Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Marfa primita cu aviz, factura neprimita

09-Iun-2011
25398

Intrebare:

Daca am primit marfa cu aviz, iar furnizorul nu emite factura fiscala, putem face

autofacturare? Precizez ca marfa a fost platita in avans pentru care ne-a emis factura de avans. Marfa se deterioreaza si avem client sa o vindem. Care este reglementarea fiscala ce-mi da drept sa o inregistrez? Pot sa fac autofacturare?

Raspuns:

Avand in vedere faptul ca furnizorul bunurilor este persoana impozabila stabilita in Romania, firma dvs. nu poate emite autofactura, asa ar fi procedat in cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri pentru care furnizorul intracomunitar nu a emis factura. Emiterea autofacturii este reglementata prin art. 155 1 "Alte documente" alin. (1) care impune emiterea autofacturii doar in situatiile reglementate in mod expres prin:

- art. 150 alin. (2) - (4) si (6) care se refera la:

- achizitia serviciilor pentru care se aplica regimul de taxare inversa in baza regulii generale de taxare de la art. 133 alin. 2;

- achizitia de bunuri in cadrul unei operatiuni triunghiulare

- achizitia intracomunitara a bunurilor prin reprezentant fiscal.

- art. 151 care se refera la achizitiile intracomunitare de bunuri.

Fiind persoana impozabila romana, f urnizorul bunurilor este obligat sa respecte legislatia fiscala din Romania privind emiterea facturilor, fara a permite cumparatorului sa emita autofactura. In acest context, trebuie sa verificati mentiunea inscrisa pe factura emisa de catre furnizor cu ocazia incasarii avansului deoarece este posibil ca furnizorul sa fi emis factura inainte de livrarea bunurilor, fara sa inscrie mentiunea "avans". O astfel de situatie este permisa prin art. 1342 "Exigibilitatea pentru livrari de bunuri si prestari de servicii" alin. (2) prin care se reglementeaza faptul ca exigibilitatea poate interveni in urmatoarele 2 momente inainte de faptul generator (livrarea bunurilor):

- la data emiterii unei facturi, inainte de data la care intervine faptul generator;

- la data la care se incaseaza avansul, pentru platile in avans efectuate inainte de data la care intervine faptul generator.

In situatia in care furnizorul a inscris pe factura emisa denumirea bunurilor comandate, la livrarea a-cestora ulterior emiterii facturii nu trebuie sa mai emita o noua factura.

In situatia in care furnizorul a inscris pe factura mentiunea "avans", la livrarea efectiva a bunurilor este obligat sa regularizeze operatiunea prin stornarea facturii emise pentru avans si emiterea unei alte facturi pentru bunurile livrate in care inscrie denumirea bunurilor, pretul unitar, valoarea totala a acestora si TVA colectata. Regularizarea facturii de avans trebuie efectuata chiar daca efectul fiscal este zero, adica baza de impozitare si suma TVA colectata aferenta avansului este egala cu baza de impozitare si suma TVA aferenta bunurilor livrate.

Totusi, trebuie sa aveti in vedere faptul ca in lipsa facturii emise de catre furnizor se poate efectua receptia bunurilor primite doar pe baza informatiilor care pot fi preluate din contract, comanda, aviz si orice alt document din care rezulta specificatia bunurilor, cantitatea si pretul unitar al acestora.

Asa cum este reglementat prin O.M.F.P. nr. 3512 din 27 noiembrie 2008

privind documentele financiar-contabile, formularul "Nota de receptie si constatare de diferente", cod 14-3-1A este un document justificativ de inregistrare in contabilitate intocmit fie pe baza facturii, fie pe baza avizului, fie pe baza oricarui alt document. Pentru a avea calitatea de document justificativ, trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii:

1) denumirea firmei dvs.;

2) denumirea, numarul si data (ziua, luna, anul) intocmirii;

3) numarul facturii sau a avizului de insotire al marfii sau a oricarui alt document;

4) numarul curent;

5) denumirea bunurilor receptionate;

6) unitatea de masura si cantitatea preluata din documentele care insotesc bunurile;

7) cantitatea receptionata, pretul unitar si valoarea;

8) numele, prenumele si semnatura membrilor comisiei de receptie;

9) data primirii in gestiune si semnatura gestionarului;

Pentru marfurile comercializate cu amanuntul, formularul "Nota de receptie si constatare de diferente" trebuie sa mai cuprinda si urmatoarele informatii:

1) pretul de achizitie al cantitatii receptionate;

2) adaosul comercial unitar si total;

3) pretul de achizitie unitar plus adaosul comercial;

4) valoarea la pret de vanzare, inclusiv TVA.

In aceasta situatie bunurile receptionate, inregistrate in evidenta contabila pot fi comercializate catre diversi clienti chiar daca nu s-a primit factura din partea furnizorului.

Inregistrarea contabila a bunurilor receptionate pentru care nu s-a primit factura furnizorului este reglementata prin O.M.F.P. nr. 3055 din 29 octombrie 2009 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene.

Valoarea bunurilor receptionate pe baza de aviz se tine cu ajutorul contului 408 "Furnizori - facturi nesosite" prin formula contabila:

371 Marfuri = %

408 Furnizori - facturi nesosite

378 Adaos commercial

4428 TVA neexigibila

Ca regula generala, contul 408 "Furnizori - facturi nesosite" functioneaza astfel:

Debit

Credit

- valoarea facturii sosite in corespon-denta cu contul 401 sau 404.

- valoarea bunurilor aprovizionate si receptionate fara factura in corespondenta cu contul de bunuri (371, 303, 213, etc.)

Soldul creditor al contului 408 se inchide doar dupa primirea facturii emise de catre furnizor.

In concluzie, marfa poate fi receptionata si apoi vanduta, fara ca cele doua operatiuni sa fie conditionate de primirea facturii din partea furnizorului sau de emiterea unei autofacturi.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016