Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce ar trebui sa stie toti platitorii si beneficiarii de venituri cu regim de retinere la sursa

02-Aug-2011
3172
Persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente prevazute la art. 52 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal (CF), cu modificarile si completarile ulterioare - drepturi de proprietate intelectuala; vanzarea bunurilor in regim de consignatie; activitati desfasurate in baza contractelor de agent, comision, sau mandat comercial; activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului Civil; activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara - ca, incepand cu 1 ianuarie 2011, au dreptul sa opteze pentru impunerea venitului brut cu cota de 16%, impozitul fiind final, potrivit art. 52 indice 1 din CF.

Optiunea pentru cota de 16% se exercita in scris in contractul/raportul juridic incheiat intre persoanele fizice si persoanele juridice platitoare de venituri. Impozitele pe veniturile prezentate mai sus sunt calculate, retinute, virate si declarate de platitorii de astfel de venituri.

Declarare si plata

1. Indiferent de cota pentru care au optat, 10 sau 16%, declararea acestor impozite se face de catre platitorii de venituri prin completarea formularului 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat", lunar, astfel:

- randul 8 "Impozit pe venituri din drepturi de proprietate intelectuala";


- randul 9 "Impozit pe venituri din activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara";

- randul 10 "Impozit pe venituri din contracte/conventii civile incheiate potrivit Codului Civil";

- randul 11 "Impozit pe venituri din consignatie, contract, agent, comision, mandat comercial".

De asemenea, platitorii de venituri cu regim de retinere au obligatia sa depuna la unitatea fiscala de domiciliu formularul 205 "Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit" pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului urmator, pentru anul expirat.

De retinut ca persoanele fizice beneficiari ai veniturilor obtinute din sursele mentionate mai sus, carora li s-a retinut impozit anticipat in cota de 10% , au obligatia sa depuna formularul 200 "Declaratie privind veniturile realizate din Romania", pana la 15 mai a anului urmator, pentru anul expirat.

Persoanele fizice care au optat pentru impunerea veniturilor mentionate mai sus cu cota de 16%, nu au obligatia sa depuna formularul 200.

2. Persoanele fizice care realizeaza venituri de natura profesionala definite la art. II din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 82/2010 (drepturi de autor si drepturi conexe definite potrivit art. 7 alin. (1) pct. 13 indice 1 din CF - venituri rezultate din activitati profesionale desfasurate in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului Civil) datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale - 10,5%; asigurari pentru somaj - 0,5% - si impozit pe venituri de natura profesionala.

Contributiile se calculeaza, se retin si se vireaza lunar la bugetul statului si bugetul asigurarilor sociale de stat pana la data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care se obtin veniturile si se declara in formularul 112, sectiunea C, de platitorul de venit.

Persoanele fizice care obtin astfel de venituri si sunt asigurate in alte sisteme, neintegrate sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, si persoanele care au calitatea de pensionari nu datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale si asigurari pentru somaj. Pentru aceste venituri se plateste impozit in cota de 10% sau 16%.

Impozitul se declara lunar in formularul 100, la randurile 8 "Impozit pe venituri din drepturi de proprietate intelectuala" si 10 "Impozit pe venituri din contracte/conventii civile incheiate potrivit Codului Civil", pana la data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care se obtin veniturile.

Persoanele fizice care, in mod ocazional, realizeaza, pe langa veniturile de natura salariala si venituri de natura profesionala (drepturi de autor si drepturi conexe definite potrivit art. 7 alin. (1) pct. 13 indice 1 din CF) nu datoreaza contributiile individuale si pentru aceste venituri de natura profesionala.

Persoanele care, in mod ocazional, realizeaza exclusiv venituri de natura profesionala din drepturi de autor si drepturi conexe definite potrivit art. 7 alin. (1) pct. 13 indice 1 din CF, dar si persoanele care realizeaza, cu caracter de regularitate, pe langa veniturile de natura salariala astfel de venituri, datoreaza contributiile individuale si pentru aceste venituri.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Sistemul e-TVA. 3 lucruri importante pe care sa le aiba in vedere firmele din 2025

    • Sistemul e-TVA a devenit un instrument esential in procesul de raportare fiscala din Romania, cu un impact direct asupra modului in care firmele isi gestioneaza obligatiile privind taxa pe valoarea adaugata. Implementat de ANAF, acest sistem se bazeaza pe precompletarea decontului de TVA, utilizand informatii colectate din surse multiple precum e-Factura, e-Transport, e-Sigiliu sau SAF-T. Cu toate acestea, firmele trebuie sa fie atente: decontul precompletat nu reprezinta o obligatie fiscala in...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare. Cum alegeti tipul de situatii financiare anuale ce trebuie utilizat

    • Intocmirea corecta a situatiilor financiare anuale este esentiala pentru orice entitate, atat din perspectiva respectarii obligatiilor legale, cat si pentru reflectarea fidela a pozitiei financiare si a performantei economice. Iar alegerea tipului potrivit de bilant depinde de mai multi factori-cheie stabiliti prin reglementarile contabile in vigoare, in special OMFP 1802/2014. In continuare vom vedea o speta prin care specialistul nostru va clarifica modul de determinare a tipului de situatii...» citeste mai departe aici

  • Esalonarea la plata clasica, MODIFICATA prin Ordinul 597/2025. Ce noutati vor aparea

    • Incepand cu 13 mai 2025, esalonarea clasica a obligatiilor fiscale cunoaste o actualizare semnificativa prin intrarea in vigoare a Ordinului ANAF nr. 597/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 439. Noua procedura aduce o serie de modificari importante, adaptate evolutiilor legislative din ultimii ani si orientate spre o administrare fiscala mai eficienta si digitalizata.» citeste mai departe aici

  • Declaratia 100 se schimba: Cum declari bonificatia de 10% pentru impozitul pe constructii

    • Contribuabilii care achita anticipat impozitul pe constructii vor putea, in curand, sa beneficieze efectiv de bonificatia de 10% prevazuta de Codul fiscal. ANAF a publicat un proiect de ordin care modifica formularul 100, permitand completarea distincta a reducerii acordate prin lege. In prezent, desi impozitul pe constructii poate fi declarat, lipsa unui camp dedicat bonificatiei in formularul D100 face imposibila evidentierea corecta a acesteia. Noul proiect vine astfel in sprijinul...» citeste mai departe aici

  • ONPCSB si spalarea banilor. Cum trebuie instruiti angajatii pentru aplicarea prevederilor Legii 129/2019

    • Intr-un context economic si financiar tot mai complex, prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului a devenit o prioritate esentiala la nivel national si international. In Romania, aceasta responsabilitate revine Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor. Conform Legii nr. 129/2019, toate entitatile raportoare au obligatia de a implementa politici si proceduri interne eficiente pentru a preveni implicarea involuntara in astfel de activitati...» citeste mai departe aici

  • Esalonarea simplificata. 4 schimbari introduse prin Ordinul 597/2025

    • Incepand cu 13 mai 2025, procedura de acordare a esalonarii simplificate a fost oficial actualizata prin Ordinul ANAF nr. 597/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 439. Iar in acest articol vom vedea 4 schimbari importante aduse in privinta ei. Reamintim ca modificari au fost aduse si in cazul esalonarii clasice, prin acelasi act normativ.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016