Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Raporturi contractuale functii de conducere. Care va fi tratamentul fiscal?

25-Apr-2014
3310
Pentru functiile de conducere director vanzari si director economic, vom vedea in ce conditii se pot incheia contracte de management si care sunt contributiile care trebuie achitate de catre societatea comerciala.

De cele mai multe ori contractul de management este inscrisul in baza caruia Adunarea generala a asociatilor sau chiar administratorul existent deleaga o parte din atributiile administratorului in vederea atingerii unor anumite obiective economice. Pentru corecta incadrare a raporturilor dintre societate si manager este necesara cunoasterea detaliata a clauzelor contractului incheiat, dar si a tipului societatii (cu raspundere limitata sau pe actiuni).

In cadrul unei societati, avand in vedere ca nici contractul de administrare si nici contractul de management nu au o definitie legala in Legea societatilor nr. 31/1990, se poate considera ca persoana investita cu executarea acestora indeplineste aceleasi functii. In considerarea dispozitiilor dreptului comun in materia contractului de mandat si in special art. 2010 alin. (1) din noul Cod civil, mandatul dat pentru acte de exercitare a unei activitati profesionale se prezuma a fi cu titlu oneros.

Aceste contracte speciale pot fi incadrate in specia mai larga a contractelor de mandat intrucat in aceste cazuri administratorul sau managerul isi exercita activitatea in limitele si conditiile mandatului acordat. Avand in vedere aceasta identitate intre contractul de management si contractul de mandat, venitului realizat de persoana fizica i se vor aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii, fiind considerat venit asimilat salariilor in conformitate cu prevederile art. 55 alin. (2) lit. j) din Codul fiscal.

Din punct de vedere al Legii societatilor nr. 31/1990, societatea este administrata de unul sau mai multi administratori, asociati sau neasociati, numiti prin actul constitutiv sau de adunarea generala. Asadar, adunarea generala desemneaza membrii consiliului de administratie stabilindu-le nu numai drepturile si obligatiile, dar si eventuala remuneratie cuvenita, daca este cazul, si conditiile in care aceasta se acorda. Aceste elemente referitoare la remuneratie pot fi stabilite direct in actul de desemnare sau in cuprinsul contractului de mandat incheiat distinct.


In cazul societatilor pe actiuni, societatea este administrata de unul sau mai multi administratori, numarul acestora fiind totdeauna impar. Cand sunt mai multi administratori, ei constituie un consiliu de administratie. In intelesul Legii nr. 31/1990, director al societatii pe actiuni este numai acea persoana careia i-au fost delegate atributii de conducere a societatii, de catre consiliul de administratie. Directorii societatii pe actiuni, in sistemul unitar sunt persoane fizice. Consiliul de administratie poate delega conducerea societatii unuia sau mai multor directori, numind pe unul dintre ei director general. Directorii pot fi numiti dintre administratori sau din afara consiliului de administratie. Daca prin actul constitutiv sau printr-o hotarare a adunarii generale a actionarilor se prevede acest lucru, presedintele consiliului de administratie al societatii poate fi numit si director general.

Actul constitutiv este cel prin care se poate stipula ca societatea pe actiuni in cazul sistemului dualist de administrare este administrata de directorat si de consiliul de supraveghere. Conducerea societatii pe actiuni revine in exclusivitate directoratului, care indeplineste actele necesare si utile pentru realizarea obiectului de activitate al societatii, si isi exercita atributiile sub controlul consiliului de supraveghere. Membrii directoratului, in sistemul dualist, sunt intotdeauna persoane fizice. Desemnarea lor revine consiliului de supraveghere, care atribuie totodata unuia dintre ei functia de presedinte al directoratului. Actul constitutiv poate fi modificat in cursul existentei societatii prin hotarare a adunarii generale extraordinare a actionarilor, in vederea introducerii sau a eliminarii unei astfel de prevederi.

In aceste conditii, pentru remuneratia adminitratorilor societatilor care indeplinesc sarcini de administrare a societatii se vor datora contributia de asigurari sociale (ambele componente), contributia de asigurari sociale de sanatate (ambele componente) si contributia pentru concedii si indemnizatii, in tip ce pentru remuneratia obtinuta de directori in baza unui contract de mandat tratata drept venit care intra in baza de calcul a tuturor contributiilor sociale obligatorii, fiind exceptata in mod expres doar de la plata contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale si, in cazul in care persoana fizica are si calitatea de pensionar, de la plata contributiei la bugetul asigurarilor pentru somaj (ambele componente).

In concluzie, incheierea de contracte de management pentru functiile de conducere se poate face in limitele Legii societatilor nr. 31/1990, tratamentul fiscal fiind cel reglementat de Codul fiscal. In caz contrar, pentru alte functii de conducere este necesara incheierea unui contract individual de munca fiind daorate toate contributiile sociale obligatorii ccalculate in raport cu veniturile din salarii.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016