
Raportul Special
realizat de specialisti
In materialul urmator aducem in prim-plan prevederile valabile incepand cu 1 ianuarie 2016 in ce priveste controlul antifrauda (cu referire la controlul operativ si inopinat) si verificarea situatiei fiscale personale de catre organul fiscal central.
Competenta de efectuare a controlului operativ si inopinat
Controlul operativ si inopinat se efectueaza de catre inspectorii antifrauda, cu exceptia celor din cadrul Directiei de combatere a fraudelor, in conditiile legii.
Reguli privind controlul operativ si inopinat
Controlul operativ si inopinat se poate efectua si in scopul realizarii de operatiuni de control tematic care reprezinta activitatea de verificare prin care se urmareste constatarea, analizarea si evaluarea unui risc fiscal specific uneia sau mai multor activitati economice determinate.
La inceperea controlului operativ si inopinat, inspectorul antifrauda este obligat sa se legitimeze in conditiile legii. Ori de cate ori controlul operativ si inopinat se efectueaza la sediul social sau la sediile secundare ale contribuabilului/platitorului, acesta se consemneaza in registrul unic de control, potrivit legii.
La finalizarea controlului operativ si inopinat se incheie procese-verbale de control/acte de control, in conditiile legii.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita
Manual de politici contabile - Stick USB
Obiectul si regulile privind verificarea persoanelor fizice
Organul fiscal central are dreptul de a efectua o verificare fiscala a ansamblului situatiei fiscale personale a persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit.
Pentru verificarea situatiei fiscale personale a persoanei fizice, organul fiscal central efectueaza urmatoarele activitati preliminare:
a) analiza de risc pentru stabilirea riscului probabil pentru un grup de persoane fizice sau pentru cazuri punctuale, la solicitarea unor institutii ori autoritati publice;
b) selectarea grupului de persoane care vor fi supuse verificarii fiscale prealabile documentare;
c) verificarea fiscala prealabila documentara.
Competenta de exercitare a verificarii situatiei fiscale personale si a activitatilor preliminare acesteia se stabileste prin ordin al presedintelui A.N.A.F. Aparatul central al A.N.A.F. are competenta in efectuarea verificarii persoanelor fizice, potrivit prezentului capitol, pe intregul teritoriu al tarii.
Prin situatie fiscala personala se intelege totalitatea drepturilor si a obligatiilor de natura patrimoniala, a fluxurilor de trezorerie si a altor elemente de natura sa determine starea de fapt fiscala reala a persoanei fizice pe perioada verificata.
Verificarea fiscala prealabila documentara consta in compararea intre, pe de o parte, veniturile declarate de persoana fizica sau de platitori si, pe de alta parte, veniturile estimate determinate in baza situatiei fiscale personale a persoanei fizice. Aceasta verificare se efectueaza avand in vedere documentele si informatiile detinute/obtinute de organul fiscal central care au relevanta pentru determinarea situatiei fiscale, fara notificarea persoanei fizice.
Daca organul fiscal central constata o diferenta semnificativa intre, pe de o parte, veniturile declarate de persoana fizica sau de platitori si, pe de alta parte, veniturile estimate determinate in baza situatiei fiscale personale, acesta continua verificarea prevazuta la alin. (1) art. 138 din noul Cod de procedura fiscala prin comunicarea avizului de verificare. Diferenta este semnificativa daca intre veniturile estimate calculate in baza situatiei fiscale personale si veniturile declarate de persoana fizica sau de platitori este o diferenta mai mare de 10% din veniturile declarate, dar nu mai putin de 50.000 lei.
Conform alin. (7), art. 138 din Legea 207/2015, in situatia in care organul fiscal central constata diferente semnificative conform alin. (6), acesta solicita persoanei fizice prezentarea, in termen de cel mult 60 de zile de la comunicarea avizului de verificare, sub sanctiunea decaderii, de documente justificative sau alte clarificari relevante pentru situatia sa fiscala. Termenul se poate prelungi cu 30 de zile, o singura data, la solicitarea justificata a persoanei fizice, cu acordul organului fiscal central.
Persoana supusa verificarii are obligatia de a depune o declaratie de patrimoniu si de venituri la solicitarea organului fiscal central. in situatia in care solicitarea are loc odata cu comunicarea avizului de verificare, declaratia se depune in termenul prevazut la alin. (7). in acest caz, solicitarea se anexeaza la avizul de verificare. in situatia in care solicitarea are loc pe perioada verificarii, declaratia se depune in termen de 15 zile de la data comunicarii solicitarii.
Elementele de patrimoniu si de venituri ce trebuie declarate de persoana fizica supusa verificarii, precum si modelul declaratiei se stabilesc prin ordin al presedintelui A.N.A.F. Alin. (10) art. 138 din Codul de procedura fiscala prevede ca odata cu ocazia verificarii situatiei fiscale personale, organul fiscal central stabileste veniturile obtinute de persoana fizica in cursul perioadei verificate. in acest scop organul fiscal central utilizeaza metode indirecte de stabilire a veniturilor, aprobate prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
In cazul in care exista diferente intre veniturile stabilite potrivit alin. (10) si veniturile declarate de persoana fizica, organul fiscal central solicita persoanei fizice informatii si documente pentru clarificarea diferentei.
Organul fiscal central apreciaza asupra metodei indirecte folosite si a intinderii acesteia, in limitele rezonabilitatii si echitatii, asigurand o proportie justa intre scopul urmarit si mijloacele utilizate pentru atingerea acestuia.
Ori de cate ori, pe parcursul verificarii situatiei fiscale personale, organul fiscal central apreciaza ca sunt necesare noi documente sau informatii relevante pentru verificare, le poate solicita persoanei fizice, in conditiile prezentului cod. in acest caz, organul fiscal central stabileste un termen rezonabil, care nu poate fi mai mic de 10 zile, pentru prezentarea documentelor si/sau a informatiilor solicitate.
Pe parcursul derularii verificarii situatiei fiscale personale, persoana fizica supusa verificarii are dreptul sa prezinte orice documente justificative sau explicatii pentru stabilirea situatiei fiscale reale. Cu ocazia prezentarii documentelor justificative sau explicatiilor, concluziile se consemneaza intr-un document semnat de ambele parti. in cazul in care persoana fizica verificata refuza semnarea documentului, se consemneaza refuzul de semnare.
La inceperea verificarii situatiei fiscale personale, persoana fizica verificata este informata ca poate numi persoane care sa dea informatii.
Daca informatiile persoanei fizice verificate sau cele ale persoanei numite de aceasta sunt insuficiente, atunci organul fiscal central se poate adresa si altor persoane pentru obtinerea de informatii, in conditiile prezentului cod.
(17) Persoana fizica verificata trebuie informata pe parcursul desfasurarii verificarii situatiei fiscale personale asupra constatarilor rezultate din verificare.
(18) Verificarea situatiei fiscale personale se efectueaza o singura data pentru impozitul pe venit si pentru fiecare perioada impozabila.
Temei legal: ART. 136, art. 137 si art. 138 din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Inspectie fiscala 2023: TOT ce trebuie sa stie contribuabilii despre modul in care se vor desfasura controalele ANAF incepand cu 1 ianuarie 2023Controale ANAF 2023: In iunie au fost efectuate peste 3.600 controale antifrauda, cu implicatii fiscale de 129,7 milioane leiActiuni ANAF pentru colectarea veniturilor: 4.000 controale fiscale si decizii de impunere de 446 milioane de lei in noiembrie 2023Campanie ANAF: Cum ne afecteaza coruptia in plan personal, economic si socialControale ANAF: Inspectorii antifrauda au dat amenzi de 1,55 milioane de lei in Dragonul RosuUltimele articole
Colectare venituri in perioada ianuarie-mai 2024. Controalele antifrauda au avut implicatii fiscale de 1,24 miliarde leiControale ANAF. In aprilie 2024 au fost efectuate cu 44% mai multe actiuni de control fiscalCase de marcat electronice 2024. Raportul Z poate fi emis de doua ori intr-o zi?Inspectorii ANAF au plan sa stabileasca sume suplimentare firmelor la controale? Raspunsul fiscului cu privire la aceasta situatieInspectii fiscale: 4 schimbari importante aduse de OG 31/2022Articole similare
Cum sa treci cu SUCCES de un CONTROL ANAFPersoana fizica neautorizata, achizitie si revanzare vehicule second-hand. ConditiiPFA-urile si profesionistii vor interactiona, de la 1 ianuarie 2022, cu un alt organ fiscal. Reguli noi pentru administrarea obligatiilor fiscaleNotificarea de conformare. 5 situatii cand NU este necesara emiterea documentuluiModificari privind administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in 2022Ultimele articole
Inspectii ANAF in luna mai 2024. Au fost stabilite sume suplimentare de peste 600 mii leiControl ANAF. Ce verifica ANAF cand vine in control si la ce sa fii atent in cazul unei inspectii fiscale inopinateInspectii fiscale 2023: Au fost aprobate modelul Notificarii de conformare si procedura aferenta (Ordinul 420/2023)Inspectii fiscale 2023: ANAF a publicat modelul Notificarii de confirmare care va fi trimisa catre persoanele fizice inainte de controlCine va efectua controalele INOPINATE la contribuabili pentru verificarea situatiei fiscale (Proiect de OUG)Articole similare
OpANAF 1162/2016: Carta drepturilor si obligatiilor persoanei fizice supuse verificarii situatiei fiscale personaleProcedura de aplicare a masurilor asiguratoriiVERIFICAREA SITUATIEI FISCALE personale: 11 formulare pot fi emise si transmise in mod electronic, conform Ordinului 1654/2022ANAF modifica formularul 208 si formularul 209!Au fost publicate noile modele ale formularelor si documentelor utilizate in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale (Ordinul 758/2021)Ultimele articole
VERIFICAREA SITUATIEI FISCALE personale: ANAF completeaza formularul Aviz de verificare, care va fi trimis contribuabililor inainte de controlControale ANAF: 3 activitati preliminare sunt efectuate de fisc inainte de a verifica impozitul pe venit la persoanele fizice cu averi mariNotificarea de conformare se transmite contribuabililor numai inainte de inspectia fiscala si verificarea situatiei personaleCum se va transmite Notificarea de conformare in cazul persoanelor fiziceControale ANAF 2023. Fiscul a publicat sinteza activitatii de control pentru sem. I din anul acesta. Ce amenzi au fost aplicate?Articole similare
Declarare impozit dividende obtinute din strainatate. Care vor fi obligatiile in Romania?ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 24-30 iulie 2017Este OFICIAL! A fost aprobat Programul national de digitalizare a microintreprinderilor si IMM-urilor. Firmele au la dispozitie peste 20 de activitati eligibileCumparare-revanzare licente windows. Ce tratament TVA se aplica si cum procedam cu impozitul pe nerezidenti?Repartizarea si decontarea dividendelor 2018Ultimele articole
Proiect: D100 si D710 modificate de ANAF, in contextul aplicarii impozitului pe constructiiLista actelor ANAF fara semnatura si stampila a fost EXTINSA, conform Ordinului 402/2025D100. Cum a fost modificata D100 de ANAF in urma noutatilor din domeniul impozitelor (Ordinul 193/2025)Situatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilorMicrointreprindere in 2025. Cum se calculeaza bonificatia introdusa prin OUG 153/2020Articole similare
Caz practic: Cum intocmim dosarul preturilor de transfer?Casele de marcat cu jurnal electronic - Noul proiect privind combaterea evaziunii.Cum a fost modificat CODUL DE PROCEDURA FISCALA de Legea 127/2021Perioada fiscala pentru TVA: semestrul sau anul calendaristic si depunere Formular 306 la 27 februarie 2017Impozit pe salariu si obligatii de plata pentru punct de lucru. Cand se cere anularea CIF?Ultimele articole
Impozit pe salarii. Unde se plateste impozitul pe salariu in cazul sediului secundarCat timp ai sa inmatriculezi o masina dupa cumparare? Afla ce risti daca intarziiEsalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesareCODUL DE PROCEDURA FISCALA. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025Dobanzi/Penalitati de intarziere/nedeclarare 2025. [MOD de CALCUL], cuantum si reglementari cheieSfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?
[CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA