Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozit nerezidenti. Calcul impozit pe profit

03-Iul-2012
23441
mpozit nerezidenti. Calcul impozit pe profit


Vom stabili, in cele ce urmeaza, in ce masura impozitul pe venit platit de catre firma la buget in contul persoanelor fizice nerezidente detasate din Germania la firma din Romania este deductibil sau nedeductibil la calculul impozitului pe profit si daca exista si un contract de prestari servicii in care se specifica faptul ca firma din Romania suporta impozitul.


Raspuns:

Impozitul datorat de nerezidenti pentru veniturile impozabile obtinute din Romania se calculeaza, se retine si se plateste la bugetul de stat, conform prevederilor Titlului V din Codul fiscal , cu modificarile ulterioare, de catre platitorii de venituri.


In functie de venitul realizat, impozitul datorat se calculeaza prin aplicarea cotelor de 10%, 16% si 25% asupra veniturilor brute realizate, cu exceptiile expres prevazute.
Impozitul se calculeaza, respectiv se retine in momentul platii venitului si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul. Impozitul se calculeaza, se retine si se plateste, in lei, la bugetul de stat, la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil in ziua retinerii impozitului pentru nerezidenti.

Platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitelor, cu exceptia platitorilor de venituri din salarii, conform prezentului titlu, au obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie a anului fiscal curent pentru anul expirat.

Pentru platile sub forma de impozit retinute in Romania, persoanele fizice nerezidente pot solicita, personal sau printr-un imputernicit, eliberarea certificatului de atestare a impozitului platit.

In ceea ce priveste impozitul calculat de societatea romaneasca este foarte important sa stabiliti perioada cat persoanele fizice nerezidente au stat in Romania (nr. de zile pe parcursul a 12 luni calendaristice), daca este vorba de o activitate dependenta sau independenta, daca veniturile obtinute au fost pentru serviciile efectuate sau se pot incadra in categoria redeventelor.

S-au facut aceste mentiuni deoarece tratamentul fiscal este diferit pentru fiecare categorie.
Daca, persoanele fizice nerezidente nu au stat mai mult de 183 de zile pe parcursul a 12 luni calendaristice si au realizat venituri din prestari de servicii (a se vedea trimiterea d-voastra la un contract de prestari de servicii) nu se retine impozit la sursa conform prevederilor art. 7 "Profiturile intreprinderii" din Conventia de evitare a dublei impuneri incheiata cu Republica Federala Germania nr. 29, ratificata in anul 2002, daca societatea prezinta certificatul de rezidenta fiscala.

In cazul in care aceasta nu prezinta certificatul de rezidenta fiscala sau operatiunea imbraca forma unei redevente (know how) se determina impozit pe venit prin procedeul sutei marite, considerandu-se ca suma platita este suma neta.

De exemplu, daca suma neta platita este 200, impozitul se calculeaza:
200x16
100-16
3.200: 84 = 38,10
200 + 38 = 238,10

Pentru verificare: 238,10 x 16% = 38,10
Sau:
200x16%x100/84 = 32 x 1.19 = 38.10

Impozitul de 38,10 neretinut de societate din veniturile platite persoanelor nerezidente reprezinta o cheltuiala care, potrivit prevederilor Codului fiscal , art. 21, alin. (4), lit. a) este o cheltuiala nedeductibila la calculul impozitului pe profit.

In mod normal factura firmei straine trebuie sa contina suma bruta astfel incat in evidenta contabila sa se inregistreze aceasta suma iar dupa aplicarea impozitului societatea din Romania sa achite sumele nete. Faptul ca intr-un contract s-a prevazut ca societatea va suporta impozitul datorat de persoanele nerezidente nu absolva societatea de a-si inregistra cheltuiala cu impozitul, cheltuiala care nu este recunoscuta fiscal.
inregistrarea in evidenta contabila se face:

612 = 401
"Cheltuieli cu redeventele, "Furnizori"
locatiile de gestiune si chiriile"

401 = 446
"Furnizori" "Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate"

446 = 5121
"Alte impozite, taxe "Conturi la banci in lei"
si varsaminte asimilate"

401 = 5124
"Furnizori" "Conturi la banci in valuta".

in cazul in care nu se retine impozitul din suma platita, impozitul se inregistreaza:

635 = 446
"Cheltuieli cu alte impozite, "Alte impozite, taxe
taxe si varsaminte asimilate" si varsaminte asimilate"

Cheltuiala inregistrata in "ct. 635" fiind nedeductibila fiscal, asa cum am mai aratat.



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016