Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cine e scutit de la plata impozitului pe profit?

17-Mai-2012
3864
In cele ce urmeaza, va oferim informatii complete privind categoriile de contribuabili scutiti de la plata impozitului pe profit in conformitate cu prevederile Codului Fiscal aprobat prin Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.

Astfel, contribuabilii care beneficiaza de scutire la plata impozitului pe profit, prevazuti la art. 15 din Codul Fiscal, sunt:

1. Trezoreria Statului;

2. institutiile publice. Institutiile publice sunt scutite de la plata impozitului pe profit pentru fondurile publice, pentru veniturile proprii si disponibilitatile realizate si utilizate potrivit Legii nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile ulterioare, si Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare;

3. microintreprinderile care platesc impozitul pe veniturile microintreprinderilor, in conformitate cu prevederile Titlului IV indice 1 din Codul Fiscal;


4. fundatiile romane constituite ca urmare a unui legat;

5. cultele religioase. Aceasta categorie beneficiaza de scutire pentru urmatoarele categorii de venituri: venituri obtinute din producerea si valorificarea obiectelor si produselor necesare activitatii de cult, potrivit legii, venituri obtinute din chirii, alte venituri obtinute din activitati economice, venituri din despagubiri in forma baneasca, obtinute ca urmare a masurilor reparatorii prevazute de legile privind reconstituirea dreptului de proprietate, cu conditia ca sumele respective sa fie utilizate, in anul curent si/sau in anii urmatori, pentru intretinerea si functionarea unitatilor de cult, pentru lucrari de constructie, de reparatie si de consolidare a lacasurilor de cult si a cladirilor ecleziastice, pentru invatamant, pentru furnizarea, in nume propriu si/sau in parteneriat, de servicii sociale, acreditate in conditiile legii, pentru actiuni specifice si alte activitati nonprofit ale cultelor religioase, potrivit Legii nr. 489/2006 privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor.

6. institutiile de invatamant particular acreditate, precum si cele autorizate, pentru veniturile utilizate, in anul curent sau in anii urmatori, potrivit Legii educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;

7. Asociatiile de proprietari constituite ca persoane juridice si asociatiile de locatari recunoscute ca asociatii de proprietari, potrivit Legii locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru veniturile obtinute din activitati economice si care sunt sau urmeaza a fi utilizate pentru imbunatatirea utilitatilor si a eficientei cladirii, pentru intretinerea si repararea proprietatii comune;

8. Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar, constituit potrivit legii;

9. Fondul de compensare a investitorilor, infiintat potrivit legii;

10. Banca Nationala a Romaniei;

11. Fondul de garantare a pensiilor private, infiintat potrivit legii;

12. organizatiile nonprofit, organizatiile sindicale si organizatiile patronale. Acesti contribuabili sunt scutiti de la plata impozitului pe profit pentru urmatoarele tipuri de venituri:

- cotizatiile si taxele de inscriere ale membrilor;

- contributiile banesti sau in natura ale membrilor si simpatizantilor;

- taxele de inregistrare stabilite potrivit legislatiei in vigoare;

- veniturile obtinute din vize, taxe si penalitati sportive sau din participarea la competitii si demonstratii sportive;

- donatiile si banii sau bunurile primite prin sponsorizare;

- dividendele si dobanzile obtinute din plasarea disponibilitatilor rezultate din venituri scutite;

- veniturile pentru care se datoreaza impozit pe spectacole;

- resursele obtinute din fonduri publice sau din finantari nerambursabile;

- veniturile realizate din actiuni ocazionale precum: evenimente de strangere de fonduri cu taxa de participare, serbari, tombole, conferinte, utilizate in scop social sau profesional, potrivit statutului acestora;

- veniturile exceptionale rezultate din cedarea activelor corporale aflate in proprietatea organizatiilor nonprofit, altele decat cele care sunt sau au fost folosite intr-o activitate economica;

- veniturile obtinute din reclama si publicitate, realizate de organizatiile nonprofit de utilitate publica, potrivit legilor de organizare si functionare, din domeniul culturii, cercetarii stiintifice, invatamantului, sportului, sanatatii, precum si de camerele de comert si industrie, organizatiile sindicale si organizatiile patronale.

Atentie!

Sunt considerate venituri din reclama si publicitate veniturile obtinute din inchirieri de spatii publicitare pe cladiri, terenuri, tricouri, carti, reviste, ziare etc. Nu se includ in aceasta categorie veniturile obtinute din prestari de servicii de intermediere in reclama si publicitate.

- sumele primite ca urmare a nerespectarii conditiilor cu care s-a facut donatia/sponsorizarea, potrivit legii, sub rezerva ca sumele respective sa fie utilizate de catre organizatiile nonprofit, in anul curent sau in anii urmatori, pentru realizarea scopului si obiectivelor acestora, potrivit actului constitutiv sau statutului, dupa caz;

- veniturile realizate din despagubiri de la societatile de asigurare pentru pagubele produse la activele corporale proprii, altele decat cele care sunt utilizate in activitatea economica;

- sumele primite din impozitul pe venit datorat de persoanele fizice, potrivit prevederilor referitoare la impozitul pe venit (2% din impozitul anual).

Organizatiile nonprofit, organizatiile sindicale si organizatiile patronale sunt scutite de la plata impozitului pe profit si pentru veniturile din activitati economice realizate pana la nivelul echivalentului in lei a 15.000 euro, intr-un an fiscal, dar nu mai mult de 10% din veniturile totale scutite de la plata impozitului pe profit.

De acelasi regimul fiscal de scutire aplicabil organizatiilor nonprofit beneficiaza si persoanele juridice care sunt constituite si functioneaza potrivit Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, cu modificarile si completarile ulterioare.

Important!

Organizatiile nonprofit, organizatiile sindicale si organizatiile patronale datoreaza impozit pe profit pentru partea din profitul impozabil ce corespunde veniturilor, altele decat cele scutite sau cele din activitati economice realizate pana la nivelul echivalentului in lei a 15.000 euro, intr-un an fiscal si care sa nu depaseasca 10% din veniturile totale scutite, impozit calculat prin aplicarea cotei 16% asupra profitului impozabil.

Pentru determinarea profitului impozabil, organizatiile nonprofit, organizatiile sindicale si organizatiile patronale trebuie sa aiba in vedere urmatoarele reguli:

a) se stabilesc veniturile neimpozabile pentru care sunt scutite de la plata impozitului potrivit art. 15 alin (2) din Codul Fiscal;

b) se determina veniturile neimpozabile care se incadreaza in limitele prevazute la art. 15 alin. (3) din Codul Fiscal, prin parcurgerea urmatorilor pasi:

1. calculul echivalentului in lei a 15.000 euro prin utilizarea cursului mediu de schimb valutar EUR/ROL comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru anul fiscal respectiv;

2. calculul valorii procentului de 10% din veniturile neimpozabile;

3. stabilirea veniturilor neimpozabile ca fiind valoarea cea mai mica dintre sumele stabilite la pasii mentionati anterior;

c) se stabilesc veniturile neimpozabile prin adunarea sumelor de la lit. a) si b);

d) se determina veniturile impozabile prin scaderea din totalul veniturilor a celor neimpozabile;

e) se calculeaza profitul impozabil corespunzator veniturilor impozabile, avandu-se in vedere urmatoarele:

(i) stabilirea cheltuielilor efectuate in scopul realizarii veniturilor impozabile pentru care este necesara utilizarea de catre contribuabil a unor chei corespunzatoare de repartizare a cheltuielilor comune;

(ii) stabilirea valorii deductibile a cheltuielilor efectuate in scopul realizarii veniturilor impozabile, luandu-se in considerare prevederile art. 21 din Codul Fiscal referitoare la deductibilitatea acestor cheltuieli;

(iii) stabilirea profitului impozabil ca diferenta intre veniturile impozabile si cheltuielile deductibile stabilite;

f) se calculeaza impozitul pe profit prin aplicarea cotei de impozitare asupra profitului impozabil.

De retinut!

Sunt venituri impozabile la determinarea impozitului pe profit veniturile realizate de organizatiile nonprofit din transferul sportivilor.

*

Baza legala: Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927/23.12.2003; Hotararea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 112/06.02.2004.

Sursa: DGFP Valcea


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016