Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Regimul special pentru operatiunile second-hand. Cum aplicam regimul TVA?

19-Nov-2015
12319

In cazul urmator, o societate are drept obiect de activitate achizitionarea autoturismelor second-hand. Acestea sunt cumparate din UE. Ce regim de TVA foloseste si ce autorizatii sunt necesare?

Societatea poate aplica regimul normal de TVA sau poate opta pentru Regimul special pentru bunuri second-hand reglementat la art. 152^2 din Codul fiscal si Normele metodologice de aplicare ale acestui articol (punctul 64) sau le poate aplica pe amandoua.

Pentru aplicarea Regimului special nu sunt necesare autorizatii, trebuie doar indeplinite conditiile din Art. 152^2 si din Norme in sensul pastrarii evidentelor separate pentru aceste operatiuni.

In principiu, articolul mentionat reglementeaza:

in cazul aplicarii regimului special prevazut la art. 152 ^2 din Codul fiscal va calcula TVA aferenta livrarilor de autoturisme second-hand prin aplicarea cotei de 24%, la marja profitului.

Marja profitului se determina ca diferenta dintre pretul de vanzare aplicat de persoana impozabila revanzatoare si pretul de cumparare.

Pretul de vanzare este suma obtinuta de la cumparator sau de la un tert, inclusiv subventiile direct legate de aceasta tranzactie, impozitele, obligatiile de plata, taxele si alte cheltuieli, cum ar fi comisioane, ambalare, transport si asigurare, percepute de persoana impozabila revanzatoare cumparatorului, cu exceptia reducerilor de pret. Pretul de cumparare reprezinta tot ce constituie suma platita de catre persoana revanzatoare furnizorului de la care a fost achizitionat bunul second hand.

Marja profitului nu cuprinde valoarea TVA.
Obligatiile ce revin persoanei revanzatoare care aplica regimul special de TVA.
La aplicarea taxarii bunurilor in regim special, revanzatorul nu are dreptul la deducerea taxei datorate sau achitate pentru bunurile second hand achizitionate.

Pe facturile emise nu se va inscrie taxa aferenta livrarii, ci se va mentiona numai ca TVA este inclusa si se aplica regimul special de taxare potrivit prevederilor art. 152^2 din Codul fiscal.
Pentru revanzator va rezulta o taxa colectata de plata, care se va declara in fiecare perioada de raportare fiscala prin decontul 300 - Decont de taxa pe valoarea adaugata si se va plati la termenele stabilite la bugetul de stat.

Evidenta operatiunilor pentru care se aplica regimul special se va tine in mod distinct de operatiunile pentru care se aplica regimul normal.

Evidenta trebuie sa asigure determinarea taxei colectate in cadrul regimului special pentru fiecare perioada de raportare.
Persoana impozabila revanzatoare va tine un jurnal de cumparari separat pentru bunurile second hand achizitionate supuse regimului special, distinct de jurnalul de cumparari utilizat pentru evidenta celorlalte achizitii efectuate.
Persoana impozabila revanzatoare va tine un jurnal de vanzari, distinct de jurnalul de vanzari in care se inscriu livrarile de bunuri efectuate in regim normal de TVA, in care se inscriu toate bunurile livrate in regim special.
Va determina cu ajutorul unui registru intern, la finele fiecarei perioade de raportare a TVA, baza de impozitare a livrarilor efectuate precum si taxa colectata aferenta.

Baza de impozitare pentru livrarile de bunuri carora li se aplica aceeasi cota de taxa este diferenta dintre totalul marjei de profit realizate si valoarea taxei aferente marjei respective.

Baza impozitare = Marja profitului – TVA aferenta (Baza impozitare x 24%)

Baza impozitare =Marja profitului / (1+24%)

Persoana impozabila revanzatoare va aplica regimul special pentru livrarile de bunuri second-hand, pentru care exista obligatia colectarii taxei, bunuri pe care le-a achizitionat din interiorul Comunitatii, de la unul dintre urmatorii furnizori:

a) o persoana neimpozabila;
b) o persoana impozabila, in masura in care livrarea efectuata de respectiva persoana impozabila este scutita de taxa, conform art. 141 alin. (2) lit. g);
c) o intreprindere mica, in masura in care achizitia respectiva se refera la bunuri de capital;
d) o persoana impozabila revanzatoare, in masura in care livrarea de catre aceasta a fost supusa taxei in regim special.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Anca Ivanov - Expert contabil

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016