Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Proiectul nou care schimba domeniul bancar. Obligatiunile garantate cu creante vor avea reguli noi

24-Ian-2014
2909
Redam mai jos o parte importanta din noul proiect de ordonanta pentru reglementarea unor masuri in domeniul bancar, publicat in data de 22.01.2014 de Ministerul de Finante.

In Nota de fundamentare sunt amintite urmatoarele schimbari preconizate:

in vederea reducerii principalelor riscuri ce pot fi generate de activitatea de emisiune de obligatiuni garantate cu creante, propunerea legislativa reglementeaza, in principal, urmatoarele aspecte:
a) principiile care trebuie respectate in legatura cu functionarea instrumentului: ordonanta promoveaza conceptul portofoliului de creante dinamic, in sensul in care emitentii sunt obligati sa asigure pe intreaga perioada de viata a obligatiunilor o calitate corespunzatoare a portofoliului de creante care garanteaza emisiunea. Astfel, ordonanta prevede criteriile de eligibilitate pentru includerea creantelor in portofoliu si obligatia emitentului de inlocuire a creantelor din portofoliu, pe masura deteriorarii calitatii lor, cu alte creante eligibile.

De asemenea, ordonanta reglementeaza structura portofoliului de creante, stabilind ca elemente eligibile creditele pentru investitii imobiliare, instrumentele financiare derivate si activele suplimentare. Categoriile de active suplimentare si limita in care acestea pot fi incluse in portofoliul de creante se stabilesc de catre BNR.

b) cerintele prudentiale care sunt stabilite pe 3 niveluri:

- la nivelul fiecarui element inclus in portofoliu (ex.: cerinte de LTV, calculate la acordarea creditului; nivelul maxim al unei creante ce poate fi luat in considerare la calculul valorii portofoliului de creante; utilizarea instrumentelor financiare derivate strict pentru acoperirea riscurilor; tratamentul creantelor care inregistreaza intarzieri la plata);

- la nivelul portofoliului, unde este instituita obligativitatea acoperirii ex-ante a oricarui deficit de lichiditate ce s-ar putea manifesta de-a lungul unui orizont temporal de 180 de zile;

- la nivelul intregului activ al emitentului unde se impune o limita maxima de expunere la finantarea prin emisiunea de obligatiuni, in vedere contracararii riscului de grevare in exces a activelor (asset encumbrance);

c) supravegherea activitatii de emisiune de obligatiuni garantate cu creante: Banca Nationala a Romaniei (BNR) este desemnata ca unica autoritate insarcinata cu supravegherea activitatii de emisiune de obligatiuni garantate cu creante. in exercitarea acestor competente, banca centrala este asistata de un agent (propus de institutia de credit emitenta din randul auditorilor financiari si aprobat de BNR).

Autorizarea prealabila a fiecarei emisiuni de obligatiuni garantate cu creante reprezinta, de asemenea, un aspect important in cadrul exercitarii atributiilor de supraveghere.


Activitatea de emisiune de obligatiuni garantate cu creante

Sectiunea 1
Autorizarea in vederea efectuarii de emisiuni de obligatiuni garantate cu creante


Art. 4. - Obligatiunile garantate cu creante pot fi emise numai de catre un emitent ce are in obiectul de activitate autorizat emiterea de obligatiuni garantate cu creante, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, cu respectarea prevederilor prezentei ordonante.

Art. 5. - (1) in vederea efectuarii fiecarei emisiuni de obligatiuni garantate cu creante, emitentul trebuie sa obtina o autorizatie de emisiune din partea Bancii Nationale a Romaniei.

(2) Banca Nationala a Romaniei stabileste prin reglementari conditiile si procedura pentru obtinerea autorizatiei de a efectua o emisiune de obligatiuni garantate cu creante, documentatia care trebuie sa insoteasca cererea de autorizare, precum si termenul de solutionare a acesteia.

(3) Banca Nationala a Romaniei comunica in scris solicitantului hotararea sa cu privire la o cerere de autorizare a unei emisiuni de obligatiuni garantate cu creante, insotita de motivele care au stat la baza acesteia, in cazul respingerii cererii de autorizare.

(4) Ulterior obtinerii autorizatiei de a efectua o emisiune de obligatiuni garantate cu creante, emitentul supune spre aprobare autoritatii competente din statul membru de origine, determinat conform legislatiei pietei de capital aplicabile, prospectul intocmit in conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 809/2004 al Comisiei din 29 aprilie 2004 de punere in aplicare a Directivei 2003/71/CE a Parlamentului European si a Consiliului in ceea ce priveste informatiile continute in prospectele, structura prospectelor, includerea de informatii prin trimiteri, publicarea prospectelor si difuzarea comunicatelor cu caracter publicitar.

(5) O emisiune de obligatiuni garantate cu creante nu se poate realiza fara obtinerea aprobarii autoritatii competente din statul membru de origine, prevazute la alin.(4).

Sectiunea a 2-a

Respingerea unei cereri de autorizare a unei emisiuni de obligatiuni garantate cu creante

Art. 6. - Banca Nationala a Romaniei respinge o cerere de autorizare pentru efectuarea unei emisiuni de obligatiuni garantate cu creante daca nu sunt indeplinite conditiile si/sau respectata procedura, mentionate la art. 5 alin.(2) din prezenta ordonanta.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016