Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Recuperare sume restante si lichidare PFA. Cum vom proceda?

30-Nov-2015
3592

In analiza urmatoare, vom stabili cum procedam in cazul in care e necesara recuperarea unor sume restante de catre un PFA care doreste sa isi inceteze activitatea si sa inchida aceasta forma de organizate. Acest PFA este inscris la masa credala pentru anumite facturi neincasate, iar suma facturilor in sold este de aproximativ 20.000 lei.

Pentru recuperarea sumelor restante poate fi efectuata o actiune reprezentand somatie de plata (creanta e certa, lichida si exigibila) si apoi incercarea executarii somatiei.

 Dar odata cu deschiderea procedurii de lichidare judiciara se suspenda toate procedurile juridice inclusiv cele de executare, de aceea singura modalitate de a recupera datoria este inscrierea la masa credala in cadrul acelui dosar. Odata cu intrarea in procedura insolventei, sunt suspendate de drept toate actiunile si toate formele de executare impotriva debitorului.

Judecatorul stabileste termen pentru depunerea cererilor de inscriere la masa credala, diferit de termenul de judecata, in scopul verificarii indeplinirii procedurilor specifice insolventei.

In mod normal, administratorul judiciar este obligat sa trimita notificare catre toti creditorii regasiti in contabilitatea debitorului.

Din punct de vedere al ordinii in recuperarea creantelor, legiuitorul a prevazut impartirea creditorilor in clase dupa cum urmeaza: o prima clasa cuprinzand creditorii cu creante garantate (de cele mai multe ori bancile sau creditorii ipotecari), apoi creditorii avand creante bugetare (statul) si abia in tertiar fiind prevazuti creditorii chirografari (cea mai mare parte a creditorilor ce au de incasat de la debitoare sume de bani, fara a avea constituite garantii).


Important de mentionat este faptul ca abia dupa recuperarea integrala a datoriilor cuprinse intr-o clasa se trece la clasa inferioara imediat urmatoare. In interiorul fiecarei clase imparteala se face procentual raportat la valoarea recuperata efectiv de la debitoare in cazul lichidarii acesteia.

Din punct de vedere fiscal, in baza prevederilor Art. 21, alin.(2), lit. n) din Codul Fiscal, in cazul in care procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti", dvs. puteti deduce cheltuiala cu pierderea din creante la calculul impozitului pe venit.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Gabriela Ilicea - Economist si expert contabil


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici