Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Obligatia de a vira contributia la somaj. Infractiunea de stopaj la sursa

19-Dec-2011
6809
Intrebare:

In ce mod se interpreteaza art. 112 din Legea 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj (15 zile de la data platii salariilor sau 15 zile de la data de 25 a lunii) :

Art. 112 (la data 28-ian-2009 Art. 112 din capitolul VII a se vedea jurisprudenta Decizia nr. 275 din 28-ian-2009 ): "Retinerea de catre angajator de la salariati a contributiilor datorate bugetului asigurarilor pentru somaj si nevirarea acestora in termen de 15 zile in conturile stabilite potrivit reglementarilor in vigoare constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 6 luni sau cu amenda".

Mai exact, un agajator care plateste salariul pe data de 7 a lunii pentru luna anterioara va trebui sa plateasca contributia pentru somaj pana cel tarziu 22 a lunii. Daca da, exista asemenea prevederi si in ceea ce priveste contributiile pentru asigurari sociale, precum si pentru cele de sanatate?


Raspuns:

Prevederile art. 112 din Legea 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca nu au suferit modificari de la intrarea in vigoare a acestui act normativ si pana in prezent. Insa, data scadenta a indeplinirii obligatiei de virare a contributiei datorate de salariati bugetului asigurarilor pentru somaj a suferit modificari.

Astfel, la data intrarii sale in vigoare, Legea 76/2002 prevedea la art. 31 alin. (1) ca termenul de plata a contributiilor la bugetul asigurarilor pentru somaj este, dupa caz, de cel mult 5 zile de la:

a) data stabilita pentru plata drepturilor salariale sau a drepturilor membrilor cooperatori pe luna in curs, in cazul angajatorilor care efectueaza plata acestor drepturi o singura data pe luna;
b) data stabilita pentru plata chenzinei a doua, in cazul angajatorilor care efectueaza plata drepturilor chenzinal;
c) data stabilita prin contractul de asigurare pentru somaj.

Intrucat obligatia de a vira contributia retinuta era scadenta in termen de 5 zile de la data stabilita in mod diferit dupa cum erau platite drepturile salariale nevirarea acesteia in termen de 15 zile in conturile stabilite potrivit reglementarilor in vigoare constituia infractiune si se pedepsea cu inchisoare de la 3 luni la 6 luni sau cu amenda. Art. 31 alin. (1) a fost modificat prin OUG 144/2005 si OUG 117/2010, in prezent stabilind ca termenul de depunere a declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale si evidenta nominala a persoanelor asigurate, prevazuta de lege, este si termen de plata a contributiilor prevazute la art. 26 si 27.

Totodata, potrivit dispozitiilor art. 27 alin. (1) din Legea 76/2002 , angajatorii au obligatia de a calcula, de a retine si de a vira lunar contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj conform legii.

Incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2011 calculul, retinerea si virarea contributiilor sociale se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 296 indice 18 din Codul fiscal . Potrivit acestuia, persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajator, precum si entitatile prevazute la art. 2963 lit. f) si g) au obligatia de a calcula, de a retine si de a vira lunar contributiile de asigurari sociale obligatorii (alin. (1)).

Contributiile sociale individuale calculate si retinute se vireaza la bugetele si fondurile carora le apartin pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza sau pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza, dupa caz, impreuna cu contributia angajatorului ori a persoanelor asimilate angajatorului datorata potrivit legii (alin. (9)).

Asadar, in prezent, termenul scadent pentru indeplinirea obligatiei de a vira contributia la sistemul asigurarilor pentru somaj este data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza sau pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza, dupa caz.

De aceea, apreciez ca nu poate fi sanctionata fapta de a nu vira contributiile retinute in termen de 15 zile cata vreme scadenta obligatiei este dupa caz, fie data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza fie data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza.

De asemenea, apreciez ca situatia se datoreaza necorelarii dispozitiilor art. 112 din Legea 76/2002 cu modificarile intervenite de la intrarea in vigoare a acestui act normativ in ceea ce priveste scadenta obligatiei de a vira contributia individuala la sistemul asigurarilor pentru somaj.
Din Decizia nr.275/2009 pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie nu rezulta ca, contributiile individuale retinute nu au fost virate in termen de 15 zile. Sanctiuni cu privire la contributiile retinute de la asigurati se regasesc si in alte legi speciale astfel:

Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii:

"Art. 303. - Fapta persoanei care dispune utilizarea in alte scopuri sau nevirarea la fond a contributiei retinute de la asigurati constituie infractiunea de deturnare de fonduri si se pedepseste conform prevederilor din Codul penal."

Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice:
"Art. 144. - Constituie contraventie urmatoarele fapte:
(......)
p) fapta persoanei de a nu vira, pentru o perioada de 3 luni consecutiv, la bugetul asigurarilor sociale de stat contributia de asigurari sociale retinuta de la asigurat.
Art. 145. - (1) Contraventiile prevazute la art. 144 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
(......)
b) cu amenda de la 1.500 lei la 5.000 lei, cele prevazute la lit. a), d), e), h), j), l) si p);
(......)"

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016