Aplicarea obligatorie a platii defalcate a TVA trebuie eliminata, fiind vorba despre un sistem care este departe de a fi perfect, atrag atentia reprezentantii EY Romania, intr-un comunicat de presa recent.
"Sistemul de plata defalcata a TVA este departe de a fi perfect, dar in momentul de fata este in vigoare. Exista in prezent discutii pentru modificarea lui, in sensul aplicarii doar in cazul firmelor care intra in insolventa, in faliment sau cu 'istoric fiscal incoerent'. EY Romania sustine eliminarea aplicarii obligatorii a platii defalcate a TVA sau implementarea unor masuri alternative: amanarea obligativitatii platii defalcate a TVA pana la 1 ianuarie 2019 sau aplicarea optionala intr-o forma simplificata. Totusi, decizia imbunatatirii sistemului actual ar trebui luata cat mai repede, pentru a permite contribuabililor adaptarea la noile reguli", explica Alex Milcev, partener si lider al Departamentului de asistenta fiscala si juridica, EY Romania, citat de Agerpres.
Conform analizei de specialitate, adaptarea la cerintele sistemului de plata defalcata a TVA mareste timpul de lucru al Departamentului financiar, in functie de complexitatea operatiunilor.
"Pana la finalul perioadei de tranzitie, aplicarea sistemului necesita multa munca suplimentara si poate creste riscul de eroare (acest risc e direct proportional cu numarul de plati si incasari). De exemplu, facturile primite de la furnizorii care aplica plata defalcata a TVA sunt extrase si platite manual, in prezent. Erorile sunt sanctionate aspru, astfel ca e nevoie de multa atentie", se arata in acelasi document.
Totodata, sursa citata aminteste ca un punct vulnerabil este reprezentat de faptul ca tranzactiile prin contul de trezorerie necesita prezenta fizica la sediul acestor institutii, deoarece functionalitatile online nu sunt disponibile.
In opinia specialistului EY Romania, citat de Agerpres, angajati ai departamentului de profil din companie au constatat, in timp ce asteptau la coada la sediile trezoreriei, ca nu puteau fi eliberate extrase de cont sau nu a putut fi acceptata depunerea de numerar de catre un contribuabil.
"Motivul invocat a fost similar cu cel invocat si de contribuabili: trezoreriile nu sunt pregatite", a punctat Milcev.
In ceea ce priveste retragerea banilor din contul de TVA, EY Romania precizeaza: "(...) nu am reusit sa testam respectarea termenului de 3 zile lucratoare pentru aprobarea transferului de sume din contul de TVA in contul curent. in cazul contribuabililor care doresc sa plateasca datorii fara TVA (e.g. credite, facturi primite de la furnizori externi fara TVA), sumele din contul de TVA sunt indisponibile. Astfel, in cazul contribuabililor cu resurse financiare limitate, poate fi necesara accesarea unei linii de credit, atragand costuri suplimentare. Este necesara o analiza temeinica a fluxurilor de numerar inainte de aplicarea platii defalcate a TVA. In urma acestei analize, pot fi anticipate costurile de finantare suplimentare sau lipsa de lichiditati".
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Pe de alta parte, potrivit sursei citate, cel putin o parte dintre banci sunt pregatite, in sensul ca se trimit atentionari catre contribuabil privind fondurile insuficiente din contul de TVA, insotita de instructiuni privind alimentarea acestuia cu sumele disponibile in contul curent.
Se reaminteste, de asemenea, ca luni, premierul Mihai Tudose a declarat ca, in privinta TVA split, se va tine cont de anumite propuneri ale patronatelor si se va interveni cu amendamente in Parlament, afirmand ca masura ar urma sa vizeze, in primul rand, firmele aflate in insolventa si faliment. De asemenea, oficialul a spus ca se are in vedere introducerea unui sistem de premiere.
Premierul a precizat ca ministrul de Finante ar urma sa prezinte modificarile privind TVA split la inceputul saptamanii viitoare.
Din datele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) reiese ca, la inceputul saptamanii trecute, 590 de firme din Bucuresti au beneficiat de indrumare referitoare la plata defalcata a TVA, in cadrul unor intalniri organizate de catre Directia Generala Regionala a Finantelor Publice, subliniaza Agerpres.
De asemenea, scrie aceeasi sursa, mai putin de 300 de firme au aplicat pentru mecanismul platii defalcate a TVA, pana in data de 10 octombrie, potrivit unor surse din ANAF.
Guvernul a decis, in luna august, introducerea platii defalcate a TVA in mod obligatoriu pentru toate firmele, de la 1 ianuarie 2018. Masura se aplica optional de la 1 octombrie 2017.
Cu toate acestea, ulterior, senatorii au votat, in cadrul sedintei Comisiei de buget-finante, un amendament prin care plata defalcata a TVA ar urma sa se aplice doar companiilor care semneaza contracte cu statul, iar pentru restul masura sa devina optionala.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Split TVA. Ce obligatii avem la incasarea unei facturi cu scadenta la 60-90 zile?Senatul a adoptat Legea privind split TVA. Cui se aplica noile modificari?Ce avantaje vor avea contribuabilii care opteaza pentru PLATA DEFALCATA a TVA de la 1 octombrie 2017?Noi reglementari privind ordinul de plata pentru trezoreria statului. Un nou ordin de plata - Ordinul de plata multiplu electronicNoi reglementari privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare si a raportarilor contabile anualeUltimele articole
Sectiune noua pe portalul ANAF -Schimbul automat de informatii in domeniul impozitelor directeImpozite REDUSE pentru firme, conform OUG 153/2020. Termene pentru depunerea declaratiilor aferenteDe la finalul lunii noiembrie 2021 contribuabilii pot accesa CHAT - un nou serviciu electronic al ANAFDefinitivarea impozitului pe profit aferent anului 2020. Aplicarea de bonificatii si scaderea costului de achizitie al caselor de marcatOrdinul 4072/2020. ANAF a modificat modelul si continutul formularului 101Articole similare
Raportare in noua declaratie 394: Facturi emise catre PF si PJ pentru care s-au emis si bonuri fiscaleFacturare transport persoane. Obligatia de a plati TVADeclaratia 394 iulie 2016 si facturi primite de la agentiile de turism. Cum completam D 394?Anularea codului de TVA. Cum procedam privind regularizarea facturilor?Caz practic: Sistemul TVA la incasare. Avansuri incasate din 2012Ultimele articole
Declaratia 394. Mai depui D394 daca NU ai avut tranzactii?E-Factura: Bonurile fiscale SUB si PESTE 100 euro trebuie transmise prin sistem? Care sunt exceptiileE-Factura. Daca si in ce conditii se transmit in sistem facturile simplificateNotificarea pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare trebuie depusa de contribuabili pana pe 20 iulie 2021Noutati privind TVA la incasare. Legislatia aferenta a fost modificata in luna MARTIE 2021Articole similare
Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 ianuarie 2017Loteria bonurilor fiscale pentru luna martie: Cine sunt castigatorii?E-Factura: Cine are obligatia depunerii autofacturii in sistemCat a extras guvernul Ponta din economie prin taxele noi in semestrul I?Prorogarea termenului de declarare pentru anumite operatiuni din Formularul 394, anuntata de ANAFUltimele articole
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025Amanet. ANAF incepe verificari ample la casele de amanet. Peste 3.700 de firme sunt in vizorSAF-T si D406 in 2025. Ce verificari trebuie sa faceti inainte sa raportati in SAF-TNotificarea 800. Cand apare obligatia in relatia cu e-Factura + completarea corecta a formularuluiFacturi lipsa din RO e-Factura. Ce sa faci daca nu ajung la timpArticole similare
Proiectul cu procedura privind SPLIT TVA si conditiile de aprobare a transferului din contul de TVA a fost publicatSPLIT TVA sau plata defalcata. Principalele contraventii si sanctiunile aferentePetitie Stop SPLIT TVA, initiata de Consiliul National al IMM-urilorSPLIT TVA 2018. Ce formular pregateste ANAFDeclaratia 101 pentru 2017 are termen de depunere 25 martieUltimele articole
Proiect ANAF: Conturile de SPLIT TVA ale firmelor, poprite pentru datorii catre statSPLIT TVA - Ce facilitati au cei ce opteaza pentru aplicarea sistemului si cum mai pot renunta ulterior?Societate aflata in stare de insolventa. Cum se plateste TVA-ul?Actele normative cu incidenta in materie fiscala in perioada 13-28 februarie 2018De la 01 martie anumiti contribuabili vor aplica obligatoriu SPLIT TVA. Ce obligatii vor avea dupa aceasta data?Articole similare
Taxarea inversa se aplica pentru noi operatiuni din 2016Romania "se lauda" cu cele mai multe falimente, din regiune, in 2012OMFP 3609/2016: Organizarea activitatii de administrare mari contribuabiliReducerea impozitului specific pe perioada Starii de Urgenta. Studiu de cazCabinet de INSOLVENTA. Ce reguli se aplica privind semnarea bilantului de lichidare?Ultimele articole
Cum va arata pachetul 2 de masuri fiscaleCe se intampla cu datoriile unei firme in falimentCriteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFSAF-T in 2025. Noi entitati vor fi SCUTITE de la obligatia depunerii D406Procedura de aplicare a amnistiei fiscale, modificata din nou prin Ordinul 6438/2024. Ce schimbari intra in vigoareSfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA