
Raportul Special
realizat de specialisti
Stabilim mai jos in ce masura activitatea proprie de birou este considerata activitate economica in sensul dat de art. 453 lit. a) din Codul fiscal valabil de la 01.01.2016 in vederea stabilirii impozitului pe cladiri.
Conform prevederilor Titlului IX din Legea nr. 227/2015 incepand cu anul 2016 impozitele se calculeaza in functie de destinatia constructiei respective, care poate fi de locuit sau pentru desfasurarea activitatii societatii.
Pentru cladirile nerezidentiale, destinate exclusiv activitatii, impozitul pe cladire se stabileste prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2% - 1,3% asupra valorii impozabile a imobilului. Legea nu distinge asupra felului activitatii, in sensul ca poate fi orice "activitatea care consta in furnizarea de bunuri, servicii si lucrari pe o piata".
Baza de calcul a impozitului pe cladirile persoanelor juridice este valoarea impozabila a cladirilor aflate in proprietatea acestora la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datoreaza impozitul.
Valoarea impozabila, reglementata de prevederile art. 460, alin. (5) din Codul fiscal, poate fi ultima valoare la care s-a calculat impozitul pe cladiri, inregistrata in evidentele organului fiscal, valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat, valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in cursul anului fiscal anterior, valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care s-a transferat dreptul de proprietate etc.
Pentru orice spatiu unde exista domiciliul fiscal al unei persoane este necesar sa existe un contract de inchiriere, comodat sau alt tip de contract pentru cedarea folosintei bunurilor, in care sa fie stipulata exact suprafata folosita (cu indicarea camerei, incaperii, sau partii din spatiul respectiv) folosita pentru domiciliul fiscal. Precizarea este necesara in orice situatie.
Din textul actului normativ am putea distinge urmatoarele situatii:
Cartea Verde a Contabilitatii - Editie revizuita
Analiza financiara comparativa intreprinderea romaneasca in comparatie cu modelul nordamerican
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
- la adresa respectiva exista un domiciliu fiscal (sediu social) si din contractul prin care se da drept de folosinta unei firme rezulta sau nu suprafata ce urmeaza sa o foloseasca, dar acesta nu desfasoara activitate economica. In acest caz impozitul datorat este cel calculat pentru o cladire rezidentiala.
- la adresa respectiva exista un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitate economica, dar din documentele intocmite intre proprietar si cel care primeste dreptul de folosinta nu rezulta clar ce suprafete se afecteaza domiciliului fiscal unde se desfasoara activitatea, iar prin contractul incheiat intre parti se stabileste ca persoana care desfasoara activitate economica plateste si inregistreaza cheltuielile cu utilitatile. Impozitul pentru intreaga cladire se va stabili ca pentru cladirile nerezidentiale.
- daca in spatiul respectiv se desfasoara si activitate se va datora impozit pe cladiri nerezidentiale, asupra valorii care rezulta din actele incheiate intre firma si proprietar, pentru partea de cladire folosita pentru activitate economica, iar pentru restul cladirii impozitul se va calcula dupa regulile aplicabile cladirilor rezidentiale, iar impozitul total va fi dat de suma celor doua.
Din informatiile prezentate in intrebarea d-voastra rezulta ca societatea care are inscris codul CAEN 4690 "Comert cu ridicata nespecializat" isi poate desfasura activitatea numai intr-un spatiu specific din punct de vedere al dotarilor si destinatiei si nu intr-o locatie de locuit.
Daca "activitatea de birou" cum o numiti d-voastra, se refera la evidenta facturilor, comenzilor, contractelor, contabilitatii afacerii etc. se desfasoara intr-un spatiu care este declarat si punct de lucru la registrul comertului, atunci proprietarul va declara imobilul/apartamentul la organele fiscale locale ca fiind cladire nerezidentiala.
In situatia in care societatea nu si-a declarat punct de lucru spatiul in care isi desfasoara doar activitatea privind evidenta si in care si-a inscris sediul social, iar comercializarea propriu-zisa are destinata o alta locatie, si nu isi deconteaza utilitatile, impozitul pe cladiri se datoreaza ca pentru o cladire rezidentiala/locuinta, asa cum se precizeaza expres la art. 459 alin. 2 si alin. 3 lit. a din Legea nr. 227/2015 chiar daca in contractul de comodat/inchiriere/proprietate nu este specificata suprafata destinata sediului social.
Avand in vedere complexitatea spetei si a faptului ca informatiile furnizate de d-voastra sunt insuficiente, dar si ca in aplicarea legii nu au fost emise si publicate inca normele aferente, consideram ca vom putea oferi date complete pe masura ce acestea vor exista.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Impozitul pe constructii. Cum identificam amenajarile pentru care datoram taxa pe stalp?Taxa pe stalp 2025. MONOGRAFIE contabila pentru inregistrarea impozitului in contabilitateCum se va calcula taxa pe stalp in 2015?Reminder: Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 26-28 septembrie 2014, Poiana BrasovImpozitul pe constructii in 2014. Suntem obligati sa depunem formularul 100?Ultimele articole
Impozitul pe constructii 2025: cine il achita, cum se calculeaza + o speta utilaTaxa pe stalp 2025: Noile formulare 100 si 710, obligatorii pentru declararea impozituluiImpozitul pe constructii se declara in D100. Ai bifat si D700?Declaratia 100 se schimba: Cum declari bonificatia de 10% pentru impozitul pe constructiiProiect: D100 si D710 modificate de ANAF, in contextul aplicarii impozitului pe constructiiArticole similare
Termen declaratii: Ce formulare se depun pana la 25, respectiv 29 februarie?Agenda fiscala luna octombrie 2018: Formulare si Declaratii care trebuie depuse la ANAFImpozitare venituri din drepturi de proprietate intelectuala. Se plateste CASS in 2016?PFA norma de venit. Cum se calculeaza plafonul de 25.000 euro in 2024?Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta pe 26 august 2024Ultimele articole
In atentia firmelor! Plafonul TVA ar putea CRESTE de la 1 aprilie 2025Vector fiscal. Este necesara actualizarea lui pentru contribuabilii OBLIGATI la plata impozitului pe constructiiImpozitul pe venit. Cine NU mai este scutit de la plata impozitul pe venit in 2025Firme nou-infiintate. De cand incepe perioada de raportare in D101Reminder ANAF! Declaratii fiscale scadente la 27 ianuarie 2025Articole similare
Luni, 30 septembrie 2024, termen limita pentru depunerea D216Prin Ordinul 3738/2024 a fost publicat modelul D216. Cine are obligatia de a depune declaratiaNeintelegeri intre Guvernul Ponta si FMI. De ce nu se ajunge la un acord privind Codul fiscal?Conferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate. Afla TOTUL despre Noul Cod Fiscal si modificarile din 2024D216 in 2024: Cine are obligatia depunerii si pana cand poate fi transmisaUltimele articole
Impozit pe profit. 5 modificari importante ce impacteaza impozitul in 2024 -2025Cum se calculeaza impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoareOrdinul 3738/2024. A fost publicat modelul Declaratiei 216Impozit special pe bunuri de valoare mare. Cine are aceasta obligatie si pana cand poate fi platitModificari aduse impozitului special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare prin Legea 296/2023Articole similare
CODUL FISCAL 2016. Cum se va aplica impozitul pe veniturile microintreprinderilor?Impozit pe dividende incepand cu anul 2016Cotele de impozitare pe veniturile microintreprinderilor. Cum stabilim impozitul?Se poate trece la regimul de plati anticipate in contul impozitului pe profit anual?Atentie la noile modificari din Codul Fiscal - norme de aplicare si recomandariUltimele articole
Anulare repartizare profit si impozit dividende. Procedura explicata in detaliuInformatii fiscale esentiale: Noul Cod fiscal si autorizatiile de functionareSolutii fiscale in conformitate cu cele mai noi reglementari din 2016Tratament vouchere folosite cu scop unic si cu scop multiplu. Ce implicatii TVA apar?Zoom fiscal: Depunere Declaratia 390Sfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA