Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Implicatiile d.p.d.v. al TVA-ului si al declaratiilor ce trebuiesc completate

11-Oct-2011
5095
Intrebare:
As avea nevoie de un raspuns la urmatoarea speta: firma A din Romania realizeaza un import de bunuri de la firma B din China urmate de o livrare intracomunitara catre o firma din C din Ita-lia, bunurile sunt transportate din China direct in Italia. As dori sa stiu care sunt toate implicatiile d.p.d.v. al TVA-ului si al declaratiilor ce trebuiesc completate, inclusiv cine face plata si cum poate solicita rambursarea


Raspuns:
Asa cum ati prezentat situatia, firma din Romania nu efectueaza pe teritoriul Romaniei un import, dar nicio livrare intracomunitara de bunuri.

Cele doua operatiuni sunt efectuate pe teritoriul Italiei, motiv pentru care firma din Romania trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Italia. Practic, bunurile expediate si transportate din China sunt puse in libera circulatie pe teritoriul Italiei, altfel spus, firma din Romania este obligata sa achite comisioane, taxe vamale si TVA biroului vamal din Italia in baza legislatiei vamale si fiscale aplicabile in Italia. Operatiunea de import de bunuri este definita prin articolul 131 litera a) drept ,, intrarea pe teritoriul Comunitatii de bunuri care nu se afla in libera circulatie in intelesul art. 24 din Tratatul de infiintare a Comunitatii Europene?. Importul se considera efectuat pe teritoriul statului membru in care are loc punerea in libera circulatie, deci in Italia.
Deoarece importul are loc in Italia, nu se poate considera ca firma din Romania a realizat un import pe teritoriul Romaniei. Pentru suma TVA achitata in Italia, in vama, firma din Romania isi poate exercita dreptul de deducere doar in Italia, in calitate de platitoare de TVA in Italia. Dreptul de deducere TVA se exercita in Romania numai daca declaratia vamala de import este emisa de catre un birou vamal de pe teritoriul Romaniei. Doar pentru importurile efectuate in Romania, firma dvs. isi poate exercita dreptul de deducere a TVA in baza prevederilor articolului 146 ,, Conditii de exercitare a dreptului de deducere,, alineatul 1 litera c) ,, pentru taxa achitata pentru importul de bunuri?. sa detina declaratia vamala de import ?? care sa mentioneze persoana impozabila ca importator al bunurilor din punctul de vedere al taxei, precum si documente care sa ateste plata taxei de catre importator sau de catre alta persoana in contul sau.

De asemenea, deoarece bunurile cumparate din China sunt livrate de pe teritoriul Italiei, nu se poate considera ca firma din Romania realizeaza o livrare intracomunitara de bunuri din Romania. Pentru a fi considerata o L.I.C. incadrata la operatiune scutita cu drept de deducere TVA, trebuie indeplinite ur-matoarele doua conditii cumulative impuse prin art. 143 alin. 2 lit. a) din Codul fiscal:
? cumparatorul din Italia comunica vanzatorului un cod de inregistrare in scopuri de T.VA. eliberat de catre autoritatea fiscala dintr-un stat membru, astfel incat responsabilitatea achitarii TVA aferente livrarii efectuate de firma din Romania sa revina firmei din Italia.
? furnizorul din Romania face dovada faptului ca bunurile au parasit teritoriul Romaniei si au fost transportate intr-un stat membru.

Doar prin respectarea celor doua conditii operatiunea poate fi considerata o livrare intraco-munitara de bunuri asa cum este definita prin art. 128 alin. (9) conform caruia ? Livrarea intra-comunitara reprezinta o livrare de bunuri, in intelesul alin. (1), care sunt expediate sau transportate din-tr-un stat membru in alt stat membru de catre furnizor sau de persoana catre care se efectueaza livrarea ori de alta persoana in contul acestora?.
Livrarea intracomunitara de bunuri este operatiune scutita cu drept de deducere a TVA numai daca o-eratiunea este justificata in baza urmatoarelor documente reglementate prin articolul 10 din O.M.F.P. nr. 2.222 din 22 decembrie 2006 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a) - i), art. 143 alin. (2) si art. 1441 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cu ultima modificare efectuata prin O.M.F.P. nr. 2.230 din 29 iunie 2011, sunt enumerate urmatoarele documente impuse pen-tru justificarea incadrarii corecte la operatiuni scutite cu drept de deducere a TVA:
- factura completata cu informatiile reglementate prin art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;
- documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru;
- orice alt document care atesta ca bunurile sunt expediate sau transportate din Romania intr-un stat membru: comanda de cumparare, documentul de asigurare.

Practic, bunurile sunt livrate cumparatorului din Italia de pe teritoriul Italiei, caz in care se considera ca are loc o livrare pe teritoriul national al Italiei pentru care se aplica cota TVA in vigoare in Italia.
In acest context, trebuie sa aveti in vedere faptul ca operatiunile realizate nu se raporteaza nici prin decontul de TVA cod 300, dar nici prin declaratia recapitulativa cod 390. Cele doua operatiuni, respectiv cumpararea si vanzarea bunurilor se inregistreaza de catre firma din Romania doar in evidenta contabila, dar nu se raporteaza d.p.d.v. al TVA.

In acest caz, asa cum am precizat initial, deoarece firma din Romania realizeaza cele doua operatiuni pe teritoriul Italiei, trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Italia unde va fi obligata sa organizeze evidenta fiscala in baza careia trebuie sa depuna toate raportarile fiscale impuse prin legislatia fiscala din Italia. In baza inregistrarii TVA in Italia, firma din Romania trebuie sa se adreseze autoritatii fiscale din Italia. In situatia prezentata, consider ca firma din Romania nu va fi in situatia de a solicita rambursarea TVA autoritatii fiscale din Italia deoarece suma TVA care trebuie colectata in Italia este egala sau mai mare cu suma TVA deductibila care poate fi dedusa prin decontul de TVA completat si depus in Italia.

Firma din Romania ar beneficia de rambursarea TVA de la autoritatea fiscala din Romania numai daca importul s-ar efectua pe teritoriul Romaniei iar bunurile importate ar fi livrate cumparatorului din Italia de pe teritoriul Romaniei.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici