeaza venituri din salarii intrucat veniturile salariale nu sunt impozabile, iar veniturile din profesii liberale sunt supuse impozitarii.

Exceptia a fost admisa de Curtea Constitutionala, aceasta motivand ca facilitatile fiscale conferite de legiuitor au fost acordate in considerarea calitatii de persoana cu handicap grav sau accentuat, si nu in functie de sursa veniturilor realizate, asa incat de aceste facilitati fiscale ar trebui sa beneficieze toate persoanele aflate in aceasta situatie.

Curtea si-a motiviat solutia pe dispozitiile art. 50 din Constitutie, dispozitii care consacra dreptul persoanelor cu handicap de a se bucura de o protectie speciala.

Pentru a da eficienta acestei norme constitutionale, legiuitorul a reglementat un ansamblu de drepturi si masuri puse la dispozitia persoanelor cu handicap pentru a facilita integrarea si incluziunea sociala a acestora, avand in vedere tocmai statutul lor special.


Astfel, Curtea Constitutionala a retinut ca Legea 448/2006 a statuat principiile care stau la baza protectiei persoanelor cu handicap, printre care si prevenirea si combaterea discriminarii, egalizarea sanselor, egalitatea de tratament in ceea ce priveste incadrarea in munca si ocuparea fortei de munca. De asemenea, art. 6 lit. h) din acest act normativ prevede ca persoanele cu handicap beneficiaza, printre altele, si de drepturi la facilitati fiscale, insa in mod egal, fara discriminare, in considerarea dispozitiilor constitutionale ale art. 50 teza intai potrivit carora persoanele cu handicap se bucura de protectie speciala.

Pe cale de consecinta, Curtea a constatat ca statutul de persoana cu handicap trebuie sa ii plaseze intr-o pozitie egala pe toti cei care au acest statut, care trebuie sa se bucure in aceeasi masura de aceleasi facilitati fiscale, in speta fiind vorba de scutiri de impozit pe veniturile realizate. In mod contrar, se instituie o situatie discriminatorie in cadrul aceleiasi categorii de persoane, care este contrara principiului egalitatii in drepturi a cetatenilor, prevazut de art. 16 alin. (1) din Constitutie.

Asa fiind, Curtea Constitutionala a apreciat ca optiunea legiuitorului pentru acordarea unor scutiri de impozit pentru persoanele cu handicap grav sau accentuat care realizeaza venituri din salarii a fost justificata de necesitatea protejarii veniturilor obtinute de catre acestea, fiind intemeiata pe o serie de considerente obiective, si anume incurajarea persoanelor cu handicap sa se integreze in masa activa a populatiei. Asa fiind, pe considerentul egalitatii de tratament intre persoanele cu handicap grav sau accentuat, facilitatile fiscale aplicate veniturilor de natura salariala ar trebui sa se extinda si asupra veniturilor obtinute din activitati independente - profesii libere, asa cum, de altfel, legiuitorul a inteles sa le extinda si asupra veniturilor realizate din pensii de catre persoanele cu handicap grav sau accentuat.

Drept urmare, Curtea Constitutionala a constatat ca prevederile art. 55 alin. (4) lit. k indice 1) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal sunt constitutionale in masura in care se interpreteaza ca nu sunt venituri impozabile, in intelesul impozitului pe venit, veniturile realizate in mod individual din exercitarea unei profesii libere de catre persoanele cu handicap grav sau accentuat.

Autor: Irina Dumitrescu



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016