Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PFA si impozit pe cladire pentru sediu social. Cum se calculeaza?

14-Dec-2015
10373

In cazul urmator, discutam despre un PFA la norma de venit care isi desfasoara activitea acasa, la sediu. Cheltuielile cu intretinerea si utilitatile de la acest sediu nu cad in responsabilitatea PFA, nu sunt inregistrate in contabilitatea acestuia si nu sunt considerate deductibile la calculul venitului.

Apartamentul care este atat locul de desfasurare a activitatii PFA, cat si locuinta personala se considera cladire cu destinatie mixta si se plateste un impozit pe cladiri conform art. 457 sau art. 458 Codul fiscal? In contractul de comodat exista alocat un procent de 30% din locuinta pentru sediu PFA.

Incepand cu 1.01.2016, data de la care intra in vigoare prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, impozitul pe cladiri se stabileste diferentiat in functie de destinatia acestora (rezidentiale, nerezidentiale, cu destinatie mixta etc.) si nu legat de statutul juridic al proprietarului (persoana fizica sau juridica).

Cladirea rezidentiala este definita ca fiind orice constructie alcatuita din una sau mai multe camere folosite pentru locuit, cu dependintele, dotarile si utilitatile necesare.

Toate celelalte cladiri care nu indeplinesc aceste conditii sunt considerate nerezidentiale.

Impozitul pe cladirile rezidentiale se calculeaza prin aplicarea unei cote de 0,08-0,2% din valoarea impozabila determinata potrivit legii. Valoarea impozabila este stabilita prin inmultirea suprafetei construite cu valoarea in lei/m2 stabilita prin lege si asupra careia se efectueaza ajustari in functie de rangul localitatii, zona din cadrul localitatii, etajul la care se afla cladirea (in cazul apartamentelor), vechimea cladirii.

Atunci cand o cladire este utilizata atat in scop de locuinta cat si pentru desfasurarea activitatii (are o destinatie mixta) impozitul se calculeaza prin insumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop rezidential, cu impozitul determinat pentru suprafata folosita in scop nerezidential

De exemplu, in cazul prezentat de d-voastra in care o PFA isi are domiciliul profesional intr-o suprafata delimitata dintr-un apartament (pe baza unui contract de cedare a folosintei spatiului – comodat, pentru cca 30% din suprafata) dar acesta nu desfasoara activitate de comert, productie sau servicii ci este utilizat exclusiv pentru scopuri administrative, atunci legea prevede ca impozitul pe cladirea respectiva este similar cladirilor rezidentiale.

Daca in apartamentul respectiv exista un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitate economica, dar din documentele intocmite intre proprietar si cel care primeste dreptul de folosinta nu rezulta clar ce suprafete, ce camere, incaperi, ce parte din cladire se afecteaza domiciliului fiscal unde se desfasoara activitate, atunci impozitul pentru intreaga cladire se va stabili ca pentru cladirile nerezidentiale.

Potrivit prevederilor art. 459, alin. (1) din Legea nr. 227/2015, in cazul cladirilor cu destinatie mixta aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul se stabileste prin insumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop de locuinta (art. 457, alin. (1) din Lege) cu impozitul determinat pentru suprafata folosita pentru activitate (art. 458 din Lege).

In lipsa unor prevederi clare care sa defineasca sintagma "activitatea economica" consideram ca in cazul in care persoana fizica, proprietara apartamentului, are incheiat un contract cu PFA care desfasoara activitate, pentru o suprafata bine stabilita, se va datora impozit pentru cladirile nerezidentiale de 0,2%-1,3% sau 2% dupa caz, doar pentru partea de cladire folosita pentru activitate economica asa cum rezulta din actele incheiate intre parti, iar pentru restul cladirii impozitul se va calcula prin aplicarea unei cote reduse cuprinsa intre 0,08% - 0,2% asupra valorii impozabile a cladirii - dupa regulile aplicabile cladirilor rezidentiale, iar impozitul total va fi dat de suma celor doua.

Cota impozitului pe cladiri se stabileste prin hotarare a consiliului local sau al municipiului Bucuresti, conform prevederilor art. 457 din Legea nr. 227/2015.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici