Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Intreprindere individuala. Cum se completeaza corect Registrul-inventar?

02-Nov-2015
13478

In analiza urmatoare, discutam despre o firma careia, in urma unui contol, i se cere registrul-inventar completat la zi. Conform legislatiei acesta se completeaza la inceputul activitatii, la sfarsitul exercitiului financiar, precum si cu ocazia incetarii activitatii, dar nu la zi.

I.I. este platitoare de TVA , determinarea venitului net in sistem real, presteaza servicii agricole cu o combina. Ce se completeaza in Registru Inventar pentru o intreprindere individuala avand in vedere noile modificari de la 1 martie?

Firma are urmatoarele solduri finale la 26.10:
1. Credit bancar pe termn lung 29192.4
2. Utilaj combina 116022.64
3. Amortizare utilaj 18128.54
4. Stocuri de Combustibil si alte consumabile1456.53
5. Clienti 4987.08


6. TVA 965.21
7. Sume dat asociatilor 7628.71
8. Subventii pt investitii 68054.13
9. Conturi la banci 1127.96
10. Casa 839.81
Toate aceste valori trebuie completate in registru? Ar trebui detaliate stocurile pe fiecare articol? Se inregistreaza toate elementele de activ si pasiv la fel ca in contabilitatea in partida dubla?

Intr-adevar, conform capit. II pct. 8 din Reglementarile contabile privind contabilitatea in partida simpla, aprobate prin OMFP 170/2015 persoanele fizice care desfasoara activitati independente autorizate au obligatia sa efectueze inventarierea la inceputul activitatii, cel putin o data pe an si la incetarea activitatii. Prin urmare, inventarierea nu este obligatorie la sfarsitul anului/execitiului financiar, ci cel putin o data pe an, astfel ca nu va puteti opune eficient solicitarii organelor de inspectie fiscala in privinta completarii "la zi" a registrului-inventar (avand oricum obligatia sa cooperati conform art. 106 din Codul de procedura fiscala), iar inventarierea astfel realizata va fi putea fi considerata suficienta pentru anul 2015 (adica nu veti mai fi obligat sa efectuati o alta inventariere la 31 decembrie 2015).

Potrivit capit. III pct. 13 si capit. V din Reglementarile amintite, registrul-inventar serveste ca document contabil de inrtegistrare a elementelor de natura activelor si datoriilor inventariate (elementele patrimoniale, creantele si datoriile), iar conform capit. II pct. 9 elementele patrimoniale sunt bunurile si drepturile care contribuie la activitatea persoanei care conduce contabilitatea in partida simpla, adica mijloace fixe, stocuri, programe informatice, brevete, licente, marci comerciale, drepturi si active similare.

In cazul prezentat, intreprinderea individuala ce conduce contabilitatea in partida simpla va completa in registrul-inventar elementele patrimoniale (adica mijloacele fixe – combina la valoarea de inventar/de achizitie si nu la valoarea ramasa, stocurile – de combustibil si alte consumabile), creantele (clientii) si datoriile (creditul bancar pe termen lung, TVA-ul de plata, sumele datorate asociatilor, subventiile pentru investitii). Disponibilul (banca si casa) nu este obligatoriu de trecut in registru, nefiind nici creanta, nici element patrimonial (bunuri ori drepturi).


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa - Economist

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016