Va reamintim ca, potrivit Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, a fost modificata modalitatea de impozitare a veniturilor din dividende, astfel:
O persoana juridica romana care plateste dividende catre o persoana juridica romana are obligatia sa retina, sa declare si sa plateasca impozitul pe dividende retinut catre bugetul de stat. Impozitul pe dividende se stabileste prin aplicarea unei cote de impozit de 5% asupra dividendului brut platit unei persoane juridice romane. Impozitul pe dividende se declara si se plateste la bugetul de stat, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se plateste dividendul.
Prin exceptie de la prevederile de mai sus, în cazul în care dividendele distribuite nu au fost platite pana la sfarsitul anului în care s-au aprobat situatiile financiare anuale, impozitul pe dividende aferent se plateste, dupa caz, pana la data de 25 ianuarie a anului urmator, respectiv pana la data de 25 a primei luni a anului fiscal modificat, urmator anului în care s-au aprobat situatiile financiare anuale. Aceste prevederi nu se aplica pentru dividendele distribuite si neplatite pana la sfarsitul anului în care s-au aprobat situatiile financiare anuale, daca în ultima zi a anului calendaristic sau in ultima zi a anului fiscal modificat, dupa caz, persoana juridica romana care primeste dividendele indeplineste conditiile prevazute la art.43 alin.(4) din Legea nr.227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Aceasta reglementare se refera la faptul ca nu intra sub incidenta modificarilor de mai sus dividendele platite de o persoana juridica romana unei alte persoane juridice romane daca persoana juridica romana care primeste dividendele detine, la data platii dividendelor, minimum 10% din titlurile de participare ale celeilalte persoane juridice, pe o perioada de un an împlinit pana la data platii acestora, inclusiv.
Dividendele primite de un contribuabil platitor de impozit pe profit de la o persoana juridica romana, indiferent de cota de participare la capitalul social al societatii care distribuie dividende, sunt neimpozabile.
Veniturile din investitii realizate de persoanele fizice cuprind si veniturile din dividende. Veniturile sub forma de dividende, inclusiv castigul obtinut ca urmare a detinerii de titluri de participare definite de legislatia în materie la organisme de plasament colectiv se impun cu o cota de 5% din suma acestora, impozitul fiind final. Obligatia calcularii si retinerii impozitului pe veniturile sub forma de dividende revine persoanelor juridice, odata cu plata dividendelor/sumelor reprezentand castigul obtinut ca urmare a detinerii titlurilor de participare de catre actionari/asociati/investitori. Termenul de virare a impozitului este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se face plata.
In cazul dividendelor/castigurilor obtinute ca urmare a detinerii de titluri de participare, distribuite, dar care nu au fost platite actionarilor/asociatilor/investitorilor pana la sfarsitul anului în care s-au aprobat situatiile financiare anuale, impozitul pe dividende/castig se plateste pana la data de 25 ianuarie, inclusiv, a anului urmator.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita stick USB
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Analiza financiara comparativa intreprinderea romaneasca in comparatie cu modelul nordamerican
Impozitul datorat se vireaza integral la bugetul de stat. Veniturile din dividendele distribuite se impoziteaza cu acea cota de 5% începand cu data de 1 ianuarie 2016.
Platitorii de venituri din dividende au obligatia:
- sa declare impozitul retinut la sursa pana la termenul de plata a acestuia, inclusiv;
- sa depuna, la organul fiscal competent,o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit pana în ultima zi a lunii februarie, inclusiv, a anului curent pentru anul expirat.
In cazul veniturilor din dividende, contributia de asigurari sociale de sanatate se stabileste de catre organul fiscal în anul urmator celui în care au fost realizate veniturile, prin aplicarea cotei de 5,5% asupra venitului brut. Baza de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate se evidentiaza lunar an decizia de impunere.
Pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din dividende, baza lunara de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate este formata din totalul veniturilor brute din dividende, în bani sau în natura, distribuite de persoanele juridice, realizate in cursul anului fiscal precedent, raportat la cele 12 luni ale anului.
In anul 2016:
· Persoanele care realizeaza venituri din dividende nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri, daca realizeaza venituri din salarii, din pensii, din activitati independente, din asocierea cu o persoana juridica – contribuabil definit de Titlul II sau III din Codul Fiscal completat si modificat, din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, indemnizatii de somaj, pentru cresterea copilului, ajutor acordat potrivit Legii nr.416/2001, indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca drept urmare a unui accident de munca sau unei boli profesionale, în conformitate cu prevederile art.155 alin.(1), lit.a) – d), g), i), l) din Legea nr.227-2015 privind Codul Fiscal. Exceptie fac veniturile din drepturi de proprietate intelectuala.
· In cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din dividende si se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, aceasta se stabileste de catre organul fiscal competent, prin decizie de impunere anuala, pe baza informatiilor din declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, precum si pe baza informatiilor din evidenta fiscala, dupa caz. Baza lunara de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate nu poate fi mai mica decat salariul de baza minim brut pe tara, daca venitul din dividende pentru care se calculeaza contributia este singurul venit
realizat.
Pentru veniturile din dividende realizate începand cu data de 1 ianuarie 2017, baza lunara de calcul a CASS nu poate fi mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut în vigoare în anul pentru care se stabileste contributia. Aceasta se stabileste de catre organul fiscal competent prin aplicarea cotei de 5,5% asupra bazei anuale de calcul, determinata ca suma a bazelor lunare de calcul asupra carora se datoreaza CASS, aferente veniturilor prevazute la art.179 alin.(1) din Legea nr.227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificarile si competarile ulterioare. Baza anuala de calcul a CASS nu poate fi mai mica decat valoarea a 12 salarii de baza minime brute pe tara si nici mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut înmultita cu 12 luni.
Sursa: Agentia Nationala de Administrare Fiscala - Galati
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Dividende aferente anului 2017 si distribuite in 2018. Completare D 100 - calcul CASDividende distribuite unei persoane nerezidente. Cum vom proceda corect?Plati dividende in valuta. Solutia in cazul diferentelor de curs valutarIMPOZIT PE DIVIDENDE. Care sunt implicatiile fiscale?Dividende distribuite asociatilor si obligatiile fiscale aferente! 3 intrebari esentiale!Ultimele articole
Impozit dividende. Cum se impoziteaza in relatia cu persoanele juridice si fizice + MONOGRAFIE contabila utilaIMPOZIT PE DIVIDENDE majorat la 16%. 3 cazuri practice explicate de specialistMasuri fiscale 2025-2026. Lista COMPLETA a masurilor de austeritateIMPOZIT PE DIVIDENDE. Va fi MAJORAT la 16% de la 1 ianuarie 2026IMPOZIT PE DIVIDENDE in 2025: Poti plati anticipat? Ce faci daca se schimba cota?Articole similare
Electorata a fost aprobata: salariul brut de cel mult 2.200 lei si o noua scutire de impozit32 documente oficiale ANAF vor fi trimise electronicSeminarul Revisal 6.0.5. 7 motive sa nu lipsitiOMFP 904/2016. Abrogarea unor ordine privind administrarea si formularistica in domeniul fiscalOANAF 2066/2016: Normele tehnice privind procedura de intocmire a formalitatilor vamale pentru trimiterile transportate prin serviciile de curierat rapidUltimele articole
Proiect: D100 si D710 modificate de ANAF, in contextul aplicarii impozitului pe constructiiLista actelor ANAF fara semnatura si stampila a fost EXTINSA, conform Ordinului 402/2025D100. Cum a fost modificata D100 de ANAF in urma noutatilor din domeniul impozitelor (Ordinul 193/2025)Situatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilorMicrointreprindere in 2025. Cum se calculeaza bonificatia introdusa prin OUG 153/2020Articole similare
Contribuabilii care opteaza pentru redirectionarea sumei de pana la 3,5% din impozitul pe venit pot depune D112 sau D230Modelul si continutului formularului 301Sanctiuni in valoare de peste 20 milioane lei pentru nerespectarea prevederilor E-TransportNoutati ANAF si MFP: Acte normative cu incidenta fiscalaPFA. Declararea veniturilor baza de calcul al CAS si CASSUltimele articole
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025Amanet. ANAF incepe verificari ample la casele de amanet. Peste 3.700 de firme sunt in vizorSAF-T si D406 in 2025. Ce verificari trebuie sa faceti inainte sa raportati in SAF-TNotificarea 800. Cand apare obligatia in relatia cu e-Factura + completarea corecta a formularuluiFacturi lipsa din RO e-Factura. Ce sa faci daca nu ajung la timpArticole similare
Pana pe 1 ianuarie 2024 listele contribuabililor vor fi actualizate. ANAF propune noi reguli pentru administrarea firmelorE-Factura: Facturile storno trebuie incarcate in sistemul RO e-Factura?CRACIUN FERICIT si un an nou mai bun!Microgranturile de pana la 2.000 de euro NU pot fi obtinute de PFA-urile care au fost infiintate dupa data de 1 februarie 2020Studiu de caz: Facilitatile unei firme SRL-D in ceea ce priveste contributiile la salariiUltimele articole
Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementariDeclaratia 150. Ce MODIFICARI au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025Impozit pe profit. Firmele NU pot trece la impozit micro din 2026, chiar daca indeplinesc conditiileBon fiscal fara cod QR. Poate fi deductibil dupa data de 1 septembrie 2025?Articole similare
Luna ianuarie 2013 obliga la o serie de declaratii fiscaleImpozit redevente nerezidentiContabilii vin la seminarul national. Rezervari pentru 5-7 decembrie 2014, Poiana BrasovCalcul IMPOZIT PE PROFIT. Exemplu si reglementari cheieFirmele NU pot ramane la statutul de microintreprindere din 2023 daca au doar angajati cu CIM part-timeUltimele articole
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firmaDeclaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la IMPOZIT PE PROFIT in 2025IMPOZIT PE PROFIT. Firmele NU pot trece la impozit micro din 2026, chiar daca indeplinesc conditiileImpozitul pe profit inregistrat ERONAT. Cum sa raspundeti la Notificarea de conformareIMPOZIT PE PROFIT. EXEMPLU util de calul pentru profitul aferent trim. III 2025Sfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA