
Raportul Special
realizat de specialisti
In analiza de mai jos, dam ca exemplu trei situatii diferite referitoare la emiterea bonurilor fiscale si justificarea unor cheltuieli in contabilitate. Raspundem astfel intrebarilor de mai jos care vizeaza situatii distincte.
1. Este corect sa inregistram in contabilitate bonurile fiscale fara RO si pentru care nu sunt emise facturi de catre parteneri?
6xx =4 01
sau
6xx = 401
4426 = 401
concomitent
6xx = 4426
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
2. Care este baza legala care precizeaza ca bonul fiscal atesta doar efectuarea platii, iar justificarea cheltuielilor atesta intrarea in gestiune a acestora? Sunt folosite documente precum: NIR, decont de cheltuieli etc.? In noul Cod fiscal nu mai este preluata fosta mentiune de la lit. f) al art. 21 alin (4).
3. Daca avem un bon fiscal fara factura, dar platit cu cardul (evidentierea platii apare in extrasul de cont) cum se mai ataseaza sau evidentiaza in decont de cheltuieli sau ordin de deplasare? Deconturile de cheltuieli se reintroduc in programul Saga pentru a nu denatura situatia operativa a tertilor.
1) Bonul fiscal nu este un document eligibil pentru a se inregistra TVA deductibila.
TVA deductibila - care poate fi apoi dedusa - se inregistreaza doar pe baza documentelor fiscale, si anume factura si / sau factura simplificata.
Ca urmare, inregistrarea corecta pe baza bonului fiscal fara RO este urmatoarea:
6xx / 3xx = 401 / 542 cu suma integrala, inclusiv TVA.
2) + 3)
Povestea bonurilor fiscale - ca documente justificative pentru inregistrarea cheltuielilor - este urmatoarea:
Intr-un Monitor Oficial din 23 noiembrie 2005 s-a publicat Ordinul nr. 1714 din 14 noiembrie 2005 privind aplicarea prevederilor Hotararii Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora, in care, la art. 1 alin, (2) se prevede urmatoarele:
"(2) Bonurile fiscale emise de aparatele de marcat electronice fiscale vor fi folosite incepand cu data de 1 ianuarie 2006 numai ca documente de inregistrare a platilor in Registrul de casa. Fac exceptie de la aceasta regula, in sensul ca stau la baza inregistrarilor in contabilitate a cheltuielilor, urmatoarele documente:
La alin. 3) se mentioneaza:
(3) Pentru inregistrarea in contabilitate a cheltuielilor, agentii economici vor solicita furnizorilor de bunuri sau de servicii sa emita factura fiscala in conformitate cu prevederile art. 155 alin. (9) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, factura, alte documente specifice aprobate prin ordine ale ministrului finantelor publice, emise in baza Hotararii Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora, factura fiscala pentru material lemnos sau bonul de vanzare fiscala, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 427/2004 pentru aprobarea Normelor privind circulatia materialelor lemnoase si controlul circulatiei acestora si al instalatiilor de transformat lemn rotund, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa caz."
De aici rezulta ca, incepand cu data de 01 ianuarie 2006, bunurile fiscale emise de casele de marcat se utilizeaza doar ca document justificativ pentru evidentierea platii, nu si a intrarii in gestiune a serviciilor, bunurilor achizitionate pe baza acestora.
Acest ordin - dupa cum reiese si din titlul sau - este emis pentru aplicarea HG nr. 831/1997.
Dar, la data de 20 februarie 2009, HG nr. 831/1997 a fost abrogata prin HG 105/2009, care are un articol unic in care se arata:
"Se abroga Hotararea Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 368 din 19 decembrie 1997, cu modificarile ulterioare."
Abrogarea HG 831/1997 presupune abrogarea tuturor ordinelor si normelor emise pentru aplicarea acestei hotarari. Ca urmare, prin HG 105/2009, la data de 20 februarie 2009, se abroga si Ordinul 1714 din 14 noiembrie 2005.
In acest moment, am presupune ca bonurile fiscale emise de casele de marcat isi reiau rolul de document justificativ pentru inregistrarea cheltuielii.
Insa Ministerul Finantelor Publice emite un Ghid practic privind reflectarea in contabilitate a unor operatiuni economice, cu ocazia intrarii in vigoare a OUG 34/11 aprilie 2009 - cu aplicabilitate de la data de 01 mai 2009 (aceasta ordonanta este cea care a instituit limitarile privind deducerea TVA la autovehicule).
In cadrul acestui ghid, se arata:
"Pentru clarificare, in prezentul ghid, s-au introdus si unele prevederi referitoare la conditiile in care bonurile fiscale emise de aparatele de marcat electronice fiscale pot fi inregistrate in contabilitate ca documente justificative."
Astfel, la punctul II - paragraful 2 se mentioneaza:
"2
(1) Bonurile fiscale emise cu aparatele de marcat electronice fiscale in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt documente care atesta efectuarea platii si se anexeaza la Registrul de casa.
(2) Inregistrarea in contabilitate a bunurilor achizitionate sau a serviciilor prestate, achitate cu numerar sau card bancar, pe baza de bon fiscal, se poate efectua in urmatoarele conditii:
(i) entitatea solicita furnizorului factura aferenta bunurilor livrate sau serviciilor prestate, avand ca anexa bonul fiscal emis de aparatul de marcat electronic fiscal;
sau
ii) entitatea justifica cheltuielile efectuate fie prin documente care atesta intrarea in gestiune a bunurilor achizitionate, fie cu alte documente cum sunt: ordin de deplasare, decont de cheltuieli, la care se anexeaza bonul fiscal, documentele respective fiind aprobate de persoana care autorizeaza efectuarea acestor cheltuieli. In cazul utilizarii decontului de cheltuieli, documentul utilizat este "Decont de cheltuieli – cod 14-5-5" aprobat prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr 3512/2008 privind documentele financiar-contabile, care va fi adaptat in mod corespunzator pentru decontari interne."
Prevederile ghidului sunt inca in vigoare, OMFP 3512/2008 a fost abrogat de OMFP 2634/2016 - care care reia aceleasi prevederi si documente din ordinul abrogat -, ceea ce ne conduce la interpretarea ca, in continuare, bonurile fiscale nu sunt utilizate pentru inregistrarea cheltuielii, desi prevederile lit. f) a alin. (4) de la art. 21 nu au fost preluate in noul cod fiscal.
Asadar, pentru bonurile fiscale - achitate cu numerar sau cu cardul - se va intocmi NIR (pentru receptionarea bunurilor), decont de cheltuieli - pentru a se inregistra cheltuiala - si se va intocmi DP pentru plata decontului.
Bonurile fiscale achitate cu cardul - pentru respectarea prevederilor mentionate mai sus - se vor inscrie intr-un decont de cheltuieli, dar plata acestora se va face pe baza extrasului de banca, la fiecare data inscrisa in extras.
Sau le puteti gestiona conform regulilor dvs, dar cu respectarea prevederilor din Ghid.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Pentru cat timp este obligatoriu pastrarea rolei-jurnal pentru casa de marcatLoteria bonurilor fiscale - ianuarie 2019Noua corvoada pentru firme: costuri de administrare mai mariAchizitii de marfuri pe baza de bon fiscal. Pana in ce perioada poate fi solicitata factura?In declaratia 392 B se declara si achizitiile care au la baza doar BONURI FISCALE?Ultimele articole
E-Factura in relatia B2C: Cum sa procedati daca incasati sume prin transfer bancarDeclaratia 394. Bonurile fiscale SUB 100 euro vor fi trecute in D394?Bonul fiscal eronat. Poate fi corectat prin emiterea unui bon fiscal pe minus?Examen Consultant Fiscal 2025. 4 + grile pentru nota 10 la examen!Casa de marcat in 2025. PFA-urile au obligatia utilizarii caselor de marcat electronice?Articole similare
Marfa primita pe baza de aviz. Cum intocmim factura cu discount si NIR?Inventarierea creantelor si a datoriilor la sfarsit de an. Aspecte specificeFacturi clasice vs. Facturi electronice. Ce spune specialistulCompletarea plajei de facturi din declaratia 394Consultantul fiscal raspunde: Declaratia 394 si obligatiile privind plaja de facturiUltimele articole
Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesareE-Factura: Arhivarea facturilor se face in format PDF sau XML?Sunt deductibile bonurile fiscale cu valori mai mici de 100 euro?Fisa de magazie. Ce este, model si care este rolul unei fise de magazieCum se deconteaza cheltuielile cu combustibilul in cazul microintreprinderilor? Documente necesareArticole similare
Contract civil de prestari servicii incheiat cu o persoana fizica. Ce contributii se retin?Inregistrare CONTABILA pentru facturile de energie compensateAmbalaj primit gratuit. INREGISTRARI CONTABILEFonduri nerambursabile. Care sunt inregistrarile contabile?Studiu de caz: Cheltuieli deductibile in cazul transportului si a cazarii pentru clientiUltimele articole
Majorarea capitalului social din profit. Ce presupune si reglementari cheieBon fiscal. Cum sa procedati daca ati emis un bon fiscal eronat + note contabile de corectieCoasigurat sanatate. 2 modalitati prin care persoana FARA venituri poate fi asigurata la CASS + completarea D212SAF-T: Se poate transmite D406 fara a contine date despre stocuri?Ofertele de Paste sunt AICI! Reduceri de pana la 75% la titluri de fiscalitate si transport GRATUITArticole similare
Plan de masuri ANAF: Tratament fiscal diferentiat, in functie de comportamentul fiscal al contribuabiluluiDeclaratia informativa cod 394. Cum raportam achizitiile efectuate?SAF-T: Firme care au obligatia depunerii D406 la inceput de mai 2022Contribuabilii mijlocii. Criterii de selectie si procedura de administrare in anul 2016Noutati TVA. EXPLICATII si SOLUTII direct de la ANAF:Ultimele articole
Mijloace fixe. Cum sa le scoateti din evidenta + o MONOGRAFIE contabila utilaBon fiscal fara cod QR. Poate fi deductibil dupa data de 1 septembrie 2025?SAF-T si D406. Termenul de depunere este 30 septembrie sau 1 octombrie pentru luna august 2025?Garantie SGR in 2025. Ce trebuie sa stiti despre raportarea in D300 si codificarea SAF-TBon fiscal ANULAT. Mai trebuie declarat in D394? F4109 se depune in aceasta situatie?Articole similare
Planul de conturi 2013: Format de buzunar sau plansa de perete?Registrul Beneficiarilor Reali si inscrierea/radierea mentiunilor provizorii. Procedura a fost pusa in dezbatere publicaIntreprinderi legate, venituri sub 500.000 euro. Pot ramane ambele societati la plata impozitului micro?Criterii de evaluare a prejudiciului. Ce folosim pentru calculul prejudiciului?Comunicat MFP: Masuri fiscale dezbatute la BruxellesUltimele articole
Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari[PROCEDURA SPALAREA BANILOR] PreveNIRea si Combaterea Spalarii BanilorCum sa iti conectezi telefonul la televizor? 6 sfaturi utile30 de ani impreuna! O poveste de succes - Rentrop&Straton, liderul informatiilor specializate din RomaniaPachetul 2 de masuri fiscale. 8 modificari importante la Legea nr. 31/1990 privind societatileSfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA