Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Registrul Comertului, interconectat la sistemul registrului comertului din statele UE

19-Mar-2015
2922

Registrul central al comertului si registrele comertului de pe langa tribunale vor face parte din sistemul de interconectare a registrului comertului din statele membre ale Uniunii Europene, potrivit unui proiect de lege, adoptat la inceputul lui 2015 de Guvern, care transpune o directiva a Uniunii Europene (2012/17/UE).



Sistemul de interconectare a registrelor comertului va fi constituit din registrele comertului din toate statele membre ale UE si platforma centrala europeana*. Acesta va deveni functional la 17 iulie 2017, dar, pana la aceasta data, statele membre si Comisia Europeana urmeaza sa intreprinda demersurile legislative si administrative necesare pentru operationalizarea sistemului, cu respectarea termenelor intermediare prevazute in Directiva.

Interconetarea are scopul sa contribuie la stimularea competitivitatii intreprinderilor europene, prin reducerea sarcinilor administrative si cresterea certitudinii juridice si a transparentei mediului de afaceri.

Conform proiectului de act normativ si directivei transpuse, punctul de acces electronic la sistemul de interconectare va fi, la nivel european, portalul european e-Justitie (e-Justice), iar, la nivel national, va fi registrul central al comertului, tinut de catre Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC).

Prin sistemul de interconectare a registrelor comertului, registrul central al comertului va pune la dispozitia publicului documentele si informatiile referitoare la operatorii economici inregistrati in registrul comertului din Romania, dar si in alte state membre.

Urmatoarele informatii vor fi disponibile gratuit, prin sistemul de interconectare, pe pagina de internet a ONRC sau pe portalul de servicii online al acestuia:

- denumirea si forma juridica a persoanei inregistrate in registrul comertului;
- sediul social/profesional al persoanei inregistrate in registrul comertului si statul membru in care este inmatriculata;
- numarul de ordine din registrul comertului al persoanei inmatriculate/inregistrate, identificatorul unic la nivel european si codul unic de inregistrare fiscal;
- starea firmei.

ONRC va asigura interoperabililatea registrului central al comertului si a registrelor teritoriale cu sistemul european, documentele si informatiile fiind disponibile in format standard de mesaj, accesibile prin mijloace electronice, cu respectarea standardelor de securitate pentru transmisia si schimbul de date, in conditiile legii.

Pentru identificare, inclusiv in comunicarea dintre registrele comertului din statele membre prin sistemul de interconectare, persoanele fizice si juridice inregistrate in registrul comertului vor avea si un identificator unic la nivel european EUID, care include elementul de identificare al Romaniei, elementul de identificare al registrului national, numarul persoanei din registrul respectiv si, daca este necesar, alte elemente pentru a evita erorile de identificare. Structura identificatorului unic la nivel european (EUID) se va aproba prin ordin al ministrului justitiei.

Potrivit proiectului de lege, ONRC va publica pe pagina sa de internet si pe portalul de servicii online si va transmite spre publicare pe portalul european e-Justitie informatii actualizate privind legislatia nationala in ceea ce priveste publicitatea si opozabilitatea fata de terti a acetelor, faptelor si mentiunilor persoanelor supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului. Aceste dispozitii se preconizeaza a intra in vigoare dupa publicarea legii in Monitorul Oficial.

De asemenea, se prevede a fi de imediata aplicare dispozitiile ce instituie un termen maxim al procedurii de inregistrare in registrul comertului si de publicare in Monitorul Oficial al Romaniei (21 zile de la depunerea cererii la registrul comertului), institutiile publice implicate in procedura fiind cele care sunt tinute a-si imbunatati procedurile interne pentru ca acest termen sa poata fi respectat.

Totodata, proiectul de lege include si alte modificari ce vizeaza, in principal:

imbunatatirea mecanismelor legale de dizolvare, lichidare si radiere, inclusiv prin corelarea cu dispozitiile Legii nr.85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, facilitandu-se solutionarea cu celeritate a cererilor care privesc aceste proceduri;
transferul competentei de prelungire a perioadei de lichidare voluntara de la tribunal la oficiul registrului comertului, aceasta fiind de natura sa reduca/sa simplifice formalitatile de lichidare, precum si de a degreva instantele judecatoresti;
radierea, din oficiu, de catre registrul comertului a societatilor aflate in lichidare (voluntara) de mai mult de 7 ani.

* Platforma centrala europeana este o platforma informatica pe care se stocheaza informatiile cu titlu gratuit care vor fi puse la dispozitie de toate registrele comertului din statele membre UE si prin care se realizeaza interconectarea registrelor europene ale comertului. Tot ce se afla stocat pe aceasta platforma va fi deschis publicului prin punctul de acces e-Justitie (e-Justice). Aceasta platforma se realizeaza de catre CE si se finanteaza din bugetul general al UE.


Sursa: ONRC

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016