Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Reglementari de baza cu privire la activitatea prestata de zilieri

29-Iun-2011
4080
Activitatea prestata de zilieri, cuprinsa in obiectul de activitate al unei firme, poate da nastere uneori unor demersuri legislative destul de complicate, atat in ceea ce priveste intocmirea documentelor necesare, cat si cu privire la desfasurarea activitatilor respective in deplina legalitate.

In ceea ce priveste activitatea prestata de zilieri, legea mentioneaza ca zilier este orice persoana fizica ce are capacitate de munca si care desfasoara activitati necalificate, cu caracter ocazional, pentru un beneficiar. Este precizat si faptul ca aceste activitati cu caracter ocazional pot fi desfasurate de persoanele fizice, cetateni romani sau straini, in conditiile legii. Aceste informatii sunt reglementate prin Legea 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri.

Art. 11 din lege identifica drept domenii ale acestor activitati cu caracter ocazional urmatoarele segmente: agricultura, vanatoare si pescuit, silvicultura, exclusiv exploatari forestiere, piscicultura si acvacultura, pomicultura si viticultura, apicultura, zootehnie, spectacole, productii cinematografice si audiovizuale, publicitate, activitati cu caracter cultural, manipulari de marfuri, activitati de intretinere si curatenie. Se mentioneaza ca zilierii pot desfasura activitati numai in aceste domenii.

In ceea ce priveste durata activitatii ocazionale, legea prevede o durata de minimum o zi, corespunzatoare cu 8 ore de munca. In plus, durata zilnica de executare a activitatii unui zilier nu poate depasi 12 ore, respectiv 6 ore in cazul zilierilor minori care au capacitate de munca.

De retinut si faptul ca niciun zilier nu poate presta activitati pentru acelasi beneficiar pe o perioada mai lunga de 90 de zile cumulate pe durata unui an calendaristic. In plus, beneficiarul nu poate angaja zilieri sa desfasoare activitatea in beneficiul unui tert. Tot beneficiarul este obligat sa infiinteze un registru de evidenta a zilierilor, completat si inregistrat zilnic, cu exceptia perioadelor in care nu se apeleaza la serviciile zilierilor.


Tot beneficiarul va trebui sa inainteze lunar, pana la data de 5 a fiecarei luni, un extras al Registrului de evidenta a zilierilor, catre inspectorul teritorial de munca. Beneficiarul mai este obligat sa asigure instruirea si informarea zilierului cu privire la activitatea pe care urmeaza sa o desfasoare, precum si cu privire la riscurile si pericolele la care poate fi expus in exercitarea activitatii in cauza.

Zilierul va primi remuneratia convenita la sfarsitul fiecarei zile de lucru. Plata impozitului datorat pentru activitatea prestata de zilier revine tot beneficiarului. Cuantumul impozitului este de 16% calculat la remuneratia bruta si se vireaza in conformitate cu prevederile art. 58 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Activitatea desfasurata in aceste conditii nu confera zilierului calitatea de asigurat in sistemul public de pensii, sistemul asigurarilor sociale pentru somaj si nici in sistemul de asigurari sociale de sanatate. Pentru veniturile realizate din activitatea prestata de zilieri nu se datoreaza contributiile sociale obligatorii nici de catre zilier, nici de catre beneficiar.

Activitatea desfasurata in temeiul Legii 52/2011 nu se desfasoara in temeiul Codului muncii, nu se incheie contract de munca si nici nu exista un carnet de munca al zilierului. In situatia in care activitatea prestata nu indeplineste conditiile exercitarii unor activitati cu caracter ocazional pentru desfasurarea activitatilor cu caracter sezonier se vor incheia contracte de munca pe durata determinata.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici