Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

OG 39/2015. Noile modificari privind cazierul fiscal

18-Sep-2015
5188

Va informam ca in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 655/31.08.2015, a fost publicata OG 39/2015 privind cazierul fiscal. Noul act normativ abroga O.G. nr.75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal.

In continuare prezentam principalele modificari si completari ale actului normativ mentionat.

Eliberarea certificatului de cazier fiscal

Cererea de eliberare a certificatului de cazier fiscal . atat in cazul contribuabililor persoane fizice, cat si in cazul contribuabililor persoane juridice sau entitati fara personalitate juridica, se depune la orice organ fiscal competent in eliberarea certificatului de cazier fiscal si se poate solicita si in format electronic. in cazul depunerii cererii de catre reprezentantul legal al persoanelor fizice sau al persoanelor juridice, acesta are obligatia de a prezenta documente care sa ateste calitatea de reprezentant legal.

Fapte inscrise in cazierul fiscal

In cazierul fiscal al persoanelor fizice, juridice si al entitatilor fara personalitate juridica se inscriu informatii privind faptele sanctionate contraventional sau penal de legile fiscale, contabile, vamale, precum si cele care privesc disciplina financiara.

Faptele sanctionate contraventional cu avertisment nu se inscriu in cazierul fiscal. In cazierul fiscal se inscriu si informatii din documentele intocmite pentru atragerea raspunderii solidare, patrimoniale sau a inactivitatii fiscale.

Inactivitatea fiscala, cu exceptia inactivitatii fiscale declarate ca urmare a inscrierii inactivitatii temporare la registrul comertului, prevazuta in Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala se inscrie atat in cazierul fiscal al persoanei juridice sau entitatii fara personalitate juridica declarate inactiva, cat si al reprezentantilor desemnati ai acestora.

Inscrierea inactivitatii fiscale se face in cazierul fiscal al reprezentantilor legali ai persoanei juridice, precum si al reprezentantilor legali sau desemnati ai entitatilor fara personalitate juridica existenti in perioada in care au intervenit situatiile de declarare a inactivitatii fiscale.

In situatia in care sunt desemnati noi reprezentanti/reprezentanti legali si se mentine starea de inactivitate fiscala pe o perioada mai mare de un semestru calendaristic de la data inscrierii mentiunilor privind desemnarea noilor reprezentanti legali in registrul comertului sau in evidentele autoritatilor si institutiilor publice la care sunt inregistrate celelalte persoane juridice si entitati fara personalitate juridica care nu se inregistreaza la registrul comertului, inactivitatea fiscala se inscrie si in cazierul fiscal al acestora.

Scoaterea faptelor din cazierul fiscal

Contribuabilii care au inscrise informatii in cazierul fiscal se scot din evidenta daca se afla in urmatoarele situatii:

- faptele pe care le-au savarsit nu mai sunt sanctionate de lege;
- a intervenit amnistia, reabilitarea de drept sau judecatoreasca constatata prin hotarare judecatoreasca;
- faptele sunt sanctionate ca infractiuni si nu au mai fost savarsite fapte de aceasta natura intr-o perioada de 5 ani de la data executarii pedepsei
- faptele sunt sanctionate conform legii penale cu amenda sau avertisment si nu au mai fost savarsite fapte de aceasta natura intr-o perioada de 5 ani de la data inscrierii informatiilor in cazierul fiscal;
- faptele sunt sanctionate contraventional, altele decat cele pentru accize, intr-o perioada de o luna de la data inscrierii informatiilor in cazierul fiscal, cu conditia achitarii cuantumului amenzilor contraventionale. in situatia in care cuantumul amenzilor nu a fost achitat in aceasta perioada, scoaterea din evidenta se realizeaza in termen de 3 zile lucratoare de la data achitarii amenzilor sau la data implinirii unui termen de 5 ani de la data inscrierii informatiilor in cazierul fiscal, in situatia in care cuantumul amenzilor nu a fost achitat in acest termen;

- faptele sunt sanctionate contraventional pentru nerespectarea regimului produselor accizabile, intr-o perioada de un an de la data inscrierii informatiilor in cazierul fiscal, cu conditia achitarii cuantumului amenzilor contraventionale.

In situatia in care cuantumul amenzilor nu a fost achitat in aceasta perioada, scoaterea din evidenta se realizeaza similar cu celelalte fapte sanctionate contraventional;

- au fost stinse creantele administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala datorate ca urmare a atragerii raspunderii solidare sau a raspunderii patrimoniale. Data scoaterii din evidenta este data stingerii creantelor, insa nu mai devreme de o luna de la data inscrierii informatiilor in cazierul fiscal.. in situatia in care creantele administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala nu au fost stinse in aceasta perioada, scoaterea din evidenta se realizeaza la data stingerii acestora sau la data implinirii unui termen de 5 ani de la data inscrierii informatiilor in cazierul fiscal;

- contribuabilul declarat inactiv a fost reactivat. Data scoaterii din evidenta este data reactivarii contribuabilului, in situatia in care acesta a fost declarat inactiv pentru neindeplinirea obligatiilor declarative prevazute de lege sau data implinirii unui termen de 3 luni de la data reactivarii contribuabilului, in situatia in care acesta a fost declarat inactiv pentru celelalte cazuri prevazute de lege.

Aceste prevederi sunt aplicabile si reprezentantilor legali, respectiv reprezentantilor desemnati;
- persoana nu mai detine calitatea de reprezentant legal sau reprezentant desemnat al contribuabilului aflat in stare de inactivitate. in aceasta situatie, inactivitatea fiscala se scoate din cazierul fiscal al persoanei la data implinirii unui termen de un an de la data inscrierii mentiunii privind schimbarea
reprezentantului legal in registrul comertului sau in evidentele autoritatilorsi institutiilor publice la care sunt inregistrate celelalte persoane juridice si entitati fara personalitate juridica care nu se inregistreaza la registrul comertului sau de la data expirarii mandatului, in situatia in care acesta este limitat in timp si nu a fost reinnoit.

- decesul, respectiv radierea contribuabilului. in situatia radierii unei persoane juridice sau a unei entitati fara personalitate juridica declarate inactive anterior radierii, inactivitatea fiscala inscrisa in cazierul fiscal al reprezentantilor legali sau al reprezentantilor desemnati se scoate din evidenta acestora la data implinirii unui termen de un an de la data radierii contribuabilului.

Alte precizari

In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prevederilor O.G. nr.39/2015, prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, se vor stabili organele fiscale competente, procedura de inscriere, scoatere si rectificare a informatiilor in/din cazierul fiscal, solicitare si eliberare a certificatului de cazier fiscal, modelul si continutul formularisticii necesare, precum si nivelul de acces corespunzator la informatiile din cazierul fiscal.


Material intocmit de Directia Generala Regionala a Finantelor Publice - Galati
Compartiment Comunicare, Relatii Publice si Mass-Media


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016