Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cheltuieli de protocol administrator. In ce conditii se pot deduce?

17-Sep-2015
22956

In cazul urmator, se inregistreaza cheltuieli de protocol pentru administratorul firmei si un client al aceleiasi firme. Factura are la explicatii scris "masa servita conform BF". Pe BF este defalcat ce s-a consumat. Cheltuielile de protocol si TVA-ul sunt deductibile?

Da, ca si cheltuieli de protocol. Din punct de vedere fiscal, o definitie a cheltuielilor de protocol o regasim la pct. 39 din Titlul III al Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal. Potrivit acesteia, cheltuielile de protocol sunt cheltuieli ocazionate de acordarea unor cadouri, tratatii si mese partenerilor de afaceri, efectuate in scopul afacerii.

Din punctul de vedere al impozitului pe profit, in conformitate cu prevederile art. 21 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal, cheltuielile de protocol sunt deductibile in limita unei cote de 2% aplicate asupra diferentei rezultate dintre totalul veniturilor impozabile si totalul cheltuielilor aferente veniturilor impozabile, altele decat cheltuielile de protocol si cheltuielile cu impozitul pe profit.

Asadar, cheltuielile de protocol devin integral nedeductibile, daca societatea obtine pierdere.
TVA este deductibila in masura in care actiunile de protocol sunt realizate in scopuri legate de activitatea economica a companiei, insa potrivit art. 145 alin. (5) lit. b) din Codul fiscal, TVA nu este deductibila taxa datorata sau achitata pentru achizitiile de bauturi alcoolice si produse din tutun, cu exceptia cazurilor in care aceste bunuri sunt destinate revanzarii sau pentru a fi utilizate pentru prestari de servicii.

Daca se poate demonstra ca o masa la un restaurant, de exemplu, a fost achitata in scopul afacerii atunci TVA-ul este deductibil, bineinteles cu exceptia bauturilor alcoolice si a tutunului care desi intra in categoria cheltuielilor de protocol nu este deductibil Aceste achizitii se inregistreaza in contabilitate prin formula contabila:623= 4426.

Daca nu se poate demonstra o astfel de legatura, TVA-ul se colecteaza la sfarsitul lunii prin emiterea unei autofacturi.

La pct 33 din Normele metodologice, date in aplicare pentru art. 21 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal se fac urmatoarele precizari:

"33. Baza de calcul la care se aplica cota de 2% o reprezinta diferenta dintre totalul veniturilor si cheltuielile inregistrate conform reglementarilor contabile, la care se efectueaza ajustarile fiscale. Astfel, din cheltuielile totale se scad cheltuielile cu impozitul pe profit curent si amanat, cheltuielile de protocol, cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile, iar din totalul veniturilor se scad veniturile neimpozabile. In cadrul cheltuielilor de protocol, la calculul profitului impozabil, se includ si cheltuielile inregistrate cu taxa pe valoarea adaugata colectata potrivit prevederilor titlului VI din Codul fiscal, pentru cadourile oferite de contribuabil, cu valoare egala sau mai mare de 100 lei."

Conform principiilor ce deriva din legislatia nationala si din jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene, pentru aplicarea prevederilor art. 129 alin. (5) lit. a) din Codul fiscal este obligatia persoanei impozabile sa demonstreze ca serviciile acordate gratuit in cadrul actiunilor de protocol sunt realizate in scopuri legate de activitatea economica a acesteia.

Pentru a justifica efectuarea unor cheltuieli de protocol cu partenerii de afaceri, este recomandat ca responsabilul cu organizarea acestei actiuni sa intocmeasca un referat prin care motiveaza necesitatea acestei actiuni. Pe langa referatul respectiv mai puteti intocmi invitatii pentru partenerii de afaceri, procese verbale incheiate cu acestia, contracte incheiate, note de negociere, oferte. In referatul respectiv este recomandabil sa se mentioneze scopul actiunii, de exemplu:

- discutii privind imbunatatirea modului de derulare a contractelor deja existente;
purtarea tratativelor pentru continuarea derularii contractului incheiat pentru o anumita perioada de timp;
- extinderea afacerii pe noi piete de desfacere a produselor;
- mentinerea relatiilor comerciale;

Referatul respectiv trebuie supus aprobarii conducerii societatii pentru efectuarea cheltuielilor respective, confirmand astfel ca actiunea de protocol se desfasoara in scopul sustinerii activitatii economice.

Astfel, mesele de protocol se inregistreaza in contabilitate pe seama contului 623-analitic distinct protocol.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu, expert contabil

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici