
Raportul Special
realizat de specialisti
Problema fiscala
Cine calculeaza amortizarea unei cladiri inchiriate: proprietarul sau chiriasul? In sarcina cui este amortizarea cheltuielilor cu investitiile efectuate de chirias? Dar in cazul investitiilor efectuate de proprietar, cine calculeaza amortizarea acestora? Cine datoreaza impozitul pe cladire? Cum se intocmeste declaratia fiscala privind impozitul pe cladire?
1. Cine inregistreaza amortizarea fiscala a cladirii?
Amortizarea imobilizarilor corporale inchiriate se calculeaza si se inregistreaza in contabilitate de catre entitatea care le are in proprietate.
2. Cine inregistreaza amortizarea investitiilor efectuate la cladirea inchiriata?
Cheltuielile efectuate in legatura cu imobilizarile corporale utilizate in baza unui contract de inchiriere se evidentiaza in contabilitatea entitatii care le-a efectuat. Aceste cheltuieli se inregistreaza astfel:
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Obtinerea de beneficii se poate realiza astfel:
Investitiile efectuate la imobilizarile corporale luate cu chirie se supun amortizarii, pe durata contractului de inchiriere. Aceste cheltuieli de modernizare sunt recuperate din punct de vedere fiscal, prin deducerea amortizarii lor, daca sunt utilizate in scopul realizarii de venituri impozabile
Important
Asadar, amortizarea cheltuielilor cu investitiile si modernizarile efectuate la mijloacele fixe inchiriate este in sarcina agentului economic care a efectuat investitia.
La expirarea contractului de inchiriere, valoarea investitiilor efectuate si a amortizarii corespunzatoare se cedeaza proprietarului imobilizarii. In functie de clauzele cuprinse in contractul de inchiriere, transferul poate reprezenta o vanzare de active sau o alta modalitate de cedare.
3. Cine plateste impozitul pe cladire?
Important
Din punctul de vedere al impozitului pe cladiri, chiriasul nu datoreaza acest impozit pe perioada contractului de inchiriere. Impozitul pe cladire se datoreaza de catre persoanele juridice sau fizice care au in proprietate cladirea situata in Romania, cu exceptiile expres prevazute de lege.
Impozitul pe cladiri se datoreaza catre bugetul local al comunei, al orasului sau al municipiului in care este amplasata cladirea. In cazul municipiului Bucuresti, impozitul si taxa pe cladiri se datoreaza catre bugetul local al sectorului in care este amplasata cladirea.
In cazul persoanelor juridice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii de inventar a cladirii.
Cota de impozit se stabileste prin hotarare a consiliului local si poate fi cuprinsa intre 0,25% si 1,50% inclusiv.
Valoarea de inventar a cladirii este valoarea de intrare a cladirii in patrimoniu, inregistrata in contabilitatea proprietarului cladirii.
In cazul cladirii la care au fost executate lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, de catre chirias, din punct de vedere fiscal, acesta are obligatia sa comunice proprietarului valoarea lucrarilor executate. Legiuitorul nu instituie un termen anume pentru indeplinirea acestei obligatii, in schimb instituie un termen pentru proprietar, de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective, pentru depunerea unei noi declaratii fiscale. Aceasta presupune ca obligatia chiriasului de a comunica proprietarului valoarea lucrarilor executate sa fie indeplinita in interiorul acestui termen de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective.
4. Exemplu
Am efectuat o investitie, in regie proprie, la o cladire luata cu chirie pentru o perioada de 10 ani.
Materii prime = 300.000 lei
Salarii = 20.000 lei
Prestatii facturate de terti = 40.000 lei
601 = 301 300.000
?Cheltuieli cu materiile prime? ?Materii prime?
641 = 421 20.000
?Cheltuieli cu salariile personalului? ?Personal ? salarii datorate?
628 = 401 40.000
?Alte cheltuieli cu serviciile ?Furnizori?
executate de terti?
212 = 722 360.000
?Constructii" ?Venituri din productia de imobilizari corporale?
Sau:
231 = 722 360.000
?Imobilizari corporale in ?Venituri din productia de
curs de executie? imobilizari corporale?
212 = 231 360.000
?Constructii? ?Imobilizari corporale in curs
de executie?
Amortizarea liniara se calculeaza prin impartirea lui 100 la numarul anilor (pentru chirias 10) = 100/10 = 10%
360.000 x 10% = 36.000 lei/an
36.000 / 12 = 3.000 lei/luna.
6811 = 2812 3.000
?Cheltuieli ?Amortizarea constructiilor?
de exploatare
privind amortizarea
imobilizarilor?
2812 = 212 360.000
?Amortizarea ?Constructii?
constructiilor?
Concluzie
1. Amortizarea imobilizarilor corporale inchiriate se calculeaza si se inregistreaza in contabilitate de catre proprietarul bunului.
2. Amortizarea cheltuielilor cu investitiile efectuate la mijloacele fixe inchiriate se calculeaza si se inregistreaza in contabilitate de catre entitatea ce a efectuat investitia. Asadar:
3. Impozitul pe cladire se datoreaza de catre proprietarul imobilului.
Singura obligatie a chiriasului din acest punct de vedere este, in cazul in care el efectueaza investitia, de a comunica proprietarului valoarea lucrarilor executate.
Acte normative aplicabile:
Pct. 93, 94 si 98 din Reglementari contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005
Art. 249 alin. (1) si (2) si art. 253 alin. (1)-(31) din Codul fiscal
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.
Acest articol este preluat din newsletterul Taxe si Impozite Actual. Avand peste 4.300 de abonati newsletterul se adreseaza acelora care vor sa munceasca usor, fara stres. Rezultat al muncii unor profesionisti in fiscalitate ce cunosc in esenta toate posibilitatile de optimizare si minimizare a taxelor si impozitelor, Taxe si Impozite Actual va ofera solutii perfect legale ce avantajeaza vizibil bugetul dvs. Descarcati gratuit numarul pe luna noiembrie si convingeti-va!
Articol adaugat in 26 februarie 2009
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Dovada ca revolutia fiscala e antipatronala. Ministrul Muncii anunta ca daca salariile vor scadea, e vina angajatorilorVanzare imobil cu 5 procente TVAOFICIAL! Codul de procedura fiscala a fost actualizat de ANAF in 2023 pana la Legea 39/2023 inclusiv. Descarca documentulCodul fiscal se modifica din nou. Ce facilitati fiscale sunt destinate mediului de afaceri?Vanzarea-cumpararea unei CLADIRI. Probleme specialeUltimele articole
Mijloace fixe neutilizate. Amortizarea lor este sau nu deductibila?[CONTABIL & FISCAL] Demolarea unei CLADIRI si ce regim se aplica dpdv fiscal si contabilAi case si terenuri de vanzare? Iata 42 de probleme fiscale frecvente si cum sa le rezolvi legalMijloace fixe inregistrate gresit. Solutii si clarificari pentru firmeTaxa pe stalp 2025. MONOGRAFIE contabila pentru inregistrarea impozitului in contabilitateArticole similare
Cladire si mobilier inchiriat. Cum procedam privind evidenta contabila si inventarierea?Amortizarea si deprecierea investitiilor efectuate la imobilizari INCHIRIATESistare investitii: Amortizarea si scoaterea din evidenta contabila. Implicatii fiscaleInchirierea unui apartament: cadru legalNU mai este relevant anul in care au fost distribuite dividendele. Impozitul se va plati pana pe 25 ianuarieUltimele articole
Mijloace fixe inregistrate gresit. Solutii si clarificari pentru firme[MODEL] Fisa capacitatii de cazare si reglementari cheieReevaluarea imobilizarilor corporale. Un ghid pur si simplu indispensabil pentru contabiliTopim preturile in mijlocul verii! Reduceri de 70% si transport GRATUIT pentru carti de fiscalitate si contabilitateOfertele de PASTE de la Rentrop&Straton sunt aici! Reduceri de pana la 80% si transport gratuitArticole similare
PFA in 2014? Cum faceti trecerea la sistemul de impunere pe baza de norme de venit?Autoturism pentru transportul angajatilorIntreprindere individuala. Cum se completeaza corect Registrul-inventar?Vanzare autoturism de un PFA si transfer contract de leasing. Cum veti proceda?Societate profil agricol. Cum facem AMORTIZAREa fiscala si contabila?Ultimele articole
Mijloace fixe neutilizate. AMORTIZAREa lor este sau nu deductibila?Catalog mijloace fixe. Cum sa le incadrati daca in HG 2139/2004 NU exista denumirea lor?Mijloace fixe. AMORTIZAREa poate fi deductibila daca mijloacele fixe NU sunt utilizate?Mijloace fixe. Implicatii fiscale in cazul modificarii perioadei de AMORTIZARE a mijloacelor fixeMijloc fix neutilizat. Tratament fiscal in cazul vanzarii luiArticole similare
Cum atragi CHIRIASii din multinationale in cladirile din parcurile de businessDocumentar fiscal: Declaratia 200 pentru veniturile realizate in anul 2011Titlul III, Capitolul III pct. 67 - 132Aspecte privind modernizarea unui spatiu detinut in chirie. Ce obligatii avem si cum inregistram?Fondul de rulment: tot ce trebuie sa stiiUltimele articole
Ce trebuie sa stie firmele care inchiriaza spatii de la persoane fizice in 2024Contractul de inchiriere: conditii, obligatii si modelLeasingul operational - tot ce trebuie sa stiiDeclaratia Unica venituri din chirii 2024. Cand NU mai este obligatorie depunerea formularului de persoanele fiziceConferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate. Afla TOTUL despre Noul Cod Fiscal si modificarile din 2024Sfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA