Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Servicii intracomunitare. Ce cote impozitare va avea microintreprinderea nou-infiintata?

01-Nov-2016
3147

In analiza de mai jos, o societate cu raspundere limitata, nou-infiintata si neplatitoare de TVA, achizitioneaza servicii intracomunitare avand cod de TVA doar pentru aceste achizitii intracomunitare. Stabilim daca trebuie sa depuna declaratia 390 si D 301 doar in lunile in care face achizitia, precum si care este procedura cu TVA aferenta acestor facturi de achizitie care se declara prin D301 si daca se plateste de catre firma beneficiara desi este o achizitie.

In cazul in care societatea este infiintata incepand cu 04.08.2016 si daca acesta face angajari a caror norma adunata constituie 8 ore, vom vedea daca poate beneficia de impozitarea venitului cu 1% si care sunt conditiile.

Retinem ca societatea isi desfasoara activitatea pe baza unui contract cu furnizorul de servicii intracomunitare, contract pe baza caruia se incaseaza si banii de la clienti in contul furnizorului si dupa ce acesta isi opreste comisionul stabilit prin contract vireaza diferenta in contul societatii. Vom vedea astfel cum se sting obligatiile catre furnizor si cum se achita facturile clientilor.


1. Plata TVA prin decontul 301

Societatea dumneavoastra, neplatitoare de TVA, se inscrie in Registrul operatorilor Intracomunitari si achizitioneaza servicii de la persoane impozabile din Uniunea Europeana. Pentru ca aveti cod valid de tva, furnizorii va emit facturi fara tva (deci nu platiti tva in tara furnizorului). Depuneti decontul special de tva prevazut la art. 324 din Codul fiscal si platiti efectiv TVA.

TVA pentru achizitii intracomunitare se "plateste" prin mecanismul taxarii inverse numai de platitorii de tva inregistrati normal, conform art. 316 din Codul fiscal.

"ART. 326 - Plata taxei la buget

(1) Orice persoana trebuie sa achite taxa de plata organelor fiscale pana la data la care are obligatia depunerii unuia dintre deconturile sau declaratiile prevazute la art. 323 si 324.

(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), persoana impozabila inregistrata conform art. 316 va evidentia in decontul prevazut la art. 323 , atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila, in limitele si in conditiile stabilite la art. 297 - 301 , taxa aferenta achizitiilor intracomunitare, bunurilor si serviciilor achizitionate in beneficiul sau, pentru care respectiva persoana este obligata la plata taxei, in conditiile prevazute la art. 307 alin. (2) - (6).?

2. Cota de impozit microintreprindere nou-infiintata

Conditii pentru aplicarea cotei de 1% pentru primele 24 de luni de la data inregistrarii pentru microintreprinderile nou infiintate:
- sunt constituite pe o durata mai mare de 48 de luni
- actionarii/asociatii lor nu au detinut titluri de participare la alte persoane juridice
- au cel putin un salariat. Conditia privitoare la salariat se considera indeplinita daca angajarea se efectueaza in termen de 60 de zile inclusiv de la data inregistrarii persoanei juridice respective.
Cota de impozitare se aplica pana la sfarsitul trimestrului in care se incheie perioada de 24 de luni.

Prevederile prezentului alineat se aplica daca, in cadrul unei perioade de 48 de luni de la data inregistrarii, microintreprinderea nu se afla in urmatoarele situatii:

- lichidarea voluntara prin hotararea adunarii generale, potrivit legii;
- dizolvarea fara lichidare, potrivit legii;
- inactivitate temporara, potrivit legii;
- declararea pe propria raspundere a nedesfasurarii de activitati la sediul social/sediile secundare, potrivit legii;
- majorarea capitalului social prin aporturi efectuate, potrivit legii, de noi actionari/asociati;
- actionarii/asociatii sai vand/cesioneaza/schimba titlurile de participare detinute.

3. Nu este foarte clar din intrebare cum se deruleaza operatiunile. In opinia mea, sunt doua variante:
a. furnizori din UE emite factura catre beneficiarii finali din Romania si incaseaza banii. In aceasta situatie, societatea dumneavoastra factureaza serviciile catre furnizorul din UE. Are loc o prestare intracomunitara de servicii (intocmiti declaratia 390).

b. Societatea dumneavoastra factureaza serviciile beneficiarilor finali din Romania, furnizorul din UE incaseaza numerarul in contul dumneavoastra, iar ulterior va deconteaza sumele incasate. Pentru a-si retine comisionul, trebuie sa va emita factura. In acest caz, societatea dumneavoastra face o achizitie intracomunitara de servicii (intocmiti declaratia 390 si 301). Inclin sa cred ca aceasta este situatia in care va regasiti, iar decontarea sumelor se va realiza prin situatiile intocmite de parti.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Daniel Crevelescu - Economist

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016