Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ce tratament contabil se aplica la deprecierea clientilor (provizioane fiscale)?

15-Aug-2013
1690
In randurile urmatoare, vom stabili daca pentru clientii neincasati la scadenta trebuie constituite provizioane contabile pentru intreaga valoare neincasata a creantei si daca devin deductibile fiscal in proportie de 30% dupa 270 de zile de la scadenta.

Solutia consultantului:

Din punct de vedere contabil, potrivit prevederilor OMFP 3055/2009, cu modificarile ulterioare, creantele se prezinta in situatiile financiare la valoarea lor probabila de incasat.

Atunci cand se estimeaza ca o creanta nu se va incasa integral, in contabilitate se inregistreaza ajustari pentru depreciere, la nivelul sumei care nu se mai poate recupera sau atunci cand nu mai este posibila incasarea ei se scoate din evidenta. La scoaterea din evidenta societatea trebuie sa demonstreze ca au fost facute toate demersurile legale pentru decontarea creantelor.
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Agricultura. Monografii contabile specifice
Agricultura. Monografii contabile specifice
Vezi detalii
Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii

Primul pas in evidentierea posibilitatii existentei unor clienti care sunt rau platnici este acela al inventarierii. Cu aceasta ocazie se constata ca este previzibil ca anumite sume sa nu se mai incaseze in viitorul apropiat si atunci se pot inregistra deprecieri ale creantelor respective.

4111 = %

"Clienti" 707

"Venituri din vanzarea marfurilor"

4427

"TVA colectata"

4118 = 4111

"Clienti incerti "Clienti"
sau in litigiu"

6814 = 491

"Cheltuieli de exploatare "Ajustari pentru deprecierea
privind ajustarile pentru creantelor - clienti"
deprecierea activelor
circulante"

Cand se stabileste ca nu mai pot fi incasate sumele facturate se scot din evidenta creantele respective:

491 = 7814

"Ajustari pentru deprecierea "Venituri din ajustari pentru
creantelor - clienti" deprecierea activelor circulante"


654 = 4118

"Pierderi din creante "Clienti incerti
si debitori diversi" sau in litigiu"


Datorita faptului ca deprecierea creantelor se inregistreaza pe cheltuieli este necesara o dimensionare corecta a acestora. La fiecare data a bilantului valoarea deprecierilor se analizeaza in sensul de a se constata daca mai este necesara mentinerea lor in bilant sau daca trebuie marita valoarea lor. Daca se constata ca ele sunt supraevaluate sau nu mai au obiect, atunci se procedeaza la anularea sau micsorarea lor.

Din punct de vedere fiscal, sunt recunoscute la calculul impozitului pe profit tipurile de provizioane reglementate de art. 22 din Codul fiscal.

Provizioanele constituite in limita procentului de 30% sunt recunoscute ca fiind deductibile daca indeplinesc urmatoarele conditii

- sunt inregistrate dupa data de 1 ianuarie 2004;

- sunt neincasate intr-o perioada ce depaseste 270 de zile de la data scadentei;

- nu sunt garantate de alta persoana;

- sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata societatii

- au fost incluse in veniturile impozabile ale societatii.

Referitor la intrebarea d-voastra, mentionam urmatoarele:

- provizioanele deductibile fiscal se recunosc de la data in care s-au implinit cele 270 de zile,

- deprecierea contabila se inregistreaza numai la sfarsitul anului, pentru procentul de neincasare prevazut,

- se recunosc provizioane deductibile fiscal numai sumele inregistrate pe cheltuieli in evidenta contabila (deprecieri); de ex. daca la sfarsitul anului 2012 s-a inregistrat in ct. 6814 suma de 100 de lei pentru clienti inregistrati in luna septembrie 2012, pentru care se au informatii ca vor intra in faliment, din punct de vedere fiscal aceasta suma este nedeductibila. Cand se implinesc 270 de zile si nu s-au incasat (iunie 2013) din baza de calcul a impozitului pe profit pentru trim. II 2013 se scad 30 de lei (30%). Suma va fi recunoscuta 100% numai atunci cand falimentul este declarat.

Rezulta ca, daca cele 270 de zile de la termenul prevazut in contract (factura) pentru decontare nu s-au implinit pana la finele anului 2012, pentru respectarea principiului prudentei, daca au existat semnale ca se produc pierderi de valoare ale creantelor detinute la clienti incerti, este necesar sa se inregistreze ajustarile respective pe seama conturilor de cheltuieli.

Important de retinut este faptul ca se recunosc provizioane la calculul impozitului pe profit (in procentele stabilite de art. 22 din Codul fiscal) numai pentru sumele datorate de clienti pentru produsele vandute, pentru lucrarile executate si serviciile prestate, asa cum rezulta acestea din facturile emise (pct. 53 din normele metodologice emise pentru aplicarea Codului fiscal, aprobate prin HG 44/2004, cu modificarile ulterioare).


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ce tratament contabil se aplica la deprecierea clientilor (provizioane fiscale)?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • E oficial! Majorarea plafonului TVA pentru intreprinderi mici : 300.000 lei
    • Regasiti mai jos Decizia Comisiei Europene privind plafonul special al intreprinderilor mici pentru perioada 1 ianuarie 2018 pana la 31 decembrie 2020. Astfel, conform art. 1, prin derogare de la articolul 287 punctul 18 din Directiva 2006/112/CE, Romania este autorizata sa acorde o scutire de la plata TVA persoanelor impozabile a caror cifra de afaceri anuala nu depaseste echivalentul in moneda nationala a 88.500 EUR la cursul de schimb din ziua aderarii sale. Articolul 2 Prezenta decizie...» citeste mai departe aici

  • Procedura de inregistrare in scopuri de TVA va fi corelata cu modificarile din Codul Fiscal
    • Printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, Agentia Nationala de Administrare Fiscala coreleaza prevederile "Procedurii de inregistrare, la cerere, in scopuri de TVA", cu modificarile recente ale Codului Fiscal. Astfel, din cuprinsul actualei proceduri si din continutul unor formulare va fi eliminata sintagma "nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica". De asemenea, este necesara stabilirea unei proceduri prin care sa se asigure exercitarea, de catre...» citeste mai departe aici

  • Revine impozitul pe bacsis!
    • O masura controversata, din nou in atentia autoritatilor: impozitul pe bacsis revine, iar dovada consta in faptul ca reprezentanti ai domeniului HORECA au in lucru, impreuna cu Ministerul de Finante, un proiect prin care este prevazuta impozitarea bacsisului cu 16%. Se fiscalizeaza astfel bacsisul pe care il primesc ospatarii si, considera autoritatile, masura va aduce si bani la buget. "Pe notele de plata din restaurante va aparea o rubrica noua: bacsisul pe care un client vrea il lase...» citeste mai departe aici

  • Noile criterii ANAF, inainte de respingerea codului TVA
    • Recent au fost aduse modificari in ce priveste reinregistrarea firmelor in scopuri de TVA. Prin Legea nr.177/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.3/2017, a fost eliminata din Codul fiscal prevederea conform careia firmele pot fi reinregistrate in scopuri de TVA doar daca justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica, indiferent de motivul pentru care li se anulase inregistrarea in scopuri de TVA. Asadar, firmele nu trebuie sa isi mai justifice nici...» citeste mai departe aici

  • Cele mai multe firme din Romania gasesc cu greutate candidati valorosi
    • In functie si de cerintele companiei, dar si de felul in care universitatile isi pregatesc absolventii, pe piata fortei de munca nu intarzie sa apara o criza in ce priveste cererea si oferta. Conform unui studiu recent intocmit de Ejobs, circa 86% dintre respondenti, majoritatea afaceri mici si mijlocii, se confrunta cu o lipsa acuta de candidati valorosi atunci cand recruteaza. Printre motive se numara "competivitatea ridicata", dar si "accesul la candidati specializati" ingreunat...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"