
Raportul Special
realizat de specialisti
Noi impozite au fost introduse prin Legea nr. 290/2024 si Ordonanta de Urgenta nr. 156/2024, aducand schimbari semnificative pentru contribuabilii din domeniile respective. Este vorba despre obligatii suplimentare pentru institutiile de credit, sub forma unui impozit suplimentar pe cifra de afaceri, precum si pentru persoanele juridice care detin constructii, care vor fi supuse unui impozit pe constructii incepand cu 1 ianuarie 2025.
In acest context, ANAF actualizeaza, printr-un nou Proiect de Ordin, vectorul fiscal si completarea unor formulare specifice pentru a reflecta aceste modificari. Proiectul de Ordin pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal a fost pus in dezbatere publica.
Contribuabilii care sunt afectati de aceste reglementari trebuie sa fie atenti la modificarile aduse formularelor fiscale si sa respecte noile obligatii de declarare si plata, incepand cu anul 2025.
Asa cum este precizat si in Referatul de Aprobare, prin Legea nr.290/2024, pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, au fost aduse modificari si completari Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in sensul introducerii unui nou titlu - Titlul II 1 “Impozit suplimentar”.
Potrivit prevederilor art.46 1 “Impozit suplimentar pentru institutiile de credit”, institutiile de credit - persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit - persoane juridice straine datoreaza suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri.
Conform art.46 1 alin.(3) si (5) din Codul fiscal, impozitul suplimentar pentru institutiile de credit se declara si se plateste trimestrial si se administreaza de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
De asemenea, prin art.LXIV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.156/2024 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, au fost aduse modificari si completari Legii 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Potrivit art.LXV alin.(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.156/2024, impozitul pe constructii prevazut la Titlul X din Codul fiscal intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2025.
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Analiza financiara comparativa intreprinderea romaneasca in comparatie cu modelul nordamerican
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Prevederile art.496 din Codul fiscal reglementeaza categoriile de contribuabili care sunt obligate la plata impozitului pe constructii, respectiv:
- persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare;
- persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania;
- persoanele juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene.
Avand in vedere prevederile legale mentionate, este necesara completarea vectorului fiscal cu doua noi categorii de obligatii fiscale de declarare, cu caracter permanent, respectiv:
- impozitul suplimentar pentru institutiile de credit;
- impozitul pe constructii.
Totodata, este necesara completarea vectorului fiscal din declaratiile de inregistrare fiscala pe care trebuie sa le depuna contribuabilii care sunt obligati la plata acestor noi impozite, respectiv, formularul „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica” (010), formularul „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru contribuabilii nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente” (013) si formularul “Declaratie pentru inregistrarea/modificarea in mediu electronic a mentiunilor ulterioare inregistrarii fiscale, precum si pentru radierea inregistrarii fiscale” (700), precum si a instructiunilor de completare a acestora.
Pentru a vedea cum arata noile formulare 010, 013, 700, vezi:
Extras din Proiectul de Ordin:
Art. I Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1699/2021 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.1056 si 1056 bis din 4 noiembrie 2021, cu modificarile si completarile ulterioare, se completeaza dupa cum urmeaza:
1.La articolul 4, dupa litera p) se introduc doua noi litere, litera q) si litera r) cu urmatorul cuprins:
"q) impozitul suplimentar pentru institutiile de credit;
r) impozitul pe constructii."
2.Anexa nr.1 - formularul "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica" (010) se modifica si se inlocuieste cu formularul din anexa nr. 1 la prezentul ordin.
3. La anexa nr. 1, instructiunile de completare a formularului "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica" (010), sectiunea F "Date privind vectorul fiscal pentru alte impozite si taxe datorate", se completeaza dupa cum urmeaza:
a)dupa randurile 8.1 si 8.2 se introduc doua noi randuri, randul 9 si randul 10, cu urmatorul cuprins:
"Randul 9. Impozit suplimentar pentru institutiile de credit
Se marcheaza cu "X" de catre contribuabilii care, potrivit legii, au obligatia sa declare si sa plateasca acest impozit.
Randurile 9.1 si 9.2 se marcheaza cu "X", dupa caz, in functie de tipul modificarii: luare in evidenta sau scoatere din evidenta.
Atentie! Data luarii in evidenta si cea a scoaterii din evidenta se stabilesc conform prevederilor art.46 1 din Codul fiscal.
Randul 10. Impozit pe constructii
Se marcheaza cu "X" de contribuabilii care, potrivit legii, au obligatia sa declare si sa plateasca acest impozit.
Randurile 10.1 si 10.2 se marcheaza cu "X", dupa caz, in functie de tipul modificarii: luare in evidenta sau scoatere din evidenta.
Atentie! Data luarii in evidenta si cea a scoaterii din evidenta se stabilesc conform prevederilor titlului X "Impozitul pe constructii" din Codul fiscal."
4. Anexa nr.2 - formularul "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru contribuabilii nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente" (013) se modifica si se inlocuieste cu formularul din anexa nr. 2 la prezentul ordin.
5.La anexa nr. 2, instructiunile de completare a formularului "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru contribuabilii nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente" (013), sectiunea F "Date privind vectorul fiscal pentru alte impozite si taxe datorate", se completeaza dupa cum urmeaza:
a)dupa randurile 9.1 si 9.2 se introduc doua noi randuri, randul 10 si randul 11, cu urmatorul cuprins:
"Randul 10. Impozit suplimentar pentru institutiile de credit
Se marcheaza cu "X" de catre contribuabilii care, potrivit legii, au obligatia sa declare si sa plateasca acest impozit.
Randurile 10.1 si 10.2 se marcheaza cu "X", dupa caz, in functie de tipul modificarii: luare in evidenta sau scoatere din evidenta.
Atentie! Data luarii in evidenta si cea a scoaterii din evidenta se stabilesc conform prevederilor art.46 1 din Codul fiscal.
Randul 11. Impozit pe constructii
Se marcheaza cu "X" de contribuabilii care, potrivit legii, au obligatia sa declare si sa plateasca acest impozit.
Randurile 11.1 si 11.2 se marcheaza cu "X", dupa caz, in functie de tipul modificarii: luare in evidenta sau scoatere din evidenta.
Atentie! Data luarii in evidenta si cea a scoaterii din evidenta se stabilesc conform prevederilor titlului X "Impozitul pe constructii" din Codul fiscal."
6.Anexa nr.10 - formularul "Declaratie pentru inregistrarea/modificarea in mediu electronic a mentiunilor ulterioare inregistrarii fiscale, precum si pentru radierea inregistrarii fiscale" (700) se modifica si se inlocuieste cu formularul din anexa nr.3 la prezentul ordin.
7.La anexa nr.10, instructiunile de completare a formularului "Declaratie pentru inregistrarea/modificarea in mediu electronic a mentiunilor ulterioare inregistrarii fiscale, precum si pentru radierea inregistrarii fiscale" (700), sectiunea F "Date privind vectorul fiscal pentru alte impozite si taxe datorate", se completeaza dupa cum urmeaza:
a)dupa randurile 9.1 si 9.2 se introduc doua noi randuri, randul 10 si randul 11, cu urmatorul cuprins:
"Randul 10. Impozit suplimentar pentru institutiile de credit
Se marcheaza cu "X" de catre contribuabilii care, potrivit legii, au obligatia sa declare si sa plateasca acest impozit.
Randurile 10.1 si 10.2 se marcheaza cu "X", dupa caz, in functie de tipul modificarii: luare in evidenta sau scoatere din evidenta.
Atentie! Data luarii in evidenta si cea a scoaterii din evidenta se stabilesc conform prevederilor art.46 1 din Codul fiscal.
Randul 11. Impozit pe constructii
Se marcheaza cu "X" de contribuabilii care, potrivit legii, au obligatia sa declare si sa plateasca acest impozit.
Randurile 11.1 si 11.2 se marcheaza cu "X", dupa caz, in functie de tipul modificarii: luare in evidenta sau scoatere din evidenta.
Atentie! Data luarii in evidenta si cea a scoaterii din evidenta se stabilesc conform prevederilor titlului X "Impozitul pe constructii" din Codul fiscal."
Sursa: ANAF
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Controale ANAF. Studii de caz privind inspectiile fiscaleNoile modificari fiscale propuse de Guvern vor fi aplicate! Legea 296/2023 a fost publicata in MonitorANAF modifica D100 si D710, utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursaD100 si D710, modificate in urma schimbarilor fiscale introduse prin Legea 296/2023. De cand se utilizeaza formulareleEfectele noului impozit pe cifra de afaceri in functie de tipul firmei. In plus, val masiv de concedieri daca salariul minim creste la 1.900 leiUltimele articole
Impozitul suplimentar. Cum se calculeaza, cine este obligat sa il declare si studiu de caz practicControale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna augustProiect: Cum va fi inregistrat in contabilitate impozitul minim pentru firmele mariCodul Fiscal, modificat prin OUG 31/2024. Care sunt schimbarile in privinta impozitului micro, pe profit si TVATaxe 2024. Anumite persoane juridice vor plati IMPOZIT SUPLIMENTAR in 2024 si 2025, conform Legii 296/2023Articole similare
Noul formular 100. Fiti primii care afla cum se va completa!Declaratia 100 se schimba: Cum declari bonificatia de 10% pentru impozitul pe constructiiAveti nelamuriri in legatura cu impozitul pe constructii? Noi le clarificam!Impozitul pe constructii. Cum aplicam prevederile din Codul fiscal 2016?Impozitul pe constructii 2025. Ce schimbari au fost aduse prin OUG 21/2025Ultimele articole
Taxa pe stalp 2025. MONOGRAFIE contabila pentru inregistrarea impozitului in contabilitateImpozitul pe constructii 2025: cine il achita, cum se calculeaza + o speta utilaTaxa pe stalp 2025: Noile formulare 100 si 710, obligatorii pentru declararea impozituluiImpozitul pe constructii se declara in D100. Ai bifat si D700?Proiect: D100 si D710 modificate de ANAF, in contextul aplicarii impozitului pe constructiiArticole similare
Microintreprindere in 2025. Plafonul de 250.000 euro se verifica pe baza veniturilor de la 31 decembrie 2024Cum vor trece la impozit pe profit firmele care NU se mai incadreaza in plafonul de 250.000 euro al regimului microD112. ANAF actualizeaza formularul in conditile aparitiei OUG 156/2024Dividende distribuite in cursul anului 2024. Ce cota de impozitare se aplicaImpozitul pe dividende de 10% NU se aplica dividendelor distribuite INAINTE de 1 ianuarie 2025Ultimele articole
[EXEMPLU CALCUL] Actualizarea unei sume cu rata inflatiei, reglementari cheie si studiu de caz practicImpozitul pe constructii speciale 2025: reglementari, studii de cazTaxa pe stalp. Este OBLIGATORIE modificarea vectorului fiscal pana pe 31 MARTIE 2025?Vector fiscal. Este necesara actualizarea lui pentru contribuabilii OBLIGATI la plata impozitului pe constructiiDividende distribuite in 2024, incasate in 2025. Ce trebuie sa stiti despre CASSArticole similare
Societate nou infiintata fara salariati. Modificare VECTOR FISCALFirmele care raman in 2023 la regimul de impunere micro NU transmit optiunea la ANAF daca datele vectorului fiscal nu se modificaOrdinul 2578/2022: Formularele 010 si 700 au fost din nou modificate in contextul abrogarii impozitului specificComunicat ANAF: Sinteza noutatilor propuse prin Proiectul MFP de modificare a formularelor 010 si 070Venituri din consultanta. Cum procedam pentru calcul si declarare impozit pe profit?Ultimele articole
D101 in 2025. Cum sa procedeze firmele care NU au declarat pierderile fiscale in formularTaxa pe stalp. Este OBLIGATORIE modificarea vectorului fiscal pana pe 31 MARTIE 2025?VECTOR FISCAL. Este necesara actualizarea lui pentru contribuabilii OBLIGATI la plata impozitului pe constructiiTaxa pe stalp 2025. Contribuabilii care au aceasta obligatie trebuie sa modifice vectorul fiscalSchimbare VECTOR FISCAL: ANAF face modificari din oficiu daca firmele nu depun D700 la timpSfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA