Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozitarea veniturilor realizate de nerezidenti din lichidarea unei societati

12-Feb-2020
5084

O societate X, persoana juridica romana, detine titluri de participare in capitalul unei alte persoane juridice romane. Actionarii societatii X, persoane juridice nerezidente in Romania si care nu au nici un sediu permanent in Romania, decid lichidarea societatii. Inainte de lichidare, se procedeaza la evaluarea titlurilor de participare care urmeaza a fi cesionate prin lichidare actionarilor, persoane juridice nerezidente, si prin evaluare rezulta o diferenta favorabila intre valoarea de piata si costul de achizitie al actiunilor. Care este monografia contabila aplicabila in acest caz si ce tratament fiscal are surplusul inregistrat in urma evaluarii titlurilor de participare?

2. Veniturile obtinute din lichidarea societatii X, persoana juridica romana, de catre actionarii persoane juridice nerezidente in Romania, care prezinta certificate de rezidenta fiscala din Cipru, intra sub incidenta prevederilor Conventiei de evitare a dublei impuneri incheiata intre Statul Roman si Republica Cipru? Daca da, ce articol din Conventie se aplica? Ce obligatii declarative are societatea X in legatura cu veniturile din lichidare ce revin actionarilor societatii X, persoane juridice nerezidente?

La aceste intrebari raspunde juristul si consultantul fiscal Justinian Cucu, pentru Portal Codul Fiscal:

1. Cu privire la evaluarea titlurilor de participare urmeaza a fi avute in vedere dispozitiile pct. 266 coroborate cu cele ale pct. 267 din OMFP nr. 1802/2014 potrivit carora imobilizarile financiare recunoscute ca activ se evalueaza la costul de achizitie, aceeasi valoare fiind prezentata si in bilant. Singura exceptie in bilant intervine in cazul ajustarilor cumulate pentru pierdere de valoare, ceea ce in situatia analizata nu este cazul.

Desigur, din perspectiva respectarii principiului valorii de piata prevazut la art. 11 din Codul fiscal si determinarea venitului realizat de catre asociatul nerezident este necesara efectuarea unei analize a valorii reale a participatiilor care ii sunt transferate. Aceasta si din perspectiva determinarii venitului brut realizat de persoana juridica nerezidenta in conformitate cu art. 223 alin. (1) lit. o) din Codul fiscal, in masura in care este aplicabil si nu Conventia pentru evitarea dublei impuneri dintre state.

Inregistrarea operatiunii de cesiune a participatiilor in cadrul lichidarii se va realiza prin intermediul contului 456 "Decontari cu actionarii/asociatii privind capitalul" si a contului 263 "Actiuni detinute la entitati controlate in comun".

2. Din perspectiva consecintelor fiscale ale operatiunii, subliniem ca transferul creantei in cadrul operatiunii de lichidare a societatii va determina aplicarea prevederilor art. 223 alin. (1) lit. o) din Codul fiscal potrivit carora veniturile realizate de nerezidenti din lichidarea unei persoane juridice romane sunt venituri impozabile obtinute din Romania. Impozitul se calculeaza asupra venitului brut reprezentat de excedentul in bani/in natura diminuat cu suma adusa ca aport de nerezident la capitalul social al societatii din Romania, cota de impozit fiind de 16% conform art. 224 alin. (4) lit d). Potrivit art. 224 alin. (1) din Codul fiscal impozitul datorat de nerezidenti pentru veniturile impozabile obtinute din Romania se calculeaza, se retine, se declara si se plateste la bugetul de stat de catre platitorii de venituri. Impozitul retinut se declara pana la termenul de plata a acestuia la bugetul de stat respectiv 25 a lunii urmatoare celei in care se realizeaza venitul, face obiectul includerii in declaratia 207 prevazuta de art. 231 din Codul fiscal si in OPANAF nr. 48/2019.



Prin prezentarea certificatului de rezidenta fiscala al asociatului nerezident, conform art. 230 din Codul fiscal, vor fi incidente prevederile Conventiei pentru evitare a dublei impuneri dintre Romania si Cipru ratificata prin Decretul nr. 261/1982, astfel ca prin aplicarea dispozitiilor art. 7 raportate la art. (5) si ale alin. (6) in special, veniturile vor fi impozabile exclusiv in Cipru, nefacand obiectul veniturilor din castiguri de capital.

In situatia prezentarii certificatului de rezidenta fiscala nu vor exista obligatii declarative cu privire la operatiunea analizata (Declaratia 100 sau 207) in conditiile in care nu are loc nicio retinere de impozit, venitul nefiind impozabil in Romania.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016