Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noul Cod de procedura fiscala. Discutam Legea 207/2015 impreuna cu Adrian Benta, consultant fiscal

29-Iul-2015
15379

Legea 207/2015 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 0547 din 23 iulie 2015. Discutam noutatile aduse de Legea privind Codul de procedura fiscal impreuna cu Adrian Benta, consultant fiscal si auditor financiar.

Noul Cod fiscal 2017 PDF - Legea 227/2015 actualizat Oct 2017

Legea nr. 207/2015 - Codul de procedura fiscala actualizat august 2017

Noul Cod de procedura fiscala va intra in vigoare la 1 ianuarie 2016, ocazie cu care se abroga OG 92/2003 privind actualul Cod de procedura fiscala.

Este o lege ampla, cu lucruri bunuri si lucruri mai putin placute.

Vom acorda Codului de procedura fiscala in perioada urmatoare mai multe analize, prin alerta de astazi facand o informare asupra unor lucruri de maxima aplicabilitate in viata de zi cu zi a contribuabililor persoane juridice sau persoane fizice.

Analizam in materialul de astazi termenul de prescriptie al impozitelor, respectiv dobanzile si penalitatile de intarziere din noul Cod de procedura fiscala.

Ce perioada de prescriptie au conform noului Cod de procedura fiscala impozitele si taxele?

Termenul de prescriptie, ca regula generala, este de 5 ani. Atipica este data de la care incepe acest termen de prescriptie, respectiv termenul de prescriptie incepe de la data de 1 iulie a anului urmator celui in care s-au nascut obligatiile fiscale.

Practic, pentru impozitele aferente lunii ianuarie 2016, cu scadenta pe 25 februarie 2016, termenul real de prescriptie incepe in 1 iulie 2017 si se finalizeaza la 30 iunie 2022.

Observam ca termenul practic real de prescriptie este de 6 ani si aproximativ 4 luni.

Pentru impozitele si taxele sustrase la plata ca urmare a incalcarii legislatiei penale, termenul de prescriptie este de 10 ani de la data faptei considerate infractiune.

Ce dobanzi si penalitati sunt datorate pentru neplata la scadenta a impozitelor?

Pentru neachitarea la scadenta a impozitelor si taxelor datorate se vor plati 3 tipuri de dobanzi si penalitati, respectiv (art. 174-181 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala):
- dobanzi de intarziere in procent de 0,02% pentru fiecare zi de intarziere, respectiv 7,3%/an.
- penalitati de intarziere in procent de 0,01% pentru fiecare zi de intarziere, respectiv 3,65%/an.
- penalitati pentru nedeclarare aferente debitelor stabilite suplimentar cu ocazia inspectiei, insa inclusiv pentru corectarea din proprie initiativa a unor erori, penalitatile de intarziere sunt in procent de 0,08% pentru fiecare zi de intarziere, respectiv 29,2% / an.

Aceasta penalitate creeaza cadrul ilegal, din punctul nostru de vedere, pentru a negocia legea cu inspectorul fiscal, respectiv penalitatea se reduce daca opinia inspectorului fiscal este generata de norme interne ale ANAF nepublicate in Monitorul Oficial. In plus, iarasi se creeaza o legislatie interna ANAF, nepublicata in Monitorul Oficial, in mod evident eronata si neaplicabila, datorita urmatorului temei normativ:

Art. 181. "(7) Penalitatea de nedeclarare nu se aplica daca obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere rezulta din aplicarea unor prevederi ale legislatiei fiscale de catre contribuabil/platitor, potrivit interpretarii organului fiscal cuprinse in norme, instructiuni, circulare sau opinii comunicate contribuabilului/platitorului de catre organul fiscal central.”

Ar trebui sa spuna cineva si organului fiscal ca orice procedura nepublicata in Monitorul Oficial nu este opozabila contribuabilului si are valoare juridica zero.

Atentie, dragi colegi, daca aveti o eroare in depunerea unei declaratii cu sume mai mici decat ar fi trebuit, penalitatea de nedeclarare este de aproape 30%, pe langa celelalte doua sanctiuni (dobanzi si penalitati de intarziere). Desigur, organul fiscal este generos, nu ne mai da amenda pentru depunerea unei rectificative.

Desigur, penalitatea asta de intarziere devine si metoda de santaj deoarece se reduce cu 75% daca platesti impozitele stabilite suplimentar prin decizia de impunere de la finele controlului.

Cu alte cuvinte, venim si iti stabilim impozitele, le accepti asa cum sunt si beneficiezi de o reducere de 75% din penalitatea de nedeclarare. Daca se contesta rezultatul inspectiei nu mai beneficiezi de aceasta reducere. Desigur, actuala forma a legii incalca prevederile constitutionale privind atat accesul in instanta cat si privind impersonalitatea legii.

In total, ca pondere anuala, dobanzile si penalitatile de intarziere si penalitatile pentru nedeclarare vor avea in anul 2016 o rata de 40,15%, procent ce se va aplica din pacate nu numai asupra impozitelor neachitate din diverse considerente, ci si celor generate de erori contabile. Frumoasa meserie contabila devine una dintre cele mai riscante activitati.

In anul 2015, dobanzile si penalitatile de intarziere sunt:
dobanzi: 0,03% / zi reprezentand 10,95% / an.
penalitati de intarziere in suma de 0,02% / zi reprezentand 7,3% / an.

Total procentual 2015: 18,25 % / an.

Crestere anuala 2016 comparativ cu 2015: 40,15 / 18,25 = 2,2 -> 220 % .

Prin urmare raspunsul la intrebarea de unde acoperim deficitul bugetar din perioada urmatoare este: o parte in acoperim prin cresterea uriasa a dobanzilor si penalitatilor, respectiv din amenzile pentru nerespectarea diverselor obligatii, amenzi ce le vom analiza in perioada urmatoare.

Autor:
Consultant fiscal,
Auditor financiar,
dr. Adrian Benta

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016