Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Deducere cheltuieli activitati independente. Ce nu poti deduce ca PFA?

15-Nov-2012
10217
In atentia celor care obtin venituri de pe urma activitatilor independente (PFA), dorim sa reamintim ca nu toate cheltuielile sunt deductibile la calculul venitului net.

Cheltuielile pot fi deductibile daca indeplinesc urmatoarele conditii:

- sunt aferente activitatilor desfasurate in scopul realizarii venitului;
- corespund unor cheltuieli efective
- sunt justificate de documente;
- sunt cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite;
- respecta regulile privind amortizarea;

- respecta regulile privind deducerea cheltuielilor reprezentand investitii in mijloace fixe pentru cabinetele medicale.


ATENTIE! Ce cheltuieli nu sunt deductibile:

- impozitul pe venit datorat, impozitul pe venitul realizat in strainatate, sumele sau bunurile utilizate de contribuabil pentru uzul personal sau al familiei sale, impozitul pe venit suportat de platitorul venitului in contul beneficiarilor de venit.

- amenzile, confiscarile, dobanzile, penalitatile de intarziere si penalitatile datorate autoritatilor romane si straine, potrivit prevederilor legale, altele decat cele platite conform clauzelor din contractele comerciale.

- donatiile de orice fel, precum si cheltuielile cu primele de asigurare, altele decat cele pentru bunurile din patrimoniul personal al contribuabilului, cand acestea reprezinta garantie bancara pentru creditele utilizate in desfasurarea activitatii independente a acestuia.

- ratele creditelor si nici sumele sau valoarea bunurilor confiscate nu pot fi deduse la calculul venitului net.

- cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile ale caror surse se afla pe teritoriul Romaniei sau in strainatate, dar si cele privind bunurile constatate lipsa din gestiune sau degradate si neimputabile, daca inventarul nu este acoperit de o polita de asigurare.

NOTA!

Va reamintim ca de la 1 iulie 2012, nu sunt deductibile nici urmatoarele sume:

"50% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv in scopul desfasurarii activitatii si a caror masa totala maxima autorizata nu depaseste 3.500 kg si nu au mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietate sau in folosinta."

ATENTIE!

Aceste cheltuieli sunt integral deductibile pentru situatiile in care vehiculele respective se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:

1. vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de
curierat;
2. vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii;
3. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
4. vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane sau pentru instruire de catre scolile de soferi;
5. vehiculele utilizate ca marfuri in scop comercial.

Cheltuielile care intra sub incidenta acestor prevederi nu includ cheltuielile privind amortizarea.
in cazul vehiculelor rutiere motorizate, aflate in proprietate sau in folosinta, care nu fac obiectul limitarii deducerii cheltuielilor se vor aplica regulile generale de deducere."

Principala modificare adusa de O.U.G. nr. 24/2012 in materie de deductibilitate a cheltuielilor este aceea ca se includ in cheltuielile deductibile limitat in procent de 50%, pe langa cheltuielile privind combustibilul, si cheltuielile aferente vehiculelor care nu sunt utilizate exclusiv pentru activitatea economica.

Sintagma "cheltuieli aferente vehiculelor rutiere", pana la aparitia normelor de aplicare ale noilor modificari, va da probabil nastere multor interpretari. in opinia noastra, aceasta se refera la cheltuieli facute dupa obtinerea dreptului de folosinta a vehiculelor respective (reparatii, intretinere, piese de schimb, alimentare, asigurare s.a.).

Astfel, cheltuiala cu chiria facturata in cadrul unui contract de leasing operational, de exemplu, este o cheltuiala integral deductibila, ea neconstituind o cheltuiala de functionare a vehiculului care face obiectul leasingului. (Transmiterea folosintei bunurilor in cadrul unui contract de leasing este considerata prestare de servicii conform pct. (3) din Normele de aplicare a art. 129 din Codul fiscal si se supune regulilor generale de deducere.)

Amortizarea fiscala ramane in continuare o cheltuiala integral deductibila, ea fiind exceptata in mod expres de O.U.G. nr. 24/2012.



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016