Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

In 2016 sunt valabile alte trei noi situatii in care puteti fi declarat inactiv!

18-Aug-2016
2221

Incepand cu acest an, Codul de Procedura Fiscala (Legea 207/2015) introduce trei noi situatii in care contribuabilul/platitorul persoana juridica sau orice entitate fara personalitate juridica poate fi declarat inactiv si ii sunt aplicabile prevederile din Codul Fiscal privind efectele inactivitatii, respectiv:


- durata de functionare a societatii este expirata;
- societatea nu mai are organe statutare;
- durata detinerii spatiului cu destinatia de sediu social este expirata.

Trebuie sa verificati daca mentiunile referitoare la sediu, durata functionarii societatii sau organele staturare inscrise la Registrul Comertului sunt actualizate.

Intre ANAF si Registrul Comertului exista o comunicare interinstitutionala si, prin urmare, autoritatile fiscale primesc, periodic, informatii referitoare la situatia societatilor.

In cazul in care ati fost notificat, trebuie sa remediati situatiile semnalate in maxim 30 de zile de la comunicare, in caz contrar deveniti inactiv si va este anulat codul de TVA. Daca astfel de situatii apar din eroarea ANAF (comunicare defectuoasa intre bazele de date ale institutiilor publice), atunci se anuleaza decizia de declarare a contribuabilului /platitorului ca inactiv.

Aceste trei situatii se adauga la cele patru care erau prevazute si pana in acest an, respectiv:


- contribuabilul nu isi indeplineste, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege;
- se sustrage controalelor efectuate de organul fiscal prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
- organul fiscal constata ca, contribuabilul nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat;
- contribuabilul este in inactivitate temporara inscrisa la Registrul Comertului.

Consecintele fiscale ale declararii unui contribuabil inactiv

Conform Codului Fiscal, inactivitatea fiscala atrage anularea codului de TVA, cu consecinte asupra deducerii taxei si ajustare a TVA aferenta mijloacelor fixe existente la data declararii inactivitatii. De asemenea, contribuabilul declarat inactiv isi pierde si dreptul de deducere a cheltuielilor realizate pe toata perioada cat este inactiv fiscal. in acelasi timp, sunt afectati si partenerii de afaceri pentru ca, la randul lor, acestia pierd dreptul de-a deduce cheltuielile si TVA de pe facturile primite de la un furnizor inactiv fiscal. Fie din lipsa de informatii, fie din eroare, cei care ajung sa piarda codul de TVA trebuie sa indeplineasca atat obligatiile de-a fi reactivati fiscal prin remedierea problemelor care au dus la aceasta situatie cat si pe cele de-a se reinregistra in scopuri de TVA, parcurgand procedura care implica depunerea formularului 088.

Reamintim ca formularul 088 si procedura au fost modificate si se aplica, in noua forma, de la 1 august 2016. Depunerea formularului 088 inseamna o evaluare din partea autoritatii fiscale a riscului fiscal (mic, mediu, mare) care este secreta si in urma careia, exista posibilitatea de-a nu se reprimi codul de TVA.

Procedurile de inactivare/reactivare se regasesc in OPANAF 3846/2015.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016