Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

EY Romania considera Split TVA departe de a fi perfect si cere eliminarea aplicarii obligatorii a acestuia

17-Oct-2017
2048

Aplicarea obligatorie a platii defalcate a TVA trebuie eliminata, fiind vorba despre un sistem care este departe de a fi perfect, atrag atentia reprezentantii EY Romania, intr-un comunicat de presa recent.

"Sistemul de plata defalcata a TVA este departe de a fi perfect, dar in momentul de fata este in vigoare. Exista in prezent discutii pentru modificarea lui, in sensul aplicarii doar in cazul firmelor care intra in insolventa, in faliment sau cu 'istoric fiscal incoerent'. EY Romania sustine eliminarea aplicarii obligatorii a platii defalcate a TVA sau implementarea unor masuri alternative: amanarea obligativitatii platii defalcate a TVA pana la 1 ianuarie 2019 sau aplicarea optionala intr-o forma simplificata. Totusi, decizia imbunatatirii sistemului actual ar trebui luata cat mai repede, pentru a permite contribuabililor adaptarea la noile reguli", explica Alex Milcev, partener si lider al Departamentului de asistenta fiscala si juridica, EY Romania, citat de Agerpres.

Conform analizei de specialitate, adaptarea la cerintele sistemului de plata defalcata a TVA mareste timpul de lucru al Departamentului financiar, in functie de complexitatea operatiunilor.

"Pana la finalul perioadei de tranzitie, aplicarea sistemului necesita multa munca suplimentara si poate creste riscul de eroare (acest risc e direct proportional cu numarul de plati si incasari). De exemplu, facturile primite de la furnizorii care aplica plata defalcata a TVA sunt extrase si platite manual, in prezent. Erorile sunt sanctionate aspru, astfel ca e nevoie de multa atentie", se arata in acelasi document.

Totodata, sursa citata aminteste ca un punct vulnerabil este reprezentat de faptul ca tranzactiile prin contul de trezorerie necesita prezenta fizica la sediul acestor institutii, deoarece functionalitatile online nu sunt disponibile.

In opinia specialistului EY Romania, citat de Agerpres, angajati ai departamentului de profil din companie au constatat, in timp ce asteptau la coada la sediile trezoreriei, ca nu puteau fi eliberate extrase de cont sau nu a putut fi acceptata depunerea de numerar de catre un contribuabil.

"Motivul invocat a fost similar cu cel invocat si de contribuabili: trezoreriile nu sunt pregatite", a punctat Milcev.

In ceea ce priveste retragerea banilor din contul de TVA, EY Romania precizeaza: "(...) nu am reusit sa testam respectarea termenului de 3 zile lucratoare pentru aprobarea transferului de sume din contul de TVA in contul curent. in cazul contribuabililor care doresc sa plateasca datorii fara TVA (e.g. credite, facturi primite de la furnizori externi fara TVA), sumele din contul de TVA sunt indisponibile. Astfel, in cazul contribuabililor cu resurse financiare limitate, poate fi necesara accesarea unei linii de credit, atragand costuri suplimentare. Este necesara o analiza temeinica a fluxurilor de numerar inainte de aplicarea platii defalcate a TVA. In urma acestei analize, pot fi anticipate costurile de finantare suplimentare sau lipsa de lichiditati".

Pe de alta parte, potrivit sursei citate, cel putin o parte dintre banci sunt pregatite, in sensul ca se trimit atentionari catre contribuabil privind fondurile insuficiente din contul de TVA, insotita de instructiuni privind alimentarea acestuia cu sumele disponibile in contul curent.

Se reaminteste, de asemenea, ca luni, premierul Mihai Tudose a declarat ca, in privinta TVA split, se va tine cont de anumite propuneri ale patronatelor si se va interveni cu amendamente in Parlament, afirmand ca masura ar urma sa vizeze, in primul rand, firmele aflate in insolventa si faliment. De asemenea, oficialul a spus ca se are in vedere introducerea unui sistem de premiere.

Premierul a precizat ca ministrul de Finante ar urma sa prezinte modificarile privind TVA split la inceputul saptamanii viitoare.

Din datele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) reiese ca, la inceputul saptamanii trecute, 590 de firme din Bucuresti au beneficiat de indrumare referitoare la plata defalcata a TVA, in cadrul unor intalniri organizate de catre Directia Generala Regionala a Finantelor Publice, subliniaza Agerpres.

De asemenea, scrie aceeasi sursa, mai putin de 300 de firme au aplicat pentru mecanismul platii defalcate a TVA, pana in data de 10 octombrie, potrivit unor surse din ANAF.

Guvernul a decis, in luna august, introducerea platii defalcate a TVA in mod obligatoriu pentru toate firmele, de la 1 ianuarie 2018. Masura se aplica optional de la 1 octombrie 2017.

Cu toate acestea, ulterior, senatorii au votat, in cadrul sedintei Comisiei de buget-finante, un amendament prin care plata defalcata a TVA ar urma sa se aplice doar companiilor care semneaza contracte cu statul, iar pentru restul masura sa devina optionala.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici