Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Taxe nerezidenti si certificatul fiscal de nerezidenta. Ce documente sunt necesare?

28-Ian-2014
5224
In ce priveste taxele datorate de nerezidenti si documentele pe care vor trebui sa le intocmeasca acestia, vom porni de la cazul unei societati care are la 31.12.2013 venituri din diferente curs valutar in suma de peste 65.000 euro*curs final an 2013 si facturi primite de consultanta efectuate de nerezident Luxemburg care este si asociat unic in SRL.

Prin depasirea pragului de 65.000 euro in conditiile in care firma nu are alte venituri decat diferente de curs valutar si dobanzi bancare, vom stabili daca aceasta ramane microintreprindere si in 2014, precum si daca aceasta depasire implica si trecerea la TVA prin depasirea pragului de 220.000 lei venituri.

In plus, in ce priveste taxele datorate de nerezidenti, vom vedea care este termenul legal pentru prezentare daca se prezinta certificatul fiscal de rezidenta, precum si ce alte documente sunt necesare si care este impozitul retinut avand in vedere conventia de evitare a dublei impuneri.

Conform prevederilor art.112^6 Cod fiscal, coroborate cu pct.11 si 12 din Normele de aplicare, in situatia in care, in cursul anului fiscal, o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 65.000 euro, contribuabilul va comunica, in termen de 30 de zile de la data de la care nu mai este indeplinita conditia respectiva, organului fiscal iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor prin depunerea unei declaratii de mentiuni, cu respectarea termenului legal, potrivit Codului de procedura fiscala.

Veniturile luate in calcul la stabilirea limitei de 65.000 euro sunt aceleasi cu cele care constituie baza impozabila prevazuta la art. 112^7 din Codul fiscal.


Pentru anul 2013, veniturile luate in calcul la stabilirea limitei de 65.000 euro sunt cele de natura celor prevazute la art. 112^7 din Codul fiscal, inregistrate:

- incepand cu 1 ianuarie 2013, de catre persoanele juridice care aplica sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor de la aceasta data inclusiv;
- incepand cu 1 februarie 2013, de catre persoanele juridice care aplica sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor de la aceasta data inclusiv.

Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel de la inchiderea exercitiului financiar precedent.

Astfel, avand in vedere ca societatea dumneavoastra a realizat venituri exclusiv din diferente de curs valutar si dobanzi bancare, veti lua ca baza impozabila la calculul total venituri obtinute din aceaste inregistrari.

Atrag atentia ca veti calcula total venituri pentru perioada 01.02-31.12.2013 sau 01.01-31.12.2013, in functie de data cand ati trecut la sistemul de impunere pe venit microintreprindere.

Daca total venituri din clasa 7 din balanta contabila depaseste cv 65.000 euro * curs BNR la 31.12.2012, veti trece din categoria platitorilor de impozit pe venit microintreprindere in categoria platitorilor de impozit pe profit. Veti depune declaratia 010 si balanta contabila la luna in care s-a depasit plafonul la organul fiscal de care apartineti, pentru a modifica vectorul fiscal.

Atentie ! Ttrecerea va fi efectuata incepand cu trimestrul in care s-a produs depasirea plafonului de 65.000 euro, dar va fi comunicata in termen de 30 de zile de la data cand s-a produs acest fapt.

Din punct de vedere al TVA, conform art.152 alin.(1), o societate comerciala romana, a carei cifra de afaceri anuala, declarata sau realizata, este inferioara plafonului de 65.000 euro*curs BNR data aderarii, respectiv 220.000 lei, poate aplica scutirea de taxa, aplicand in acest fel regimul special de scutire, pentru operatiunile prevazute la art. 126 alin.(1), cu exceptia livrarilor intracomunitare de mijloace de transport noi, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b).

Cifra de afaceri in acest caz, cu privire la calculul plafonului de 65.000 euro, respectiv 220.000 lei, este constituita din totalul livrarilor efectuate de catre compania dumneavoastra pe parcursul anului 2013 (01.01-31.12.2013), inclusiv avansurile facturate si/sau cele incasate, dar nefacturate.

Indiferent de faptul ca veniturile societatii dumneavoastra depasesc 220.000 lei, avand in vedere ca ele sunt exclusiv constituite din venituri din diferente de curs valutar si dobanzi bancare, acestea nu constituie livrari efectuate, deci nu sunt luate in calcul pentru a determina cifra de afaceri anuala realizata in 2013 in vederea inregistrarii ca platitor de TVA. Astfel, nu veti declara si nu veti solicita trecerea de la categoria de neplatitor TVA in categoria persoanelor obligate la plata TVA.
Referitor la impozitul pe venituri nerezidenti, conform art.116 alin.(1) , un nerezident, contribuabil rezident al unei tari cu care Romania a incheiat o conventie pentru evitarea dublei impuneri, cota de impozit care se aplica venitului impozabil obtinut de catre acel contribuabil din Romania nu poate depasi cota de impozit prevazuta in conventie care se aplica asupra acelui venit.

Daca sunt cote diferite de impozitare in legislatia interna sau in conventiile de evitare a dublei impuneri, se aplica cotele de impozitare mai favorabile. Daca un contribuabil este rezident al unei tari din Uniunea Europeana, cota de impozit care se aplica venitului impozabil obtinut de acel contribuabil din Romania este cota mai favorabila prevazuta in legislatia interna, legislatia Uniunii Europene sau in conventiile de evitare a dublei impuneri.

Astfel se va calcula, retine si declara impozit pe venituri nerezidenti valoarea cea mai mica dintre cea mentionata in conventia de evitare a dublei impuneri incheiata intre Luxemburg si Romania si impozitul de 16% , stabilit de legislatia romana.

Conform art.116 alin.(2), pentru a beneficia de aplicarea prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri si a legislatiei Uniunii Europene, nerezidentul are obligatia de a prezenta societatii dumneavoastra, platitoare de venit, in momentul realizarii venitului, certificatul de rezidenta fiscala eliberat de catre autoritatea competenta din statul sau de rezidenta, precum si, dupa caz, o declaratie pe propria raspundere in care se indica indeplinirea conditiei de beneficiar in situatia aplicarii legislatiei Uniunii Europene.

Daca certificatul de rezidenta fiscala, respectiv declaratia ce va indica calitatea de beneficiar nu se prezinta in acest termen, veti calcula, declara, retine si veti plati impozitul de 16 % pe venit nerezidenti, aplicat la venit brut.

In momentul prezentarii certificatului de rezidenta fiscala si, dupa caz, a declaratiei prin care se indica calitatea de beneficiar veti putea aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri sau ale legislatiei Uniunii Europene si veti putea face regularizarea impozitului in cadrul termenului legal de prescriptie.

In acest sens, certificatul de rezidenta fiscala trebuie sa mentioneze ca beneficiarul venitului a avut, in termenul de prescriptie, rezidenta fiscala in statul contractant cu care este incheiata conventia de evitare a dublei impuneri, intr-un stat al Uniunii Europene pentru toata perioada in care s-au realizat veniturile din Romania.

Certificatul de rezidenta fiscala prezentat in cursul anului pentru care se fac platile este valabil si in primele 60 de zile calendaristice din anul urmator, cu exceptia situatiei in care se schimba conditiile de rezidenta.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016