Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Servicii de transport pe parcurs extern. In ce consta tratamentul fiscal?

12-Dec-2013
5129
In randurile de mai jos, vom oferi lamuriri suplimentare referitoare la art.133 alin(5) din Codul fiscal. Vom porni astfel de la situatia unei firme din Romania care efectueaza un serviciu de transport aferent unui import de bunuri care are loc in Polonia in beneficiul unui client stabilit in Rusia.

Vom stabili in ce masura, in situatia in care clientul din Rusia nu desfasoara activitati economice, societatea romana se incadreaza la art.133 alin (3), precum si care va fi situatia daca firma din Rusia desfasoara activitati economice.

In ce priveste prima situatie, mentionam ca prin art. 133 alin. (5) sunt reglementate exceptiile de la regula generala de taxare de la art. 133 alin. (3) conform careia locul prestarii se considera a fi locul unde este stabilit prestatorul in situatia in care beneficiarul este o persoana neimpozabila.

Calitatea de persoana neimpozabila a beneficiarului este definita prin Codul fiscal la art. 125^1 "Semnificatia unor termeni si expresii" alin. (1) la punctul 20: persoana neimpozabila este persoana care nu indeplineste conditiile de la art. 127 alin. (1) pentru a fi incadrata in categoria persoanelor impozabile. Persoana neimpozabila poate fi persoana fizica, o institutie publica, o entitate non-profit.

In categoria exceptiilor de la regula generala, se incadreaza si serviciul de transport de bunuri prestat in beneficiul persoanelor neimpozabile. In acest caz, se considera ca locul prestarii este locul unde are loc transportul, proportional cu distantele parcurse, fara a fi considerat locul unde este stabilit prestatorul (transportatorul). De exemplu, daca un transportator din Romania efectueaza pentru o entitate non-profit un transport de bunuri de pe teritoriul Romaniei pe teritoriul Frantei, serviciul este neimpozabil in Romania, deoarece locul prestarii se considera a fi in Franta, fara a fi considerat in Romania. In acest caz, se aplica exceptia de la art. 133 alin. (5) lit. b) din Codul fiscal.


Transportatorul raporteaza valoarea serviciului prestat doar prin decontul de TVA cod 300 la randul 3 "Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/locul prestarii este in afara Romaniei (in UE sau in afara UE), precum si livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b) si c) din Codul fiscal: Daca serviciul s-ar fi efectuat catre o persoana impozabila din Franta care comunica un cod valid de TVA, locul prestarii serviciului se considera la locul unde este stabilit beneficiarul (in Franta). In acest caz, operatiunea este o prestare intracomunitara de servicii care se raporteaza atat prin decontul de TVA cod 300 la randul 3 cu report la randul 3.1 cat si prin declaratia cod 390 cu simbolul P.

In alta ordine de idei, trebuie retinute prevederile art. 1 alin. (2) din OMFP 2222/2006 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a) - i), art. 143 alin. (2) si art. 144^1 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, prin care se reglementeaza exceptia de la art. 133 alin. (3) se aplica in situatia in care beneficiarul nu este o persoana impozabila "In cazul serviciilor pentru care ar fi aplicabile prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, daca nu se pot prezenta dovezi din care sa rezulte ca beneficiarul este o persoana impozabila, se aplica regulile prevazute la art. 133 alin. (3) - (6) din Codul fiscal pentru stabilirea locului prestarii serviciilor, iar daca, potrivit acestor reguli, locul prestarii este in Romania, prestatorul poate aplica o scutire de TVA prevazuta de Codul fiscal, in conditiile justificarii acesteia conform prezentelor instructiuni, in caz contrar operatiunea fiind taxabila.".

Astfel, operatiunea de transport bunuri efectuata in beneficiul unei persoane neimpozabile, poate fi scutita de TVA daca este aferenta unui export de bunuri sau unui import de bunuri in Romania. In acest context, am in vedere prevederile art. 143 "Scutiri pentru exporturi sau alte operatiuni similare, pentru livrari intracomunitare si pentru transportul international si intracomunitar" alin. (1) lit. c) si d):

"(1) Sunt scutite de taxa:
c) prestarile de servicii, inclusiv transportul si serviciile accesorii transportului, altele decat cele prevazute la art. 141, legate direct de exportul de bunuri;
d) prestarile de servicii, inclusiv transportul si serviciile accesorii transportului, altele decat cele prevazute la art. 141, daca acestea sunt direct legate de importul de bunuri si valoarea acestora este inclusa in baza de impozitare a bunurilor importate potrivit art. 139;",

Deci, un serviciu de transport efectuat in beneficiul unei persoane neimpozabile poate fi :
- impozabil (taxabil) in Romania, cu drept de deducere, daca transportul este efectuat in Romania;
- scutit de TVA cu drept de deducere daca transportul este legat direct de un export sau de un import de bunuri in Romania;
- neimpozabil in Romania, cu drept de deducere, daca transportul este efectuat din Romania, in afara teritoriului Romaniei.

Sintagma "in functie de distantele parcurse" se refera la faptul ca acelasi serviciu de transport bunuri poate fi:
- scutit cu drept de deducere daca este legat de un export. Scutirea se acorda pentru parcursul efectuat pe teritoriul Romaniei ;
- neimpozabil in Romania pentru parcursul efectuat in afara teritoriului Romaniei.

In acest sens, aduc drept argument prevederile pct. 14^1 alin. (5) din normele de aplicare ale art. 133 "Facturile sau alte documente specifice pentru transportul international de bunuri, altul decat transportul intracomunitar de bunuri, prestat catre persoane neimpozabile, precum si pentru transportul international de calatori se emit pentru parcursul integral, fara a fi necesara separarea contravalorii traseului national si a celui international. Orice scutire de taxa pentru servicii de transport, prevazuta de art. 143 sau 144 din Codul fiscal, se acorda pentru parcursul efectuat in interiorul tarii, in timp ce distanta parcursa in afara tarii se considera ca nu are locul prestarii in Romania si nu se datoreaza taxa.

Persoana care efectueaza servicii de transport international de bunuri, altul decat transportul intracomunitar de bunuri, catre persoane neimpozabile si/sau servicii de transport international de calatori beneficiaza de dreptul de deducere a taxei aferente achizitiilor de bunuri si/sau servicii si pentru partea din transport care nu are locul prestarii in Romania, in baza art. 145 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal."

Referitor la cea de a doua intrebare, serviciul de transport bunuri este neimpozabil in Romania deoarece se considera ca locul prestarii nu este in Romania, fiind locul unde se efectueaza transportul. In situatia prezentata, se aplica urmatoarele prevederi:
- regula generala de la art. 133 alin. (2) daca beneficiarul este persoana impozabila, caz in care locul prestarii se considera a fi Rusia, conform legislatiei fiscale aplicabile in Rusia;
- exceptia de la regula generala reglementata prin art. 133 alin. (5) lit. b) daca beneficiarul este persoana neimpozabila, locul prestarii fiind considerat in Polonia, conform legislatiei fiscale aplicabile in Polonia;

Astfel, in ambele situatii, serviciul este neimpozabil in Romania, cu drept de deducere, valoarea acestuia fiind raportata de transportator prin decontul de TVA cod 300 la randul 3.
Daca beneficiarul din Rusia, persoana impozabila, este obligat sa se inregistreze in scopuri de TVA la autoritatea fiscala din Polonia pentru importul de bunuri care are loc pe teritoriul Poloniei, impozabil in Polonia, operatiunea este o prestare intracomunitara de servicii, neimpozabila in Romania daca transportatorul primeste codul valid de TVA din partea beneficiarului din Rusia. In acest caz, serviciul de tranport se raporteaza prin:
- decontul de TVA cod 300 la randul 3, cu report la randul 3.1;
- declaratia recapitulativa cod 390 VIES, cu simbolul P.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016