Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Depasire plafon cheltuieli protocol. Care e tratamentul fiscal?

13-Oct-2014
15862
In randurile de mai jos, stabilim in ce masura colectarea TVA aferenta depasirii plafonului pentru cheltuielile de protocol conform Codului Fiscal se calculeaza in exercitiul financiar 2011, 2012, 2013, 2014. De asemenea, vom vedea care este modalitatea de calcul si care sunt conditiile.


D.p.d.v. al impozitului pe profit, cheltuielile de protocol, exclusiv TVA dedusa, se deduc limitat, conform prevederilor art. 21 alin. (3) lit. a) " Urmatoarele cheltuieli au deductibilitate limitata:
a) cheltuielile de protocol in limita unei cote de 2% aplicata asupra diferentei rezultate dintre totalul veniturilor impozabile si totalul cheltuielilor aferente veniturilor impozabile, altele decat cheltuielile de protocol si cheltuielile cu impozitul pe profit;". Aceste prevederi sunt aplicabile pentru intreaga perioada 2011 – 2014.

Spre deosebire de impozitul pe profit, tratamentul fiscal din punctul de vedere al TVA, aplicabil pentru anul 2011 si 2012, este diferit de cel aplicabil in anul 2013 si 2014.

Astfel, in anul 2011 si 2012, colectarea TVA pentru depasirea cheltuielilor de protocol s-a efectuat numai in situatia in care, pentru cheltuielile respective, s-a exercitat dreptul de deducere a sumei TVA deductibile inscrise in facturile emise de furnizori si prestatori (in cazul serviciilor de alimentatie publica: restaurant, cafenea, pizzerie, etc.).


in acest caz, suma TVA dedusa se regulariza prin colectarea TVA, la nivelul sumei TVA deduse pentru suma de depasea 2% calculata la impozitul pe profit. Colectarea TVA s-a efectuat prin emiterea unei autofacturi deoarece s-a considerat ca are loc o operatiune asimilata unei livrari de bunuri conform prevederilor art. (8) lit. f) si art. 129 alin. (5) lit. a) din Codul fiscal
. Emiterea autofacturii a fost impusa prin alineatul 2 al articolului 155 " Persoana inregistrata conform art. 153 trebuie sa autofactureze, in termenul prevazut la alin. (1), fiecare livrare de bunuri sau prestare de servicii catre sine." si punctul 70 alin. (3) din normele de aplicare:

" in cazul depasirii plafoanelor stabilite la pct. 6 alin. (15) pentru operatiunile prevazute la art. 128 alin. (8) lit. f) si art. 129 alin. (5) lit. a) din Codul fiscal, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal au obligatia sa intocmeasca autofactura conform prevederilor alin. (1) numai in scopuri de TVA. Autofactura va cuprinde la rubrica "Cumparator" informatiile de la alin. (1) lit. c), iar in cazul bunurilor/serviciilor acordate gratuit in cadrul actiunilor de protocol, sponsorizare, mecenat, in loc de denumirea si descrierea bunurilor livrate sau serviciilor prestate se poate mentiona, dupa caz: depasire plafon protocol, sponsorizare sau mecenat."


Determinarea depasirii cheltuielilor de protocol pentru anul 2011 si 2012 s-a efectuat doar la momentul intocmirii situatiilor financiare anuale, aspect reglementat prin alineatul (16) din normele de aplicare ale articolului 128 alin. (8) lit. f): " incadrarea in plafoanele prevazute la alin. (15) se determina pe baza datelor raportate prin situatiile financiare anuale. in cazul persoanelor impozabile care nu sunt obligate sa depuna situatii financiare anuale conform prevederilor legale, incadrarea in plafoanele prevazute la alin. (15) se determina pe baza datelor raportate prin declaratiile privind veniturile realizate. Nu se iau in calcul pentru incadrarea in aceste plafoane sponsorizarile, actiunile de mecenat sau alte actiuni prevazute prin legi, acordate in numerar, precum si bunurile pentru care taxa nu a fost dedusa. Depasirea plafoanelor constituie livrare de bunuri cu plata si se colecteaza taxa, daca s-a exercitat dreptul de deducere a taxei aferente achizitiilor care depasesc plafoanele. Taxa colectata aferenta depasirii se calculeaza si se include in decontul intocmit pentru perioada fiscala in care persoana impozabila a depus sau trebuie sa depuna situatiile financiare anuale sau, dupa caz, declaratiile privind veniturile realizate, respectiv in anul urmator celui in care au fost efectuate cheltuielile.

Astfel, evidenta cheltuielilor de protocol efectuate in anul 2011 si 2012 trebuia organizata pe conturi analitice distincte, din care, cheltuieli pentru care s-a exercitat dreptul de deducere si cheltuieli pentru care nu s-a exercitat acest drept, astfel incat, dupa calcularea sumei reprezentand depasirea cheltuielilor de protocol, sa se determine ponderea cheltuielilor pentru care s-a exercitat deducerea.

Incepand cu anul 2013, doar din punctul de vedere al TVA, nu se mai pune in discutie depasirea cheltuielilor de protocol constand in bunuri achizitionate pentru servirea partenerilor de afaceri (cafea, apa, sucuri, etc. ). Suma TVA deductibila aferenta achizitiei acestor produse este deductibila integral in situatia in care sunt indeplinite conditiile de la art. 145 alin. (2) si cerintele de la art. 146 din Codul fiscal.

Astfel, incepand cu anul 2013, exercitarea dreptului de deducere a TVA nu mai este conditionata de incadrarea in plafonul cheltuielilor deductibile la calculul impozitului pe profit reglementat la titlul II din Codul fiscal, la art. 21 alin. (3) lit. a) "Urmatoarele cheltuieli au deductibilitate limitata:

a) cheltuielile de protocol in limita unei cote de 2% aplicata asupra diferentei rezultate dintre totalul veniturilor impozabile si totalul cheltuielilor aferente veniturilor impozabile, altele decat cheltuielile de protocol si cheltuielile cu impozitul pe profit;".
Acest plafon trebuie luat in considerare numai la determinarea profitului impozabil, asa cum s-a procedat anterior anului 2013.

Din anul 2013 tratamentul fiscal al cheltuielilor de protocol d.p.d.v. al TVA s-a modificat radical in sensul ca se supune impozitarii cu TVA 24% doar diferenta care depaseste valoarea de 100 lei aferenta unui cadou oferit unui singur partener, persoana fizica, reprezentant al unei persoane juridice. Prin Codul fiscal
, cadoul este definit drept "unul sau mai multe bunuri oferite gratuit.". Valoarea diferentelor insumate, aferente cadourilor acordate in cadrul unei perioade fiscale de raportare, reprezinta operatiune asimilata unei livrari de bunuri efectuate cu plata. Pentru valoarea totala a depasirilor, persoana impozabila care a acordat cadourile respective trebuie sa emita o autofactura prin colecteaza TVA la o baza de impozitare a TVA reprezentata de diferenta dintre valoarea cadoului oferit si suma de 100 lei, dar numai daca, pentru cadoul respectiv s-a exercitat dreptul de deducere. in aceasta situatie, se considera ca livrarea de bunuri are loc in ultima zi lucratoare a perioadei fiscale in care bunurile au fost acordate gratuit, fara ca aceasta operatiune sa se efectueze la momentul intocmirii situatiilor financiare anuale, asa cum s-a procedat pentru anul fiscal 2011 si 2012.
Cadoul cu o valoare unitara sub 100 lei se incadreaza in categoria bunurilor de mica valoare reglementate prin art. 128 alin. (8) lit. f) din Codul fiscal
si acordarea acestora nu reprezinta livrare de bunuri, motiv pentru care nu se colecteaza TVA pentru acordarea acestora.
Pentru intreaga perioada 2011 – 2014, tratamentul fiscal si contabil pentru suma TVA colectata, autofacturata conform prevederilor legale mai sus mentionate, este urmatorul:

se inregistreaza in evidenta contabila prin formula 635/6588= 4427;
se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari;
se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 9 "Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota 24%";
cheltuiala este nedeductibila la determinarea profitului impozabil.


In alta ordine de idei, trebuie retinut faptul ca suma de 100 lei reglementata prin H.G. nr. 1.071 din 6 noiembrie 2012 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, publicata in M.Of. nr. 753 din 8 noiembrie 2012 se refera doar la cadourile oferite in cadrul actiunilor de protocol, fara a se referi la tratatiile efectuate in cazul unei astfel de actiuni, de exemplu, o masa la restaurant. Servirea mesei la restaurant nu poate fi de natura unui cadou deoarece se incadreaza in categoria serviciilor de alimentatie publica. in acest caz, servirea mesei la restaurant reprezinta o prestare de servicii efectuata cu titlu gratuit. in situatia in care aceste actiuni de protocol sunt realizate in scopuri legate de activitatea economica a persoanei impozabile, valoarea serviciilor respective nu reprezinta operatiune asimilata unei prestari de servicii cu plata conform prevederilor art. 129 alin. (5) lit. a) din Codul fiscal astfel incat sa fie obligatorie colectarea TVA prin emiterea unei autofacturi. Din acest motiv, pentru aceste servicii gratuite se exercita integral dreptul de deducere a TVA, fara ca suma TVA sa fie limitata la deducere in situatia depasirii plafonului in care aceste cheltuieli sunt deductibile la calculul impozitului pe profit. Suma TVA deductibila aferenta serviciilor prestate gratuit prin oferirea unei mese la restaurant nu poate fi dedusa in situatia in care nu se poate justifica faptul ca aceste cheltuieli sunt efectuate in legatura directa cu activitatea firmei care le-a inregistrat in evidenta contabila si fiscala.

Astfel, din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata, incepand cu anul 2013, valoarea serviciilor prestate gratuit in cadrul actiunilor de protocol nu mai este conditionata de plafonul cheltuielilor deductibile la calculul impozitului pe profit reglementat la titlul II din Codul fiscal, la art. 21 alin. (3) lit. a).


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici