Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Control Antifrauda. Care e procedura de combatere a procesului-verbal?

11-Sep-2014
3060
In studiul de caz urmator, situatia se refera la o societate asupra caruia se efectueaza un control din partea Directiei Antifrauda Fiscala, in ce priveste un furnizor de marfa al firmei, considerat ca efectuand operatiuni suspecte.


Firma nu a putut sa justifice marfa deoarece nu avea aviz de expeditie a marfii (masini second-hand aduse de la furnizorul respectiv, marfa figurand in evidentele contabile in baza facturii).

In urma procesului verbal incheiat de inspectori, s-a dispus ca operatiunile cu furnizorul respectiv sa fie considerate nedeductibile. Vom vedea cum poate firma sa conteste procesul-verbal incheiat.

Pentru a contesta un proces-verbal trebuie sa porniti de la baza legala (lege, articol, etc) in virtutea careia organele de control au aplicat sanctiunea. Din cele expuse nu se intelege exact daca operatiunea in cauza a fost reconsiderata de organele fiscale sau anulata (in baza art. 11 din Codul Fiscal, de exemplu) sau ce anume a fost considerat nedeductibil, cheltuiala sau TVA. Intrucat specificati ca masinile second hand (achizitionate de societatea dvs. in scopul revanzarii, considerate deci marfuri si nu bunuri pentru a fi utilizate de societate in activitatea proprie) au fost aduse "pe roti" presupunem ca va referiti la tratamentul fiscal al TVA. Daca operatiunea efectuata de societatea dvs. se incadreaza in prevederile art. 143 din Codul Fiscal atunci trebuie sa aveti in vedere Instructiunile din 22 decembrie 2006 de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a) - i), art. 143 alin. (2) si art. 1441 din Codul fiscal, instructiuni aprobate de Ordinul 2222/2006 cu ultima modificare efectuata prin Ordinul nr. 2230/2011.

Prin instructiunile precizate mai sus se reglementeaza modul de justificare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a)- i), art. 143 alin. (2) si art. 1441 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Operatiunile din sfera TVA care se incadreaza in art. 143 C. fisc., sunt recunoscute de legiuitor ca fiind operatiuni scutite cu drept de deducere. Astfel, pentru acestea nu se datoreaza TVA, dar este permisa deducerea taxei datorate sau achitate pentru achizitii (chiar si in cazul in care deducerea se acorda prin mecanismul taxarii inverse).

Aplicarea scutirilor de TVA mentionate la art. 143 este conditionata de indeplinirea cumulativa a unor conditii speciale si prezentarea documentelor doveditoare.

Justificarea scutirilor prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a)- i), art. 143 alin. (2) si art. 144^1 din Codul fiscal se face de catre persoana impozabila care poate avea calitatea de furnizor/prestator sau, dupa caz, de beneficiar. Scutirea de taxa pe valoarea adaugata se aplica numai in situatia in care locul operatiunii se considera a fi in Romania, conform prevederilor art. 132 si 133 din Codul fiscal.

In sensul respectivelor instructiuni:

a) prin contract se intelege si comanda, urmata de executarea acesteia;
b) prestatorul este orice persoana care actioneaza in nume propriu si factureaza o prestare de servicii;
c) beneficiarul este persoana pe numele careia a fost emisa o factura pentru o prestare de servicii sau pentru o livrare de bunuri;

d) prin furnizor se intelege orice persoana impozabila care realizeaza o livrare de bunuri in sensul art. 128 alin. (1) sau alin. (2) din Codul fiscal, respectiv producatorul bunurilor sau proprietarul bunurilor ori comisionarul care actioneaza in nume propriu, dar in contul comitentului;

e) sunt considerate livrari de bunuri, in sensul art. 143 alin. (1) lit. a) si b) din Codul fiscal, bunurile transportate din Romania in afara Comunitatii Europene, denumita in continuare Comunitate, chiar si in lipsa unei tranzactii comerciale;

f) in scopul aplicarii prezentelor instructiuni, livrarile de bunuri care sunt transportate din teritoriul comunitar, astfel cum este definit la art. 125^2 din Codul fiscal, in afara Comunitatii, chiar si cele prevazute la lit. e), sunt denumite exporturi, iar furnizorul mentionat la lit. d) este denumit exportator.

Scutirea de taxa pentru livrarile intracomunitare de bunuri prevazute la art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptiile de la pct. 1 si 2 ale aceleiasi litere a), se justifica pe baza urmatoarelor documente ( a se vedea Normele Metodologice la Codul Fiscal date in aplicarea art. 143):

a) factura care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si in care sa fie mentionat codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit cumparatorului in alt stat membru;
b) documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru;
si, dupa caz,
c) orice alte documente, cum ar fi: contractul/comanda de vanzare/cumparare, documentele de asigurare.

Pentru acele operatiuni care prin natura lor nu permit operatorilor economici sa fie in posesia documentelor de justificare a scutirii in momentul faptului generator, prezentarea documentelor pentru justificarea scutirii de taxa se va face in termen de maximum 90 de zile calendaristice de la data la care a intervenit faptul generator de taxa pentru operatiunea in cauza.

In cazul in care nu sunt prezentate documentele de justificare a scutirii de taxa la data efectuarii controlului si pentru operatiunea in cauza a intervenit faptul generator, organele de inspectie fiscala au dreptul de a suspenda inspectia fiscala pana la data prezentarii acestora.
Suspendarea inspectiei fiscale nu poate depasi termenul prevazut mai sus (90 de zile) si se va face cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
Daca inspectia fiscala a fost deja efectuata si, ulterior expirarii termenului de 90 de zile, fara sa depaseasca termenul legal de prescriptie, persoana impozabila intra in posesia documentelor de justificare a scutirii de taxa, aceasta poate solicita organelor fiscale competente reverificarea perioadei respective, in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Scutirile cu drept de deducere sunt aplicate in masura in care persoanele impozabile pot justifica scutirea cu documentele prevazute de instructiunile precizate mai sus.

In cazul in care speta dvs. nu se incadreaza in reglementarile legale de mai sus va rugam sa reveniti cu amanunte, oferindu-ne detalii cu privire la natura tranzactiei, baza legala, etc. pentru a va putea oferi un raspuns la obiect.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro





Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Control Antifrauda. Care e procedura de combatere a procesului-verbal?":
Rating:

Nota: 4.67 din 3 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Parlamentul a adoptat MAJORAREA alocatiei pentru copii de la 84 de lei, la 150 de lei! Deficitul bugetar creste si el!
    • Vesti bune pentru parintii din Romania. Alocatiile copiilor cu varsta peste 2 ani (3 ani in cazul copiilor cu dizabilitati) ar putea fi majorate de la 84 de lei la 150, de la 1 martie, dupa ce amendamentul PNL a fost votat cu 123 de voturi pentru si 119 voturi impotriva. De asemenea, si alocatia copiilor de pana in 2/3 ani va fi majorata de la 200 de lei, la 300 de lei. Parlamentul intrunit, joi, pentru votarea pe articole a proiectul de buget, a adoptat un amendament al PNL care prevede...» citeste mai departe aici

  • Retragerea de la Pilonul II de Pensii: ASF a publicat modelul de cerere-cadru
    • Printre alte masuri fiscal-bugetare prevazute de OUG 114/2018 se numara si posibilitate ca persoanele care au contribuit Pilonul II de pensii sa isi poata retrage banii si sa ii transfere in fondul de pensii public administrat de stat. Si cum de la teorie la practica nu este decat un pas, acum Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a facut acest pas, publicand un model de cerere prin care acest contribuabilii pot pune in practica aceasta cerere de retragerea de la Pilonul II de Pensii....» citeste mai departe aici

  • Bilant contabil 2018. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent pentru raportarile anuale
    • Pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) a fost actualizat PDF-ul inteligent – S1014 – S1015 – Situatii financiare la 31 decembrie 2018 in conformitate cu Reglementarile contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial, aprobate prin OMFP nr. 3103/2017, precum si cu OMFP nr. 10/03.01.2019. Entitati raportoare PJ fara scop patrimonial PJ fara scop patrimonial de utilitate publica Organizatii sindicale si patronale CAR unitati militare CAR salariati...» citeste mai departe aici

  • ONG - rectificativa la D101. Completarea corecta a Declaratiei
    • "Un ONG a facut rectificativa la D101 pentru anul 2017 in care a trecut doar cheltuieli/venituri neimpozabile, rezultand o pierdere de 30.000 lei. In anul 2018 a completat D101 la fel cu cheltuieli/venituri neimpozabile, rezultand o pierdere de 40.000 lei. S-a trecut pierderea rezultata in 2017 la randul 39 si matematic (-30.000-40.000=10.000) am ajuns la randul 40 cu -10.000 lei, iar in balanta pe contul 117 am 30.000 40.000=70.000 lei. Este corect?" Raspunsul specialistului Potrivit...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016