Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PFA profesie liberala. Cum facem amortizarea deductibila pentru un autovehicul?

10-Ian-2014
24649

Amortizarea pentru autovehicule aplica in 2014 regulile care s-au modificat inca din luna februarie a anului trecut. Vom stabili cum va proceda o persoana fizica autorizata (PFA) - profesie liberala care organizeaza contabilitatea in partida simpla si care a achizitionat in aprilie 2012 un autoturism in valoare de 142.000 lei.


PFA nu este platitoare de TVA, astfel ca intreaga valoare a autoturismului a intrat pe mijlocul fix. Amortizarea s-a stabilit pe 4 ani (48 luni). In 2012 a inregistrat o amortizare de 2.958 lei lunar.

Incepand cu februarie 2013, amortizarea a fost limitata la 1.500 lei. Avand in vedere ca PFA nu are angajati, cel care detine PFA obtine veniturile, iar automobilul este utilizat exclusiv pentru activitatea economica, vom stabili care este valoare amortizarii lunare fiscale (2.958 lei sau cea plafonata la 1.500 lei).

Toate celelate cheltuieli (asigurare, combustibil, rovigneta) sunt tratate 100% deductibil.


La art. 48 alin. (4) litera c) din Codul fiscal se prevede faptul ca amortizarea, pentru a fi deductibila la calculul venitului impozabil pentru activitatile independente (deci, si pentru profesii liberale), trebuie sa indeplineasca conditiile stabilite la titlul II Impozit pe profit, respectiv cele prevazute la art. 24 din Codul fiscal.
 
La art. 24 din Codul fiscal sunt stabilite conditii ferme pentru determinarea amortizarii fiscale (a amortizarii deductibile).

Astfel, prin OG 8/2013 pentru modificarea si completarea Codului fiscal, ale carei prevederi au intrat in vigoare la data de 01.02.2013, s-au adus urmatoarele doua completari ale alin. (11) din art. 24:

"(11 indice 1) Prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (1) pct. 33 si 34, pentru mijloacele de transport persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite in Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, cheltuielile cu amortizarea sunt deductibile, pentru fiecare, in limita a 1.500 lei/luna. Pentru aceste mijloace de transport nu se aplica prevederile alin. (11) lit. f).

(11 indice 2) Alin. (11 indice 1) se aplica inclusiv pentru mijloacele de transport persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, achizitionate/produse anterior datei de 1 februarie 2013, pentru cheltuielile cu amortizarea stabilite in baza valorii fiscale ramase neamortizate la aceasta data."
 
Insa, incepand cu data de 01.06.2013, noul alineat (11^1), introdus prin OG 8/2013, a fost modificat prin Legea 168/2013, avand la ora actuala urmatorul cuprins:


"(11 indice 1) Prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (1) pct. 33 si 34, pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite in Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, cheltuielile cu amortizarea sunt deductibile, pentru fiecare, in limita a 1.500 lei/luna. Pentru aceste mijloace de transport nu se aplica prevederile alin. (11) lit. f). Sunt exceptate situatiile in care mijloacele de transport respective se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:

1. vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
2. vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii, precum si pentru test drive si pentru demonstratii;
3. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
4. vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchiriere catre alte persoane, transmiterea dreptului de folosinta, in cadrul contractelor de leasing operational sau pentru instruire de catre scolile de soferi."
 
Din temeiurile legale citate mai sus rezulta urmatoarele concluzii in ceea ce priveste amortizarea fiscala:


- in perioada 01 februarie 2013 - 31 mai 2013 nu erau specificate exceptiile in care trebuiau sa se incadreze autovehiculele pentru a beneficia de deductibilitate integrala a amortizarii, deci in aceasta perioada, pentru toate vehiculele cu acele caracteristici (pana la 9 locuri) amortizarea deductibila se limita la 1.500 lei lunar;
- de la 01 iunie 2013 au fost introduse 4 exceptii exhaustive (fara posibilitatea de a fi extinse, deci, interpretate in sens limitativ) pe care trebuie sa le indeplineasca autoturismele pentru a avea amortizarea totala deductibila fiscal;
- aceste conditii sunt: autovehicule utilizate pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat; utilizate de agentii de vanzari si de achizitii, precum si pentru test drive si pentru demonstratii; utilizate pentru transportul de persoane cu plata (pentru turism), inclusiv pentru serviciile de taximetrie; utilizate pentru prestarea de servicii cu plata (de exemplu pentru mutari mobila, transport marfa pentru terti contra cost), inclusiv pentru inchiriere catre alte persoane (cu titlu oneros), transmiterea dreptului de folosinta, in cadrul contractelor de leasing operational sau pentru instruire de catre scolile de soferi;
- asadar, pentru un autorism utilizat pentru orice alta activitate decat cele 4 prevazute de alin. (11^1) al art. 24 din Codul fiscal, amortizarea fiscala va fi calculata doar in limita a 1.500 lei lunar;
- din prezentarea activitatii desfasurate de dvs. mentionati ca sunteti profesie liberala (aceasta poate fi: avocatura, contabilitate, arhitectura, servicii medicale, audit), dar nici o astfel de activitate liberala nu este prevazuta intre cele 4 exceptii (urgenta, paza, curierat; vanzari; transport persoane si taxi; inchirieri, leasing, scoala de soferi);
- conditia de "vehicul utilizat exclusiv in activitati economice" este valabila doar pentru deducerea TVA (ceea ce la dvs. nu este cazul) si pentru deducerea integrala a cheltuielilor legate de autovehiculul respectiv (in afara de amortizare, unde avem doar cele 4 conditii), cum ar fi: combustibil, asigurare, reparatii, taxe de drum etc., asa cum este prevazut la art. 48 alin. 7 litera (1^1) din Codul fiscal si la punctul 39^1 din normele de aplicare.

Asadar, in situatia prezentata la inceput, amortizarea fiscala (ce va fi scazuta din venitul net impozabil), incepand cu data de 01 februarie 2013, este de 1.500 lei lunar si nu de 2.958 lei.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici