Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozitul pe constructii. Cum aplicam prevederile din Codul fiscal 2016?

10-Dec-2015
7293

Stabilim mai jos in ce masura activitatea proprie de birou este considerata activitate economica in sensul dat de art. 453 lit. a) din Codul fiscal valabil de la 01.01.2016 in vederea stabilirii impozitului pe cladiri.

Conform prevederilor Titlului IX din Legea nr. 227/2015 incepand cu anul 2016 impozitele se calculeaza in functie de destinatia constructiei respective, care poate fi de locuit sau pentru desfasurarea activitatii societatii.

Pentru cladirile nerezidentiale, destinate exclusiv activitatii, impozitul pe cladire se stabileste prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2% - 1,3% asupra valorii impozabile a imobilului. Legea nu distinge asupra felului activitatii, in sensul ca poate fi orice "activitatea care consta in furnizarea de bunuri, servicii si lucrari pe o piata".

Baza de calcul a impozitului pe cladirile persoanelor juridice este valoarea impozabila a cladirilor aflate in proprietatea acestora la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datoreaza impozitul.

Valoarea impozabila, reglementata de prevederile art. 460, alin. (5) din Codul fiscal, poate fi ultima valoare la care s-a calculat impozitul pe cladiri, inregistrata in evidentele organului fiscal, valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat, valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in cursul anului fiscal anterior, valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care s-a transferat dreptul de proprietate etc.

 

Pentru orice spatiu unde exista domiciliul fiscal al unei persoane este necesar sa existe un contract de inchiriere, comodat sau alt tip de contract pentru cedarea folosintei bunurilor, in care sa fie stipulata exact suprafata folosita (cu indicarea camerei, incaperii, sau partii din spatiul respectiv) folosita pentru domiciliul fiscal. Precizarea este necesara in orice situatie.

Din textul actului normativ am putea distinge urmatoarele situatii:

- la adresa respectiva exista un domiciliu fiscal (sediu social) si din contractul prin care se da drept de folosinta unei firme rezulta sau nu suprafata ce urmeaza sa o foloseasca, dar acesta nu desfasoara activitate economica. In acest caz impozitul datorat este cel calculat pentru o cladire rezidentiala.

- la adresa respectiva exista un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitate economica, dar din documentele intocmite intre proprietar si cel care primeste dreptul de folosinta nu rezulta clar ce suprafete se afecteaza domiciliului fiscal unde se desfasoara activitatea, iar prin contractul incheiat intre parti se stabileste ca persoana care desfasoara activitate economica plateste si inregistreaza cheltuielile cu utilitatile. Impozitul pentru intreaga cladire se va stabili ca pentru cladirile nerezidentiale.

- daca in spatiul respectiv se desfasoara si activitate se va datora impozit pe cladiri nerezidentiale, asupra valorii care rezulta din actele incheiate intre firma si proprietar, pentru partea de cladire folosita pentru activitate economica, iar pentru restul cladirii impozitul se va calcula dupa regulile aplicabile cladirilor rezidentiale, iar impozitul total va fi dat de suma celor doua.

Din informatiile prezentate in intrebarea d-voastra rezulta ca societatea care are inscris codul CAEN 4690 "Comert cu ridicata nespecializat" isi poate desfasura activitatea numai intr-un spatiu specific din punct de vedere al dotarilor si destinatiei si nu intr-o locatie de locuit.

Daca "activitatea de birou" cum o numiti d-voastra, se refera la evidenta facturilor, comenzilor, contractelor, contabilitatii afacerii etc. se desfasoara intr-un spatiu care este declarat si punct de lucru la registrul comertului, atunci proprietarul va declara imobilul/apartamentul la organele fiscale locale ca fiind cladire nerezidentiala.

In situatia in care societatea nu si-a declarat punct de lucru spatiul in care isi desfasoara doar activitatea privind evidenta si in care si-a inscris sediul social, iar comercializarea propriu-zisa are destinata o alta locatie, si nu isi deconteaza utilitatile, impozitul pe cladiri se datoreaza ca pentru o cladire rezidentiala/locuinta, asa cum se precizeaza expres la art. 459 alin. 2 si alin. 3 lit. a din Legea nr. 227/2015 chiar daca in contractul de comodat/inchiriere/proprietate nu este specificata suprafata destinata sediului social.

Avand in vedere complexitatea spetei si a faptului ca informatiile furnizate de d-voastra sunt insuficiente, dar si ca in aplicarea legii nu au fost emise si publicate inca normele aferente, consideram ca vom putea oferi date complete pe masura ce acestea vor exista.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016