Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Procedura privind veniturile (despagubiri) primite prin sentinta judecatoreasca

22-Oct-2013
5898
Analizam mai jos cazul unei asociatii fara scop patrimonial care este despagubita de catre Guvern, ca urmare a unei sentinte judecatoresti definitive si irevocabile, pentru daune cauzate unor active ale asociatiei (inundare controlata). Vom stabili ce tratament fiscal se aplica pentru aceste venituri din punct de vedere al impozitului pe profit.

Prin organizatie nonprofit se intelege orice asociatie, fundatie sau federatie infiintata in Romania, potrivit legislatiei in vigoare, care utilizeaza veniturile si activele proprii pentru o activitate de interes general, comunitar sau non-patrimonial.

Actul normativ in baza caruia se infiinteaza si functioneaza acestea este OG 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare.

Conform dispozitiilor Legii 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 15, alin. (2), organizatiile nonprofit sunt scutite de la plata impozitului pe profit pentru venituri de natura:

cotizatiilor, taxelor de inscriere, contributiilor banești sau in natura ale membrilor,


- taxelor de inregistrare stabilite potrivit legislatiei in vigoare;

- donatiilor sub forma de bunuri si bani primite prin sponsorizare;

- dividendelor si dobanzilor obtinute din plasarea disponibilitatilor rezultate din venituri scutite etc.

- veniturilor pentru care se datoreaza impozit pe spectacole;

- resurselor obtinute din fonduri publice sau din finantari nerambursabile;

- sumelor realizate din actiuni ocazionale precum: evenimente de strangere de fonduri cu taxa de participare, serbari, tombole, conferinte, utilizate in scop social sau profesional, potrivit statutului acestora;

- veniturilor exceptionale rezultate din cedarea activelor corporale aflate in proprietatea organizatiilor nonprofit, altele decat cele care sunt sau au fost folosite intr-o activitate economica;

- sumelor primite din impozitul pe venit datorat de persoanele fizice, potrivit prevederilor Titlului III (2%);

- altele expres prevazute.


Organizatiile nonprofit care desfasoara si activitate economica, trebuie sa evidentieze distinct veniturile si cheltuielile aferente acestei activitati derulate in scopul obtinerii de profit, conform reglementarilor contabile. In scopul aplicarii acestor prevederi sunt in vigoare dispozitiile OMEF 1969/2007 privind aprobarea reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial. 

Pentru activitatea economica se folosesc aceleasi grupe de cheltuieli si venituri utilizate si de societatile comerciale, asa cum sunt prezentate acestea de OMFP 3055/2009, cu modificarile ulterioare.

Organizarea contabilitatii de gestiune este obligatorie atunci cand se desfasoara si activitati economice deoarece in acest mod se colecteaza si se repartizeaza cheltuielile pe destinatii. Modul de organizare a contabilitatii de gestiune este la latitudinea fiecarei organizatii nonprofit, in functie de specificul activitatii si necesitatilor proprii. Repartizarea cheltuielilor comune se face prin contul 489 " Decontari intre activitatile fara scop patrimonial si activitatile economice". Cheile de repartizare sunt la latitudinea fiecarei organizatii nonprofit, in functie de activitatea derulata.

Organizatiile nonprofit, datoreaza impozit pe profit numai pentru partea din profitul impozabil ce corespunde veniturilor, altele decat cele scutite. Pentru veniturile din activitati economice realizate pana la nivelul echivalentului in lei a 15.000 euro, intr-un an fiscal, care nu reprezinta mai mult de 10 % din veniturile totale scutite de la plata impozitului pe profit, organizatiile nonprofit nu datoreaza impozit.

Din punct de vedere al impozitului pe profit, organizatiile nonprofit sunt considerate "contribuabili", potrivit dispozitiilor art. 13 din Codul fiscal si pct. 1 din Normele metodologice aprobate prin HG 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

Conform prevederilor art. 34, alin. (5) din Codul fiscal, toate organizatiile nonprofit, indiferent ca desfasoara sau nu activitati economice, au obligatia sa declare impozitul pe profit anual, pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul, prin formularul 101. Pentru calculul impozitului pe profit organizatia trebuie sa completeze registrul de evidenta fiscala (OMFP 870/2005 cu modificarile aduse de OG 8/2013).

In ceea ce priveste tratamentul fiscal al veniturilor din despagubiri, mentionam ca potrivit prevederilor art. 20 lit. c). din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare sunt neimpozabile la calculul profitului impozabil veniturile din anularea cheltuielilor pentru care nu s-a acordat deducere, veniturile din reducerea sau anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat deducere, precum si veniturile din recuperarea cheltuielilor nedeductibile.

Daca anterior primirii despagubirilor ati inregistrat cheltuieli cu activele distruse (deprecieri), care din punct de vedere fiscal au fost nedeductibile, atunci veniturile din despagubiri sunt venituri neimpozabile.

Sursa: PortalContabilitate.ro




Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016