
Raportul Special
realizat de specialisti
Va reamintim ca din 2017 se aplica termene noi pentru intrarea in vigoare a procedurii insolventei persoanelor fizice si pentru introducerea caselor de marcat cu jurnal electronic
La finele anului trecut, Guvernul a aprobat, prin Ordonanta de Urgenta, prorogarea unor termene si instituirea altora noi pentru intrarea in vigoare a unor prevederi.
Principalele prevederi ale actului normativ vizeaza urmatoarele aspecte.
Astfel, Executivul a aprobat prorogarea pana la 1 august 2017 a intrarii in vigoare a Legii nr.151/2015 privind procedura insolventei persoanelor fizice, cu modificarile si completarile ulterioare. Amanarea cu inca sapte luni a intrarii in vigoare a acestui act normativ s-a stabilit in conditiile in care pentru aplicarea noilor reglementari este nevoie de un sistem complex: infiintarea a 42 de comisii de insolventa la nivel teritorial, a aparatului tehnic necesar si adoptarea normelor de aplicare a legii. Pentru ca aceste noi structuri sa poata functiona, trebuie alocate resurse umane si financiare. Mai exact, este nevoie de specialisti care vor parcurge o etapa de pregatire profesionala cu durata intre una si trei luni.
Neprelungirea termenului de intrare in vigoare a Legii nr.151/2015, ar determina imposibilitatea aplicarii procedurii administrative de insolventa pe baza de plan de rambursare si a procedurii simplificate de insolventa, in conditiile inexistentei, respectiv, subdimensionarii structurilor administrative de implementare.
In cursul anului 2016, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului si Ministerul Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri au luat mai multe masuri care sa pregateasca intrarea in vigoare a Legii nr.151/2015 privind procedura insolventei persoanelor fizice.
Astfel, a fost elaborat un Plan de actiune comun care cuprinde masurile legislative si administrative ce ar trebui luate pentru a putea aplica Legea nr. 151/2015 a insolventei persoanelor fizice.
Potrivit acestui plan, a fost aprobata Hotararea de Guvern privind organizarea si functionarea Comisiilor de insolventa (publicata in Monitorul Oficial in 22.01.2016). Ulterior, au fost desemnate persoane responsabile in Comisia de insolventa la nivel central de catre: Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, Oficiul National al Registrului Comertului, Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Muncii, Familiei si Persoanelor Varstnice, Ministerul Justitiei, iar Comisia este functionala.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
La nivelul ANPC au fost elaborate mai multe documente necesare pentru pregatirea punerii in aplicare a legii, respectiv: criterii pentru evaluarea nevoilor de locuit ale debitorilor si ale familiilor lor; criterii generale pentru stabilirea nivelului de trai rezonabil; formular de cerere pentru deschiderea procedurii de insolventa; procedura de lucru pentru Comisiile de insolventa.
In plan legislativ, a fost elaborat proiectul de Hotarare de Guvern privind normele metodologice de aplicare a Legii 151/2015 privind procedura insolventei persoanelor fizice. Proiectul de Hotarare de Guvern este in avizare interministeriala, dupa ce a fost in consultare publica, postat la adresa: http://www.anpc.gov.ro/articol/742/anpc-propune-spre-consultare-proiect-de-hotarare-de-guvern-privind-aprobarea-normelor-metodologice-de-aplicare-a-prevederilor-legii-nr--151-2015-privind-procedura-insolven-ei-persoanelor-fizice
Pentru Directia Insolventa din ANPC sunt prevazute un numar de 314 posturi contractuale. In acest sens, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, pentru a putea demara procedurile initiale prevazute de lege pentru anul 2016 urma sa organizeze concursuri in vederea angajarii pentru un numar de 68 de posturi, salariati cu statut de personal contractual, urmand ca pentru anul 2017 sa fie ocupate restul de 246 de posturi.
Un alt capitol al actului normativ se refera la amanarea cu 9 luni a termenelor prevazute de legislatia actuala privind inlocuirea treptata a aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu role jurnal pe suport de hartie, cu cele echipate cu jurnal electronic.
Astfel, agentii economici vor avea mai mult timp la dispozitie pentru dotarea cu case de marcat echipate cu jurnal electronic, astfel incat sa nu le fie afectata activitatea, iar importatorii si distribuitorii de aparate de marcat un interval de timp suficient pentru a-si lichida stocurile si modelele vechi si pentru a obtine avizele tehnice si autorizatiile pentru noile modele.
La stabilirea noilor termene s-a tinut seama atat de decalajul fata de calendarul in vigoare, care este de circa 6 luni, cat si de necesitatea finalizarii specificatiilor tehnice, inclusiv in ceea ce priveste comunicarea caselor de marcat cu sistemul informatic al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, precum si pregatirea legislatiei secundare si tertiare.
Potrivit Ordonantei de Urgenta adoptate ieri, termenul de la care urmeaza sa intre in vigoare interdictia de a mai comercializa aparate de marcat electronice fiscale cu rola jurnal a fost prorogat cu 9 luni. Noul termen va fi 1 octombrie 2017, in loc de 1 ianuarie 2017 si ii vizeaza pe comerciantii care deschid noi magazine sau extind magazine, fiind la prima achizitie de aparate de marcat.
In ceea ce priveste inlocuirea aparatelor existente cu case de marcat echipate cu jurnal electronic, noul termen pentru marii contribuabili va fi 1 ianuarie 2018, in loc de 1 aprilie 2017, pentru contribuabilii mijlocii 1 aprilie 2018, in loc de 1 iulie 2017, iar pentru micii contribuabili, 1 august 2018 in loc de 1 noiembrie 2017.
Totodata, Ordonanta de Urgenta amana pana la data de 1 ianuarie 2018 termenul pana la care comisiile locale si judetene de fond funciar sau, dupa caz, Comisia de Fond Funciar a Municipiului Bucuresti au obligatia sa solutioneze toate cererile de restituire, sa efectueze punerile in posesie si sa elibereze titlurile de proprietate. Prelungirea acestor termene au scopul sa asigure posibilitatea fostilor proprietari sa-si redobandeasca proprietatile.
Sursa: Guvernul Romaniei
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
De ce s-a amanat termenul pentru casele de marcat cu jurnal electronicDocumente necesare pentru inregistrarea si functionarea caselor de marcat, pentru contribuabilii mari, mijlocii si miciTermene noi pentru intrarea in vigoare a procedurii insolventei persoanelor fizice si pentru introducerea caselor de marcat cu jurnal electronicArticole similare
OBLIGATIILE persoanelor fizice care realizeaza venituri din inchirierea in scop turisticCase de marcat fiscale: Operatorii economici sunt obligati prin Legea 36/2023 sa arhiveze memoriile fiscale pe o perioada de 5 aniLoteria fiscala: prima extragere va avea loc a doua zi de Paste -13 aprilieBonurile fiscale emise de casele de marcat. Cum facem inregistrarile bonurilor in contabilitate in situatii diverse?30 noiembrie 2021, termenul limita de conectare a caselor de marcat electronice pentru contribuabilii mici si mijlociiUltimele articole
Case de marcat electronice. Cum sa procedati daca ati OMIS emiterea Raportului Z intr-o ziBon fiscal. Cum sa procedati daca NU ati emis la timp bonul fiscal la incasarile cu cardulBonul fiscal eronat. Poate fi corectat prin emiterea unui bon fiscal pe minus?Examen Consultant Fiscal 2025. 4 + grile pentru nota 10 la examen!D205 in 2025. ANAF a modificat, prin Ordinul 102/2025, modelul formularului. Instructiuni de completareArticole similare
De la 1 august 2018, firmele vor fi obligate sa aiba case de marcat electroniceProiect de Ordin MFP: Se modifica Procedura de avizare tehnica a modelelor de aparate de marcat electronice fiscaleObligatia PFA de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale in desfasurarea activitatiiProiect: Actualizarea Normelor metodologice de aplicare a ordonantei privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscaleTermene noi pentru intrarea in vigoare a procedurii insolventei persoanelor fizice si pentru introducerea caselor de marcat cu jurnal electronicUltimele articole
MFP stabileste configuratia aparatelor de marcat integrate in automatele comercialeContraventia privind nerespectarea termenelor legii de utilizatorii aparatelor de marcat, eliminata (Proiect de Hotarare)Modificarile aduse OUG 28/1999 de Legea nr. 136/2019. Tabel comparativ (oficial DGRFP)Inregistrarea noilor case de marcat: Din 800.000 estimate, au fost puse in functiune sub 120.000 (date MFP)Pentru cat timp este obligatoriu pastrarea rolei-jurnal pentru casa de marcatArticole similare
A fost aprobata procedura pentru restructurarea obligatiilor bugetare restante la 31 iulie 2020Split TVA se intoarce la Comisia de buget din cauza amendamentelor facuteSondaj CNIPMMR: Majoritatea IMM-urilor nu sustin "Taxa pe lacomie"Ce consecinte fiscale apar in cazul unui client radiat din Registrul Comertului?Societate in INSOLVENTA. Raspunderea administratoruluiUltimele articole
Cum va arata pachetul 2 de masuri fiscaleCe se intampla cu datoriile unei firme in falimentCriteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFSAF-T in 2025. Noi entitati vor fi SCUTITE de la obligatia depunerii D406Procedura de aplicare a amnistiei fiscale, modificata din nou prin Ordinul 6438/2024. Ce schimbari intra in vigoareArticole similare
Indicele preturilor de consum pentru platile anticipate in contul impozitului pe profit anual in 2019Cand e obligatorie stabilirea unui sediu permanent de catre un nerezident in Romania?MFP: Proiect pentru modificarea normelor metodologice a Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 64/2017 privind datoria publicaProiectul de modificare a Normelor de aplicare a OUG 28/1999 privind casele de marcatSPLIT TVA: Incasari facturi partiale de la firme platitoare de TVA, incasari cu card si plata TVA in vamaUltimele articole
Vanzare masina catre persoane fizice. Acte necesare vanzare auto + limita la incasarea numeraruluiMijloace fixe. Implicatii fiscale in cazul modificarii perioadei de amortizare a mijloacelor fixeImpozitul pe profit. Recuperarea pierderilor fiscale in cazul revenirii de la micro + un EXEMPLU practicSalariu minim a ajuns la 4.050 lei din 2025. 5 lucruri importante pe care trebuie sa le stie firmeleNotificare de conformare e-TVA: Ce trebuie sa stii incepand cu anul 2025Sfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA