Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Control Antifrauda. Care e procedura de combatere a procesului-verbal?

11-Sep-2014
2818
In studiul de caz urmator, situatia se refera la o societate asupra caruia se efectueaza un control din partea Directiei Antifrauda Fiscala, in ce priveste un furnizor de marfa al firmei, considerat ca efectuand operatiuni suspecte.


Firma nu a putut sa justifice marfa deoarece nu avea aviz de expeditie a marfii (masini second-hand aduse de la furnizorul respectiv, marfa figurand in evidentele contabile in baza facturii).

In urma procesului verbal incheiat de inspectori, s-a dispus ca operatiunile cu furnizorul respectiv sa fie considerate nedeductibile. Vom vedea cum poate firma sa conteste procesul-verbal incheiat.

Pentru a contesta un proces-verbal trebuie sa porniti de la baza legala (lege, articol, etc) in virtutea careia organele de control au aplicat sanctiunea. Din cele expuse nu se intelege exact daca operatiunea in cauza a fost reconsiderata de organele fiscale sau anulata (in baza art. 11 din Codul Fiscal, de exemplu) sau ce anume a fost considerat nedeductibil, cheltuiala sau TVA. Intrucat specificati ca masinile second hand (achizitionate de societatea dvs. in scopul revanzarii, considerate deci marfuri si nu bunuri pentru a fi utilizate de societate in activitatea proprie) au fost aduse "pe roti" presupunem ca va referiti la tratamentul fiscal al TVA. Daca operatiunea efectuata de societatea dvs. se incadreaza in prevederile art. 143 din Codul Fiscal atunci trebuie sa aveti in vedere Instructiunile din 22 decembrie 2006 de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a) - i), art. 143 alin. (2) si art. 1441 din Codul fiscal, instructiuni aprobate de Ordinul 2222/2006 cu ultima modificare efectuata prin Ordinul nr. 2230/2011.

Prin instructiunile precizate mai sus se reglementeaza modul de justificare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a)- i), art. 143 alin. (2) si art. 1441 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Operatiunile din sfera TVA care se incadreaza in art. 143 C. fisc., sunt recunoscute de legiuitor ca fiind operatiuni scutite cu drept de deducere. Astfel, pentru acestea nu se datoreaza TVA, dar este permisa deducerea taxei datorate sau achitate pentru achizitii (chiar si in cazul in care deducerea se acorda prin mecanismul taxarii inverse).
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii


Aplicarea scutirilor de TVA mentionate la art. 143 este conditionata de indeplinirea cumulativa a unor conditii speciale si prezentarea documentelor doveditoare.

Justificarea scutirilor prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a)- i), art. 143 alin. (2) si art. 144^1 din Codul fiscal se face de catre persoana impozabila care poate avea calitatea de furnizor/prestator sau, dupa caz, de beneficiar. Scutirea de taxa pe valoarea adaugata se aplica numai in situatia in care locul operatiunii se considera a fi in Romania, conform prevederilor art. 132 si 133 din Codul fiscal.

In sensul respectivelor instructiuni:

a) prin contract se intelege si comanda, urmata de executarea acesteia;
b) prestatorul este orice persoana care actioneaza in nume propriu si factureaza o prestare de servicii;
c) beneficiarul este persoana pe numele careia a fost emisa o factura pentru o prestare de servicii sau pentru o livrare de bunuri;

d) prin furnizor se intelege orice persoana impozabila care realizeaza o livrare de bunuri in sensul art. 128 alin. (1) sau alin. (2) din Codul fiscal, respectiv producatorul bunurilor sau proprietarul bunurilor ori comisionarul care actioneaza in nume propriu, dar in contul comitentului;

e) sunt considerate livrari de bunuri, in sensul art. 143 alin. (1) lit. a) si b) din Codul fiscal, bunurile transportate din Romania in afara Comunitatii Europene, denumita in continuare Comunitate, chiar si in lipsa unei tranzactii comerciale;

f) in scopul aplicarii prezentelor instructiuni, livrarile de bunuri care sunt transportate din teritoriul comunitar, astfel cum este definit la art. 125^2 din Codul fiscal, in afara Comunitatii, chiar si cele prevazute la lit. e), sunt denumite exporturi, iar furnizorul mentionat la lit. d) este denumit exportator.

Scutirea de taxa pentru livrarile intracomunitare de bunuri prevazute la art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptiile de la pct. 1 si 2 ale aceleiasi litere a), se justifica pe baza urmatoarelor documente ( a se vedea Normele Metodologice la Codul Fiscal date in aplicarea art. 143):

a) factura care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si in care sa fie mentionat codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit cumparatorului in alt stat membru;
b) documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru;
si, dupa caz,
c) orice alte documente, cum ar fi: contractul/comanda de vanzare/cumparare, documentele de asigurare.

Pentru acele operatiuni care prin natura lor nu permit operatorilor economici sa fie in posesia documentelor de justificare a scutirii in momentul faptului generator, prezentarea documentelor pentru justificarea scutirii de taxa se va face in termen de maximum 90 de zile calendaristice de la data la care a intervenit faptul generator de taxa pentru operatiunea in cauza.

In cazul in care nu sunt prezentate documentele de justificare a scutirii de taxa la data efectuarii controlului si pentru operatiunea in cauza a intervenit faptul generator, organele de inspectie fiscala au dreptul de a suspenda inspectia fiscala pana la data prezentarii acestora.
Suspendarea inspectiei fiscale nu poate depasi termenul prevazut mai sus (90 de zile) si se va face cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
Daca inspectia fiscala a fost deja efectuata si, ulterior expirarii termenului de 90 de zile, fara sa depaseasca termenul legal de prescriptie, persoana impozabila intra in posesia documentelor de justificare a scutirii de taxa, aceasta poate solicita organelor fiscale competente reverificarea perioadei respective, in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Scutirile cu drept de deducere sunt aplicate in masura in care persoanele impozabile pot justifica scutirea cu documentele prevazute de instructiunile precizate mai sus.

In cazul in care speta dvs. nu se incadreaza in reglementarile legale de mai sus va rugam sa reveniti cu amanunte, oferindu-ne detalii cu privire la natura tranzactiei, baza legala, etc. pentru a va putea oferi un raspuns la obiect.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro





Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Control Antifrauda. Care e procedura de combatere a procesului-verbal?":
Rating:

Nota: 4.67 din 3 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Cheltuieli cu transportul personalului intre puncte de lucru. Ce putem deduce?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este baza legala si ce documente trebuie intocmite (contract comodat, decont cheltuieli, foi de parcurs etc.) in cazul decontarii/deplasarii angajatilor de la un punct de lucru al societatii la alt punct de lucru pentru desfasurarea sarcinilor de serviciu: 1. cu mijlocele de transport in comun 2. cu masina personala a angajatului. Vom stabili daca sunt deductibile aceste cheltuieli la calculul impozitului pe profit. Iata raspunsul specialistului: Permisele de...» citeste mai departe aici

  • Dragnea anunta ca punctul de pensie va creste cu 10% si ca pilonul II de pensii va fi optional
    • Presedintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat miercuri, ca punctul de pensie va creste cu 10% de anul viitor, asa cum este prevazut in programul de guvernare, insa prevederile Legii pensiilor nu vor fi incluse in bugetul de stat pe 2018. Totodata, liderul ALDE, Calin Popescu Tariceanu a anuntat, dupa sedinta coalitiei de guvernare, ca Legea pensiilor va fi amanata pentru anul viitor, precizand ca aceasta decizie s-a luat "cu grija", informeaza Mediafax. Acesta a completat si cu privire la Split...» citeste mai departe aici

  • Vor fi infiintate agentiile de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera
    • Guvernul a aprobat infiintarea agentiilor de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera. Aceste structuri vor fi acreditate de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM), prin agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, care faciliteaza punerea in legatura a beneficiarilor de lucrari cu zilieri, in vederea stabilirii de raporturi de munca. Infiintarea agentiilor de mediere face parte din masurile prevazute in Programul de Guvernare 2017-2020, la sectiunea...» citeste mai departe aici

  • Apel BNS catre Guvern pentru a renunta la transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor
    • BNS face apel la Guvernul Romaniei sa renunte la implementarea masurii de reducere a costului cu forta de munca al angajatorului, prin transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor, in special avand in vedere faptul ca deja a luat astfel de decizii de incalcare a propriului Program de Guvernare in favoarea capitalului. Prezentam anexat prezentului comunicat un set de 10 motive pentru a sustine o astfel de decizie. Ne aratam deplina disponibilitate pentru a identifica un set...» citeste mai departe aici

  • Ce declaratii se depun in noiembrie la ANAF?
    • Prin cele de mai jos, va oferim lista declaratiilor fiscale pe care le aveti de depus, dupa caz, la unitatile fiscale, la termenele-limita stabilite prin lege: 15 zile de la data de cand nu se mai realizeaza venituri Depunerea Declaratiei de inregistrare in evidenta persoanelor fizice care nu realizeaza venituri, precum si pentru stabilirea obligatiilor de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate - Formularul 604 Se depune pentru inregistrarea in evidenta persoanelor fizice fara...» citeste mai departe aici

  • CNIPMMR nu este de acord cu introducerea unei taxe de solidaritate de 2%
    • Avand in vedere intentia de introducere a unei taxe de solidaritate de 2% din fondul de salarii, platite de angajator, in contextul mutarii contributiilor de la angajator la angajat. CNIPMMR face urmatoarele precizari: I. In prezent contributiile platite exclusiv de angajator, sunt urmatoarele - Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale - 0,25% - Concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate - 0,85% - Asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale - 0,15%-0,85%...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"